Gå till innehåll

För högt PH


Aquario

Rekommenderade inlägg

14 timmar sedan, Lasse sa:

Än en gång Enligt uppgift använder Seneye samma teknik som Mindstream. Ej det du säger.

 

MVH Lasse

Var hittar du de uppgifterna??, jag såg inget på hemsidan om det, som är väldigt icke informativ, men jag kan ha missat det, så kan du hjälpa mig o visa exakt var du sett den infon, ej bara länk, för jag har läst länkarna. Vore mkt tacksam för den infon. Jag har en vän som haft en sådan här mojäng, o utifrån den beskrivning jag fått lät det mkt typiskt vara en ph reagens(mätt med fotometer).

Jag väntar med spänning på vad du sett eller hört  detta.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte någon länk till detta utan det var vad som sades när den var aktuell för ett antal år sedan (om metoden - mindstream fanns inte då). Någon reagens tror jag inte på eftersom de håller i ungefär en månad och går kontinuerligt - en reagens skulle förbrukas - jmf pH stickor. Från början var det också betydligt fler ämnen den skulle klara av.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Lasse sa:

Jag har inte någon länk till detta utan det var vad som sades när den var aktuell för ett antal år sedan (om metoden - mindstream fanns inte då). Någon reagens tror jag inte på eftersom de håller i ungefär en månad och går kontinuerligt - en reagens skulle förbrukas - jmf pH stickor. Från början var det också betydligt fler ämnen den skulle klara av.

 

MVH Lasse

 

 

hörsägen alltså...varför står det inget på hemsidan? hur kan den va så billig då?...nåt stämmer inte...en reagens kan fungera flera ggr om, om o om igen, för den förbrukas inte så som du säger(ja kanske till slut): En pH-färgreagens är egentligen en syra/bas som har ett visst pka-värde. Molekylens basform har en viss färg, o molekylens syraform har en annan färg. När omgivande vatten har samma pH som reagensens pka-värde så befinner sig reagensen till häften i sin bas"färg" och till hälften i sin syra"färg". Därför är tex bromocresolgrönt just grönt vid pH 5.0(minns ej exakt värdet nu), då hälften av molekylerna är blå, hälften är gula. Reagensen är som sagt en syra/bas så den kan gå tillbaka till sin ursprungliga färg, och förbrukas  alltså inte.Jämför med tex ett salifert KH test (eller vilket som helst). Efter färgomslag, om du då droppar ner akvarievatten igen så äbdras färgen tillbaka.  Därför kan man nog allt bygga en sån här enhet med reagensvätska som håller över en viss tid. Jämför förresten de sk CO2-mätarna som finns för sötvattensakvarister som är en glasbubbla med pg-reagens som ändrar färg utifrån luftens Co2-halt. Det är samma reagens som ändras fram o tillbaka hur många ggr som helst. Det kan hända att det finns nån sorts nedbrytningstid förvisso för ämnbet då det är en stor organisk  molekyl(som jag förstått det), men det är över en längre tid. oavsett, en ph reagens är repetitiv i båda riktningar flera ggr om. ...

Så, jag skulle vilja se eller läsa nånstans om det finns nån beskrivning av vilken metod dom tillämpar.Om det är den andra mer sofistikerade tekniken med fluoroscerns,, varför finns ingen info om det?. Det vore väl det första man vill berätta om sin produkt, om den baseras på en sådan ny o spännande teknik?. Jag får leta vidare, jag är kritisk, för att jag helt enkelt inte sett nånstans trots letande, hur den fungerar. Helt naturligt, så arbetar du med;-). Vidare bord den kosta en hel del då, så vad ligger priset för denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väl skriva och fråga dem. Basfrågan är fortfarande - skall man kapa en produkt jäms med skosulorna när man inte ens känner till metoden? Det finns en tråd om det på SG där jag är väldigt kritisk till metoden för ca 8 - 10 år sedan. Jag tror att det var där det kom fram vad de använde för metod.

 

Och du menar att ett lackmuspapper eller en pH sticka inte förbrukas. sensorerna eller vad det nu är ej i vätskeform i Seneye.

 

Vad gäller ammoiumtesten så verkar den vara lika den metod som Seachem använder (seneyes patent här) inte det som jag kommer ihåg från den ursprungliga seneye diskussionen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2017-01-24 at 12:26, Lasse sa:

Du får väl skriva och fråga dem. Basfrågan är fortfarande - skall man kapa en produkt jäms med skosulorna när man inte ens känner till metoden? Det finns en tråd om det på SG där jag är väldigt kritisk till metoden för ca 8 - 10 år sedan. Jag tror att det var där det kom fram vad de använde för metod.

 

Och du menar att ett lackmuspapper eller en pH sticka inte förbrukas. sensorerna eller vad det nu är ej i vätskeform i Seneye.

 

Vad gäller ammoiumtesten så verkar den vara lika den metod som Seachem använder (seneyes patent här) inte det som jag kommer ihåg från den ursprungliga seneye diskussionen.

 

MVH Lasse

jag menar bara att pH reagenser är irreversibla, sen hur dessa insatser ser ut vet jag inte. Jag bara allmänt kommenterade att en ph reagens förbrukas inte. men en sticka gör det, men det beror väl mer på dess fysikaliska egenskaper att reagens försvinner rent mekaniskt från pappret?

 

Jag har inte sågat , jag är kritisk, det är helt olika saker o jag anser mig få vara det, tills jag blir motbevisad. det är min metod att finna sanningen, vi får jobba olika, men vi är ju rätt lika där Lasse, komiskt nog...säkert därför vi tjafsar så ofta;-)...på gott:-)

 

jag tvivlar på att dom avslöjar nåt via mail...när det inte står flaska nånstans bur den fungerar. Har letat, hittat artiklar på AA etc, men inget om grundtekniken, bara vad den gör, men inte hur. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-24 at 15:11, stigigemla sa:

Jag har läst samma som Lasse om detta. Då för 8 - 10 år sedan.

 

Det finns pH färgreagenser för vatten som inte är lösliga i vatten. Jag läste om dem senast i går.

Grundforskning kemikalier - alltså inte färdiga produkter.

Förklara, förstår ej...detta med att vissa reagenser ej är lösliga i vatten...vad säger/betyder det?. En del av dom skall lösas i etanol vid spädning av pulvret. men bromocresolgrönt etc är lösligt i både etanol o vatten., Men vad har det med saken att göra?? Förstår ej vart du vill komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall göra en kontinuerlig mätning i vatten som strömmar så kan du ju inte använda en löslig komponent (det är väl inte så svårt att inse vart den tar vägen om det strömmar vatten förbi) - det måste ju vara en olöslig (som på lackmuspapper) men de fasta som finns nu blir förbrukade efter en avläsning. Men som Stig skrev - fasta som kontinuerligt ändrar färg är kanske på gång.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...