Gå till innehåll

start av saltvattenskar


Maria__K

Rekommenderade inlägg

Hej Hej

Ja detta är säker en tjatig fråga och jag måste erkänna att en del har blivit besvarade när jag suttit och läst gamla inlägg men bättra att fråga en gång för mycket än en för lite..

Jag planerar att starta upp ett saltvattenskar, har tidiagre haft olika stora sötvattenkar men har alltid drömt om att ha nemo simande i vardagsrummet :smiley9:

volymen på akvariet ska för hoppningsvis bli 450 liter. Har här två alternativ, att köpa ett juwel visin 450 och anpassa till salt eller köpa ett färdigt paket med skummare och allt. Vilket är bäst, och den återkommande frågan, billigast i längden? hade vad gällande akvarie lägga ut ordentligt i början så att jag slipper ångra köpet efter några år.

Jag har inte tänkt ha sump utan tänkt bygga upp ett rev, men eftersom stenen är rätt dyr så kommer följdaktlign nästa fråga. vad kan jag göra för att dra ner priset för sten? Såg att man kunde göra egen sten med cement och snäckskal, kan det vara en ideé? då får jag ju formerna jag vill ha och kan sen kompletera med ls. oavsett om jag gör stenen själv eller köper sten hur mycket måste vara ls och hur mycket "vanlig" sten. Om jag räknat rätt behöver jag i slutänden ca 100 kg för att akvariet ska fungera. men eftersom jag ska gå den långa vägen, dvs, ha mörklagt akvarium osv, ska köra efter de råd som Daniel Knop talar om i sin bok, kan jag inte då förlänga den perioden och låta organismerna sprida sig till den "döda" stenen? (en annan fråga som går och maler, vad kan komma upp ur stenen?)

Skulle helst vilja ha både anemoner, koraller och annat i karet, dvs. en salig blandning, går detta? har här fått intrycket att anemoner är något man undviker?!

Om jag vill ha ett så slutet system som möjligt, hur många fiskar bör man då ha i ett sådant kar? jag vill absolut inte överbefolka det även om det är fint med många fiskar!

Om jag ska köra juwel varianten hur stor skummare och pump bör man ha? och finns det någon annan teknik som jag måste ha, vill ha så lite teknik som möjligt då det blir estetiskt vackrare.

Ja det var väll allt för tillfället. kommer inte att starta upp akvariet än på ett tag men vill ändå gå å grunna lite på vad det kommer att kosta och hur det ska planeras.

tack på förhand för svaren

MVH

Maria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att det kommer fler nybörjare hit. Jag liksom du är ny här och tänkte fortsätta läsa på hur andra har gjort rätt och fel. Dock fastnade jag jätte fort för att komma igång så fort som möjligt då jag inte kan hålla mig. Bestämde nyss med en annan medlem att jag ska köpa hans kar för att kunna komma igång inom rimlig framtid.

Jag kommer följa din start för att lära mig själv.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Maria,

Kul med ännu en person till hobbyn! Låt mig börja att ge dig beröm för att du tar dig tid att studera ordentligt innan du köper din första nemo.

Det är helt rätt att satsa på ett så stort akvarium som möjligt. Det kommer att underlätta för dig att få stabila vattenvärden. Jag känner tyvärr inte till de olika akvariealternativen nu nämner ovan.

Det går givetvis att bygga utan sump, men det är dock ovanligt ju större akvarium man har. Jag läser att du är intresserad av att så lite teknik som möjligt syns. Det är just där som sumpen kan vara en fördel, då du kan gömma undan skummare, cirkulationspump och andra saker som du plockar på dig med tiden i denna. Om du inte har sump blir det klurigt att montera skummaren på ett ställe som inte syns. Kanske någon annan medlem har en klurig lösning här?

Det blir som sagt en dyr affär om du ska fullpacka karet med 100 kg LS på en gång. Om du kan "hålla dig" och inte belasta akvariet med alltför mycket fisk så kan du gott starta med en mindre mängd LS i början, och sedan uppgradera med tiden. Det ska ju vara biologisk balans i akvariet, där fiskarna är de främsta nedsmutsarna och LS en viktig del av vattenfiltreringen.

Det går alldeles utmärkt att ha en "salig blandning" av koraller, anemoner och fiskar i akvariet, så länge alla är kompatibla med varandra. Vissa fiskar är, som du kanske har läst, inte helt "revsäkra" och kan äta av vissa koraller. En anemon är inget du behöver undvika, de kan vara både vackra och roliga. Vissa anemoner, t.ex. Stichodactyla haddoni (green carpet anemone), kan äta andra fiskar (vilket jag och flera andra råkat ut för), så håll dig undan från den i början. Däremot kan du gärna börja med en BTA (bubble tip anemone) eller en Stichodactyla gigantea. Tumregeln är att helst inte ha mer än en (stor) anemon i ett kar av din storlek, då de kan vandra runt och störa varandra. Kom ihåg att ha insugsskydd på alla pumpar bara, de kan lätt fastna i pumpar annars med följden att de strimlas sönder och i värsta fall förgiftar vattnet.

Mängden fisk du kan stoppa i ditt akvarium beror på hur mycket rening du har, t.ex. kapacitet på skummare och mängd LS. Se till att skummaren är byggd för din totala vattenvolym, dvs 500 l så att du kan uppgradera med en 100 l sump framöver. Jag själv har 10 fiskar till 100 kg ls, vilket jag betraktar som ett relativt lågt belastat kar. Med låg belastning är det enklare att hålla vattenkvaliteten bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det är kul att calle tar sig tid med nybörjare,vi behövs fler i hobbyn,så det är onödigt med dina inlägg ernie,dom flesta kör med LS,jag har sett fina bilder på calles akvarum med LS,men kan vi inte få se ditt?skulle vara kul att se hur det ser ut med din metod.

nu tycker jag vi fortsätter vägleda Maria istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först av allt välkommen Maria.

De e nästan ofelbart att de blir en massa tjafs i trådarna där nybörjare vill ha hjälp å ett antal besserwissers sitter hemma å tycker att alla har fel om dom inte gör som dom gör. Angående dina frågor om det är bäst att bygga ett själv typ Juvelkar å borra eller köpa ett färdigt så tycker jag att de e en fråga om plånbok och intresse. För att få ihop allt rätt första gången om man bygger själv så krävs en hel del pluggande och att man skaffar sej en egen uppfattning om vad som passar en själv bäst (se upp så du själv inte blir en av dem som vet allt bäst). Köper du ett färdigt kar typ Deltek så blir de en stor kostnad med en gång man kan inte välja att köpa till prylar medans vatten å sten å värden blir stabilt. Vilket sätt du än väljer så tror jag du blir nöjd å stolt över ditt kar.

Jag själv e en av dom som igentligen undviker anemoner, dom flyttar sej å ställer till besvär tycker jag. Men trots det så har jag faktiskt en liten sandanemon den e helt ok har inte flyttat sej en milimeter utan hållt sej på samma plats.

Om du vill e du välkommen hem till mej å kolla på mitt kar å höra vad jag tycker e vettigt å inte vettigt angånde saltvattenskar. Skicka ett PM med ditt nr så ringer jag dej.

-Ernie jag trodde det var så att du tillverkat egen LS under 7 månader var de inte så ?? Eller har du ett helt rent kar utan någon sten alls ?? Kan du inte lägga upp lite bilder på ditt kar de hade varit intressant att se resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya bud som gäller men jag kör på 10% levande sten av vattenvolymen om man inte har ett nitratfilter då behövs det ingen levande sten alls. LS är ganska dålig som denitrifikationsmaterial egentligen men bättre än någon annat inredningsmaterial. Jag tycker att du ska försöka få kontakt med någon erfaren akvarist i närheten och fråga om du kan få komma på besök för då kan du få en massa tips och idéer och få se hur grejorna fungerar live.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag då får kritisera vidare. En salig blandning av koraller=ej lämpligt och onaturligt. Anemoner hör hemma i specialakvarier. Sump däremot går jag med på,för att dölja skummare etc.

Däremot förstår jag inte hysterin kring LS. Kolla Clownen´s akvarie lagom mängd för att ha ngt. att bygga på.

Mängden fisk beror på storlek på fisk samt vattenvolym. Så summa summarum= sump,sten (dead or alive),skummare,bra belysning,ev. värmare,cirkulation=20 till 50ggr. karets volym,automatisk vattenpåfyllning(nästan ett krav) samt tester framförallt calcium,kh,magnesium,ibörjan kan de va bra med nitrattest också.Sedan är frågan om man vill köra Ballingmetoden eller ngt. annat för att ersatta calcium etc. Själv har jag kört Ballingmetoden i 5 år ,billigt och bra men mer jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karin,

Jag får be om ursäkt å forumets räkning att du ska behöva hamna mitt i onödigt och trist tjafs. I de fall du hör olika saker från olika håll får du helt enkelt gå på det du känner att du litar på alt. majoritetsvarianten. Jag tycker det är en utmärkt idé att besöka någon annan och se ett akvarium i praktiken. Du bor ju inte så väldigt långt från Tedb, och han har lyckats med ett mycket vackert akvarium som är sevärt (se hans tråd om detta).

Erne,

Jag förundras över hur du orkar tjafsa i snart nära varenda nybörjartråd. Inser inte hur tråkig stämning detta skapar? Kritik är en naturlig del av ett forum, men var sak har sin plats på forumet. Om du har en annorlunda syn på hur kar ska byggas upp, starta en egen tråd om detta där vi kan ta debatten om den. I den tråden kan vi också titta på fotografier på varandras akvarier så att vi kan göra okulära bedömningar om vilken metod som tycks ge vackrast rev. Vi är som sagt mycket nyfikna på bilder på ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först av allt välkommen Karin.

För att få ihop allt rätt första gången om man bygger själv så krävs en hel del pluggande och att man skaffar sej en egen uppfattning om vad som passar en själv bäst (se upp så du själv inte blir en av dem som vet allt bäst). Köper du ett färdigt kar typ Deltek så blir de en stor kostnad med en gång man kan inte välja att köpa till prylar medans vatten å sten å värden blir stabilt. Vilket sätt du än väljer så tror jag du blir nöjd å stolt över ditt kar.

Om du vill e du välkommen hem till mej å kolla på mitt kar å höra vad jag tycker e vettigt å inte vettigt angånde saltvattenskar. Skicka ett PM med ditt nr så ringer jag dej.

Angående det här med att bygga själv. Jag hade inte tänkt borra några hål eller så. om jag har förstått det hela rätt så är det sump som kräver avrinning och således ett hål. Eller? Den enda tekniken jag skulle vilja ha i karet är skummare och pump. Om jag kommer undan med det vill säga.

angående att komma och titta på ditt kar så var dett jätte snällt men jag får nog påpeka att jag inte kommer sätta igång det här projektet förren jag har fått ny lägenhet och jobb, och student som jag är kommer detta jobb att vänta på sig. vill bara spana och drömma lite under tiden :) Men sen när det är dags då jäklar då ska här köpas grejer:ler: (men jag kanske kommer vid ett senare tillfälle:smiley9: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du studerar och håller på med planering under en längre tid innan du tänker starta karet så är det ju perfekt att åka runt och kolla in olika akvarium. Då får du se vad det är vi tjafsar om här på forumet, och bilda dig en egen bild av vad som passar dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo där har du en poäng. men jag lever efter busslinjen, (jo jag vet lam ursäkt) men skulle jag se et akvarium nu skulle jag antagligen bara förhasta mig och köpa ett snaras möjligt. men jag ska däremot bjuda in mig själv till min morbror som har ett saltvattenkar sedan länge.

Tack för alla svar! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...