Gå till innehåll

Hävertsystem Tunze 1074


Ahab

Rekommenderade inlägg

Jag har en sådan i mitt 540.

Ja, vad ska jag säga, den klarar cirka 900 liter i timmen.

Har fungerat klockrent i över ett år, men för en vecka sedan började den spöka och bygga upp luft i kröken så att häverten bryts, varför vet jag interiktigt, men jag jobbar på det.

Om det inte vore för det som hänt nu senaste veckan så tycker jag att den är skitbra.

Något mer specifikt du vill veta om den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en sådan och passar man inte den så stannar den för eller senare.Min erfarenhet är att blir cirkulationen för liten så stannar luft kvar i kröken. Om det är bra drag så håller det själv luften borta genom att det åker med ut. Jag har satt en nivåkontroll som säkerhet som bryter pumpen vid för hög nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan i mitt 540.

Ja, vad ska jag säga, den klarar cirka 900 liter i timmen.

Har fungerat klockrent i över ett år, men för en vecka sedan började den spöka och bygga upp luft i kröken så att häverten bryts, varför vet jag interiktigt, men jag jobbar på det.

Om det inte vore för det som hänt nu senaste veckan så tycker jag att den är skitbra.

Något mer specifikt du vill veta om den?

Nä det var ungefär det jag ville veta. Är det någon som prövat en annan modell av låda/hävertsystem? Gärna någon som fungerar "klockrent" och är "skitbra" :glad: . Inför mitt kommande projekt är jag nojjig för översvämmningar. Den kostar runt 1200:- i sverige och omkring 80 euro (hur skriver man euro symbolen?) i tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara att borra ett hål på toppen där luften samlas och koppla till veturin på ett powerhead eller dyl.. Som sprutar ner i karet.. Det kommer att försämra prestandan men det kommer aldrig att stanna luft i kröken.. Eller har jag haft otur när jag tänkt nu igen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det var ungefär det jag ville veta. Är det någon som prövat en annan modell av låda/hävertsystem? Gärna någon som fungerar "klockrent" och är "skitbra" :glad: . Inför mitt kommande projekt är jag nojjig för översvämmningar. Den kostar runt 1200:- i sverige och omkring 800 euro (hur skriver man euro symbolen?) i tyskland.

du MÅSTE mena 80 euro.. annars e den ju skitdyr i tyskland :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det var ungefär det jag ville veta. Är det någon som prövat en annan modell av låda/hävertsystem? Gärna någon som fungerar "klockrent" och är "skitbra" :glad: . Inför mitt kommande projekt är jag nojjig för översvämmningar. Den kostar runt 1200:- i sverige och omkring 800 euro (hur skriver man euro symbolen?) i tyskland.

Jag har haft precis en sån där för ganska många år sedan. Det är rätt som flera skriver att man måste passa den så det inte blir luft i toppen på kröken. Om inte konstruktionen är ändrad satt då ett litet rör på toppen av kröken som man använde för att starta häverten och sedan stänga till när allt var igång. Jag drog en vanlig luftslang till detta lilla rör som jag ledde ned i sumpen och satte en liten pump på och som hela tiden sög vatten och eventuell luft från toppen av kröken. Med denna lilla modfifiering fungerade den säkert och utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Funderar på att skaffa en Tunze 1074 eller liknande för att få ner skummare och uvc i en sump. Jag förstår inte funktionen på det "gröna röret". Tar den vatten både från botten och ytan hela tiden? Vad händer om vattennivån går under kanten på överrinningsboxen, fortsätter den att ta vatten från botten eller bryts häverten då?

86 euro är inte billigt för lite plast, men priset tas nog ändå av den 2 m långa "specialslangen", 30 euro! Det borde väl funka lika bra med 40 mm dammslang, eller?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den suger från ytan och nere i karet sammtidigt. Bryts en av dom så bryts flödet. Båda måste suga för att häverten skall funka!

Kan väl oxå säga att den är smidig vid vattenbyten då man inte behöver suga ut någon luft, utan när vattenytan återigen är i höjd med intaget i boxen så startar häverten automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en sån här en längre tid och är klart nöjd med den. Man bör kolla till den någon gång då o då så att det inte samlas luft i röret, men gör man den så fungerar den klockrent.

Angående specialslangen så tyckte jag faktiskt att den var värd pengarna. Den verkar ha en ljuddämpande effekt. Innan när jag hade PVC-rör så lät det en hel del som när man spolar vatten. Med slangen är det nästan helt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en sån här en längre tid och är klart nöjd med den. Man bör kolla till den någon gång då o då så att det inte samlas luft i röret, men gör man den så fungerar den klockrent.

Angående specialslangen så tyckte jag faktiskt att den var värd pengarna. Den verkar ha en ljuddämpande effekt. Innan när jag hade PVC-rör så lät det en hel del som när man spolar vatten. Med slangen är det nästan helt tyst.

Tack för info. Då blir det till att beställa slangen också.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har en fråga ang detta.

Hur får jag fast hävslangen?

Den verkar som om den inte passar?

Har väldigt svårt för denna box då jag inte alls fattar hur jag ska gå tillväga.

Måste jag har en pump till denna som pumpar ner till sumpen då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej riktigt vad du menar med hävslangen, om det är det U-formade böjda röret då menar så ska det bara hänga, inte sitta fast i något.

Du "startar" den genom att suga ur all lugt som är i U-röret med luftslangen högst upp.

Du måste ha en pump som pumpar från sumpen och upp i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej riktigt vad du menar med hävslangen, om det är det U-formade böjda röret då menar så ska det bara hänga, inte sitta fast i något.

Du "startar" den genom att suga ur all lugt som är i U-röret med luftslangen högst upp.

Du måste ha en pump som pumpar från sumpen och upp i akvariet.

Takk jaken.

Jo så mycket fattar jag att man ska ha en pump från sump till karet.. heh annars hade man juh aldrig fått tillbaka det ;):P

Tack igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...