rickard81 Postat 30 november 2016 Dela Postat 30 november 2016 Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0.För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller.Biopellets kanske?Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias.Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen.Akvariet är på 300l Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 30 november 2016 Dela Postat 30 november 2016 Tänker du biopellets så hör av dig.. har en massa med all in one och orginal som jag skall göra mig av med så slipper du köpa nytt.. kostar ju som smør i solsken. Själv gick jag på nitratreaktor och jobbar nu med att få det att funka (inte helt framme ännu). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 Tror du ska göra större än 20 liter om du vill påverka. Ger mer med ett större än uppdelat. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 (ändrat) Vb fungerar inte så bra för mig. Det är som att näringen stannar kvar ändå: Det som har funkat är kolkälla ( lååång process ) samt att mata mindre. Finns inga genvägar till det näringsfria karet, eller jo det finns det men det kräver stor plånbok och tid att finslipa deta hela ( Zeovit, Nitratreaktor mm ) Zeo är ju näring men en annan sort ... OCH TRÅD :;;) Ändrat 1 december 2016 av runstenen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 Mulm eller vad det kallas ... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 1 december 2016 Författare Dela Postat 1 december 2016 Tänker du biopellets så hör av dig.. har en massa med all in one och orginal som jag skall göra mig av med så slipper du köpa nytt.. kostar ju som smør i solsken. Själv gick jag på nitratreaktor och jobbar nu med att få det att funka (inte helt framme ännu).Tyvärr så får jag inte plats med nån reaktorn i min sump så jag får hitta en annan lösning istället för biopelletsSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 13 timmar sedan, rickard81 sa: Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0. För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller. Biopellets kanske? Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias. Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen. Akvariet är på 300l Skickat från min iPhone med Tapatalk Kanske ganska väntat svar från mig, men jag menar att men bör i första hand säkerställa god denitrifikation...dvs DSB, nitratfilter. Det funkar oavsett fosfatnivåer och är mer stabilt än externt tillförd kolkälla som verkar på ett annat sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 en sak till: vattenbyte är helt bortkasatat sätt att få ner höga nitratnivåer på. För det första så får du isåfall byta typ 80% av vattnet(och då fortfarande ha så högt som 10 ppm) , vilket såklart är omöjligt, och för det andra är effekten mkt kortvarig...orsaken till ditt nitrat är kvar så om ngr veckor har du högt igen. För det tredje är vattenbyte dyrt o jobbigt o för det fjärde stör så stora vattenbyten din balans. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 1 december 2016 Författare Dela Postat 1 december 2016 en sak till: vattenbyte är helt bortkasatat sätt att få ner höga nitratnivåer på. För det första så får du isåfall byta typ 80% av vattnet(och då fortfarande ha så högt som 10 ppm) , vilket såklart är omöjligt, och för det andra är effekten mkt kortvarig...orsaken till ditt nitrat är kvar så om ngr veckor har du högt igen. För det tredje är vattenbyte dyrt o jobbigt o för det fjärde stör så stora vattenbyten din balans.Okej men om man som i mitt fall inte har plats för en DSB eller ett nitratfilter p.g.a begränsad plats i sumpen vad gör jag då?Iof så skulle jag ev. kunna koppla ut mitt uvc filter vilket skulle skapa plats i sumpen.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 BP funkar ju kalasbra, iaf hos mig, ingen Nitrat eller extremt lågt iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 1 december 2016 Dela Postat 1 december 2016 5 minuter sedan, rickard81 sa: Okej men om man som i mitt fall inte har plats för en DSB eller ett nitratfilter p.g.a begränsad plats i sumpen vad gör jag då? Iof så skulle jag ev. kunna koppla ut mitt uvc filter vilket skulle skapa plats i sumpen. Skickat från min iPhone med Tapatalk nitratfiltret har du utanför sumpen, tar inte mkt plats;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 3 december 2016 Författare Dela Postat 3 december 2016 Jag får erkänna att jag har fått ett totalt hjärnsläpp haha Har salifert test och där kollar man ju från sidan vid när man går efter low range testet Endå har man ju gjort testet ett ex antal gånger.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.