Gå till innehåll

Hög nitrat


rickard81

Rekommenderade inlägg

Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0.

För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller.

Biopellets kanske?

Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias.

Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen.

Akvariet är på 300l

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker du biopellets så hör av dig.. har en massa med all in one och orginal som jag skall göra mig av med så slipper du köpa nytt.. kostar ju som smør i solsken. :)

Själv gick jag på nitratreaktor och jobbar nu med att få det att funka (inte helt framme ännu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vb fungerar inte så bra för mig. Det är som att näringen stannar kvar ändå:
Det som har funkat är kolkälla ( lååång process ) samt att mata mindre.
Finns inga genvägar till det näringsfria karet, eller jo det finns det men det kräver
stor plånbok och tid att finslipa deta hela ( Zeovit, Nitratreaktor mm )
Zeo är ju näring men en annan sort ... OCH TRÅD :;;)
 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker du biopellets så hör av dig.. har en massa med all in one och orginal som jag skall göra mig av med så slipper du köpa nytt.. kostar ju som smør i solsken.

Själv gick jag på nitratreaktor och jobbar nu med att få det att funka (inte helt framme ännu).

Tyvärr så får jag inte plats med nån reaktorn i min sump så jag får hitta en annan lösning istället för biopellets


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, rickard81 sa:

 

Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0.

För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller.

Biopellets kanske?

Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias.

Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen.

Akvariet är på 300l

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Kanske ganska väntat svar från mig, men jag menar att men bör i första hand säkerställa god denitrifikation...dvs DSB, nitratfilter. Det funkar oavsett fosfatnivåer och är mer stabilt än externt tillförd kolkälla som verkar på ett annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak till: vattenbyte är helt bortkasatat sätt att få ner höga nitratnivåer på. För det första så får du isåfall byta typ 80% av vattnet(och då fortfarande ha så högt som 10 ppm) , vilket såklart är omöjligt, och för det andra är effekten mkt kortvarig...orsaken till ditt nitrat är kvar så om ngr veckor har du högt igen. För det tredje är vattenbyte dyrt o jobbigt o för det fjärde stör så stora vattenbyten din balans.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak till: vattenbyte är helt bortkasatat sätt att få ner höga nitratnivåer på. För det första så får du isåfall byta typ 80% av vattnet(och då fortfarande ha så högt som 10 ppm) , vilket såklart är omöjligt, och för det andra är effekten mkt kortvarig...orsaken till ditt nitrat är kvar så om ngr veckor har du högt igen. För det tredje är vattenbyte dyrt o jobbigt o för det fjärde stör så stora vattenbyten din balans.

Okej men om man som i mitt fall inte har plats för en DSB eller ett nitratfilter p.g.a begränsad plats i sumpen vad gör jag då?
Iof så skulle jag ev. kunna koppla ut mitt uvc filter vilket skulle skapa plats i sumpen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, rickard81 sa:


Okej men om man som i mitt fall inte har plats för en DSB eller ett nitratfilter p.g.a begränsad plats i sumpen vad gör jag då?
Iof så skulle jag ev. kunna koppla ut mitt uvc filter vilket skulle skapa plats i sumpen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

nitratfiltret har du utanför sumpen, tar inte mkt plats;-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...