Gå till innehåll

Låg salthalt och hög temperatur


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Hej, 

Jag har problem med en något för hög temperatur i mitt RSM S 500. Temp. är på 26,3-27,1. Karet är nystartat och levande stenen är redan i. Doppvärmaren var på i början innan saltet skulle blandas och innan något levande kom i. Nu har jag stängt av doppvärmaren för att få ner temperaturen vilket hjälpt föga. Är det nödvändigt att få ner värmen till 25? Behöver man ha en kylare? Vad rekommenderas i så fall och vad ger det för ljudfrekvens? Skummaren låter en hel del redan :swoosh:. Akvariet är i sovrummet och det är ganska svalt och mörkt. Jag har ingen belysning på ännu. 

 

Den höga temperaturen har medfört att det dunstat av en del vatten redan. Innan jag la i stenen så var salthalten på 1,022. Refraktometern var kalibrerad vid en temperatur på 25 grader då. Idag så tog jag en droppe osmosvatten för att kalibrera till samma temp. som i karet och mätte sedan salthalten till 1,020... Hur kan detta vara möjligt? Kan den andra kalibreringstemperaturen ga påverkat värdet? Hur kan jag bäst ersätta det förlorade vattnet? Ska jag tillsätta mer vatten som är blandat i en dunk till halten 1,022 redan nu, eller ska jag bara tillsätta vanligt osmosvatten för att ersätta det avdunstade? 

 

 

 

 

 

Ändrat av akvariefisken_89
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upp till 30 grader är inget problem i naturen, även om det kan vara opraktiskt i ett akvarium (större risk för syrebrist, samt snabbare ämnesomsättning som kräver mer utfodring). Konstigt att inte temperaturen sjunkit, pumparna borde inte värma så mycket. Är termometern pålitlig?

 

Avdunstning borde höja salthalten, om den trots det ser ut att sjunkit är det något mätfel. Det är lätt att få fel värde om man inte tvättar och torkar refraktometern ordentligt mellan mätningarna. Observera även att siffran 1,020 handlar om densitet (specific gravity), inte salthalt som mäts i promille. Du behöver nog inte kalibrera refraktometern, eftersom salthalt är oberoende av temperatur. Det är bara densiteten som påverkas av temperatur (därför är det bättre att använda skalan för salthalt/promille på refraktometern).

 

Ersätt det avdunstade vattnet med saltvatten om du vill höja salthalten, därefter osmosvatten. Jag tycker att en relativt låg salthalt är bäst, eftersom det då blir enklare att acklimatisera nya djur från akvarieaffärer (som oftast också har låg salthalt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt - gör rent ordentligt innan du mäter salthalten. Det är en liten sanning med modifikation att salthalten inte påverkas av temperaturen.  I teorin stämmer det men de mätmetoder vi har påverkas av temperaturen. Refraktometern mäter densiteten och högra skalan (salthaltskalan)  är översatt densitet - oftast vid 20 grader.

 

Temperaturen är det ingen fara med men som sagt var - under sommaren och när du fått in din belysning så kan du sätta några fläktar över. Dessa ökar avdunstningen som i sin tur sänker temperaturen. Jag brukar inte vilja ligga högre än ca 29 grader - helst kring 28 om det går under sommaren. I mitt nuvarande kar ligger jag på 25,5 grader under vintern - för första gången har jag varit tvungen att köra med en doppvärmare. De allra flesta har 26 - 27 grader i sina akvarier - det är jag som ligger lågt.

 

Vart du exakt ligger i salthalt är inte så noga så länge du ligger kring 31 - 35 på högre skalan (psu eller promille) men bör vara stabil.  Den skall kalibreras vid den temp som anges på refraktometern. Salthalten höjer du sakta om det behövs. Ladda ner denna aqua calculator så kan du få hjälp. I inställningar kan du ställa in svenska som språk.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen vid refraktometermätning är ett överskattat tema. En eller två droppar vatten får samma temperatur som refraktometern på någon sekund och refraktometern har ATC (automatisk temperatur kompensering). Så har man refraktometern i det rum man mäter salthalten är det inget problem.

Kalibrera refraktometern med osmosvatten. Den visar lite fel (är gjord för att mäta natriumkloridlösning)  drygt +1 i sista siffran men det spelar ingen roll. Det viktiga är att du alltid har samma salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, stigigemla said:

har man refraktometern i det rum man mäter salthalten är det inget problem.

Bra poäng, jag har ett par graders temperaturskillnad mellan mina två akvarierum. Kan detta ge relevanta mätfel om jag vill jämföra salthalten mellan de två rummens akvarier? Hjälper det att låta refraktometern anpassa sig till rumstemperaturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J sa:

Mäter den inte ljusets brytningsindex? Däremot påverkas tydligen även detta av temperatur, även om det verkar finnas inbyggd temperaturkompensation som stigigemla skriver.

Jo men den svarar i relativ densitet vad jag förstår. Du skall 0 i förhållande till den skala du använder. Den högra ger promille (PSU)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...