Gå till innehåll

Hjälp för val av skummare!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Som glad nybörjare som försöker bygga upp ett bra saltvatten akvarium sitter nu och läser på om skummare för att få systemet att bli så bra som möjligt. Dock är det svårt som nybörjare att finna vad jag ska/bör ha för utrustning. Vad jag har för grejer hitills är en huvudkar på 400 liter samt en sum (oinredd) på 120 liter samt en möbel till detta.

Nu till frågeställningen: Jag vill ha en skummare som står i min sump för att minimera riskerna med läckage. Den skummera som ser intressantast ut och jag tror är lämplig är Deltec MC500. Dock hittar jag inte någonstans om jag måste koppla en luftpump till den vilket gör att jag tolkar det som om det inte behövs.

1)Stämmer det och är det något annat än el som behövs för att den ska fugera?

2)Bör jag välja denna skummaren eller någon annan?

3)Skummare borde väll vara OK att köpa begagnat, eller?

Tack på förhand för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite religion över skummare och Deltec är säkert bra och har många nöjda användare. Jag kör Aqua Care sedan några år och är helnöjd med den. Någon Venturi-skummare tycker jag att du ska välja. Köpa begagnad skummare är det samma som att köpa begagnad pump, det är ju pumpen som slits på en skummare. Så kolla pumpen om du köper begagnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska köpa en så kraftig skummare som du har råd med! Dvs en som klarar så många liter som möjligt.

Skulle den bli för kraftíg går det alltid att trimma ner en skummare.

Man vet aldrig men man kan hamna i situationer när man kan behöva en mkt kraftig skummare. Du får också en möjlighet att kunna mata djuren mer och eventuellt belasta akvariet lite hårdare med en kraftigare skummare. Dvs kunna göra impuls köp utan att det påverkar karet så mycket. De extra pengar man lägger på en skummare har man oftast igen i det långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska köpa en så kraftig skummare som du har råd med! Dvs en som klarar så många liter som möjligt.

Skulle den bli för kraftíg går det alltid att trimma ner en skummare.

Man vet aldrig men man kan hamna i situationer när man kan behöva en mkt kraftig skummare. Du får också en möjlighet att kunna mata djuren mer och eventuellt belasta akvariet lite hårdare med en kraftigare skummare. Dvs kunna göra impuls köp utan att det påverkar karet så mycket. De extra pengar man lägger på en skummare har man oftast igen i det långa loppet.

Håller med till 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en annan skummare vore nått tycker jag med känns lite klen ändå för detta akvarium. Finns andra skummare som du kan sätta i sumpen.

Ja skummare kan du köpa begagnade funkar säkert lika bra hos dig som den som sålde den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar! Det är desutom entydiga.:)

Då kommer det inte bli den skummaren. Är det någon av er som skulle kunna komma med något prisvärt exempel på skummare? Jag är beredd att det inte är gratis med saltvatten men det får väll finnas något vett i det man lägger då man ska ha innehåll i akvariet också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kommer säkert bli lite mer olika svar med denna fråga nu Jonas. Men överlag kan man nog säga att de skummare som är aktuella för folk bla är

Deltec

AquaCare

H&S

Schuran

AquaMedic

Bubbleking

Finns i olika modeller men utgå för att den skall klara minst 800L vid hög belastning så kan man reglera in den efter ens kar som Norberg skriver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej en luftpumpsdriven skummare brukar man få komplettera med en luftpump. Även här skall man tänka efter lite å välja lite bättre och med bra tryck och att den är tyst.

När jag hadde en AquaCare 700A (syrestens driven skummare) så testade jag många olika märken men kom tillslut att en AquaMedic funkade kanon och var tyst.

Syresten, venturi eller Tagghjuls varianten är också en omtalad fråga och efter hur andra anser vilken som är bäst ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Är nybörjare här, har dock en skummare,en ATK dispergator 1,3meters.Verkar inte som om någon här på forumet har nån sån skummare.Är dom inte bra? ska jag också leta efter en ny skummare?

Mwh kjell

nej nej du måste ej byta för detta. Är säkert en bra skummare den du har är för upp till 1500Liter. Funkar den bara så är väll det detta man är ute efter.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har nu tittat runt och frågat lite här och var. Ganska ofta blir jag rekomenderad Deltec Turbo 1060 som skummare. Är det en prisvärd skummare och fungerar den bra?

Jag har också blivit rekomenderad Grotech HEA 150 som klarar upp till 1000L. Denna skummare är rätt mycket billigare i inköp. Vad rekomenderar ni om jag inte hittar läplig beg skummare och tar tillfället och köper det som erbjuds?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec 1060 har nålhjulsimpeler. Den slår sönder luften inne i pumpenhuset till fina bubblor.

Grotech Hea 150 har en injector efter pumpen. Den drar in luft i vattenströmmen från pumpen och blandar luft och vatten i röret.

Jag personligen tycker att nålhjulspumpar ger bättre effekt i en recirkulerande skummare. Med bättre effekt menar jag mindre bubblor, som ger mer skum.

Så jag skulle rösta på Deltec 1060.

Edit: förresten vet jag inte om 1060 är en recirkulerande skummare! Nån som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Recirkulerande är när en eller två pumpar sköter skumproduktionen inne i skummarröret. De hämtar in vatten från skummarröret och pumpar in det i samma skummarrör.

Sen sköter en annan pump försörjningen av smutsigt vatten till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6762

Lite om min utr. Hade jag varit du skulle jag först bestämma mig för invändig eller utvändig skummare och därefter valt märke och modell. Några favoriter (har inte haft själv, sett några i aktion och bara tyckt att resten ser bra uppbyggda ut). Aqua-Care 2000 V, H&S, Schuran, vissa av Deltecs modeller b la AP XXX, Bubble King. Ev Fischers skummare. De är hyfsat billiga men kanske få som har erfarenhet av dem i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen:

Jag gillar ditt akvarium. Det är ju skitsnyggt. Lite trågigt att bygga om revet när det rivs. Jag har i stort bestämt mig för att ha skummaren i sumpen. Känns bäst att ha den där. Jag kommer nog som nybörjare att satsa på någon som fler har erfarenhet av. Sen måste man ju ta med i beräkningen det du skrev om nitriter i skumplast!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen:

Jag gillar ditt akvarium. Det är ju skitsnyggt. Lite trågigt att bygga om revet när det rivs. Jag har i stort bestämt mig för att ha skummaren i sumpen. Känns bäst att ha den där. Jag kommer nog som nybörjare att satsa på någon som fler har erfarenhet av. Sen måste man ju ta med i beräkningen det du skrev om nitriter i skumplast!

Nitrat är det som bildas även om man rengör ofta. Det är inte min lösning jag rekommenderar utan: Aqua-Care 2000 V, H&S, Schuran, vissa av Deltecs modeller b la AP XXX, Bubble King. Ev Fischers skummare. GroTech (glömde den i förra inlägget).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst om GroTech och Shuran. Dock verkar de inte vara många som har de skummarna. Dock ser de bra ut men det är inte samma sak som om de är bra också!

Om du valde mellan en Shuran Jetskim 150 och en Grotech HEA 150, vilken tror du mest på omman inte tar hänsyn till priset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...