Sillen Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Jag har köpt ett begagnat akvarium med tillhörande sump. Nu håller jag på att göra rent sumpen och karet. I huvudkaret är det viktigt att få rent med tankle på hur det ser ut sedan. Sumpen vill jag få ren ordentligt innan jag limmar i mellanväggar.1) Jag har läst någonstans att det går att använda T-röd för att göra rent. Kan det stämma eller rekomenderar ni att jag undviker det? 2) Finns det något annat än tålamod, ljummet vatten, trasa, rakblad och ev lite ättiksyra som är lämpligt att använda? Citera
stigigemla Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 En bit grov filtersvamp eller köksvamp av den sorten som inte repar är också bra att ta bort intorkade alger med. Citera
Peter G Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 t-röd eller aceton utan olja rengör du med innan du limmar med silicon. men inget av de två funkar något vidare på alger och smuts så då gäller varmt vatten och något annat Citera
Sillen Postat 11 januari 2006 Författare Postat 11 januari 2006 Bra då vet jag att det är OK innan limning vilget innebär att varken aceton eller T-sprit är farligt i sig. Men Får användaenligt ovan samt nu mer också svamp! Citera
Saxmark Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Själv skrapade jag rutan ren.. Det sista tog jag med suddigum.. Innan jag skulle silikona så tvättade jag ytorna med Ättika och det verkar ha funkar prima för mig.. Citera
stigigemla Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Att skrapa bort intorkade eller riktigt hårda alger ger repor. Inte varje gång men alldeles för ofta. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Jag använder 10% saltsyra + svamp+gummihandskar. Efter syrabehandlingen går det ofta lätt att ta bort algrester m.m med en vanlig diskborste. Innan silikonlimning torkar jag av med aceton. Citera
AlienOne Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Efter att man har andvänt typ t-röd eller aceton sköler man ur då bara med vatten ?? Citera
Sillen Postat 21 januari 2006 Författare Postat 21 januari 2006 Stig:Kort men tydligt utan möjlighet till egna tolkningar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.