Gå till innehåll

Nytt 128l kar idag :)


Roger Salenius

Rekommenderade inlägg

Hej Allihopa! Heter Roger o e ifrån Olofström i Blekinge.. Jobbar med sportfiske, guide, tillsyningsman mm. Har hållet på med akvarium till o från i 20år, senaste karet va ett 540l Discus.. Men sålde det pga platsbrist... Min riktiga passion e reptiler, speciellt ormar.. Giftiga o icke giftiga... Men sambon begränsade antalet drastiskt när vi flyttade så nu har jag bara 8st kvar.. Menmen så e det, har alltid sneglat på saltvatten men alldrig riktigt kommit till skott, men häromdagen så kollade min sambo på Tanked på Animalplanet o sa, Gud va fint det e med saltvattens akvarium! Yesss! Tänkte jag, tittade på henne o sa, då köper jag ett sånt till dig min älskling.( inga baktankar alls ;) ) sagt o gjort, har en kompis som har djuraffär. Ringde honom direkt, ta hem ett plug n go kar till mig fort, innan hon ändrar sig :) Va o hämtade (mitt) nya BOYU HS-60 128l idag... Har hållet på hela kvällen o skruva ihop o fixa... Nu e vattnet i o salten oxå, har gått några timmar så jag gjorde en första mätning 1.018, förlite, så jag hällde precis i mer. Vill upp på 1.022 iaf, e det lagom? Ska låta karet gå i en v med bara saltvatten o på tisdag så ska jag hämta 20kg levande sten + sand. Undrar lite vilken typ utav sand som e lämplig i ett litet kar? Ska iväg imon o hämta en annan doppvärmare Fluval,Vortech MP40 med kontroll,Tunze streamer med möjlighet till parallellkoppling, Resun Wavemaker,Testlab marin o Enkel men fungerande ledlampa ca 300 w (motsv halogen). Har ni några tips o råd när det gäller nystart så e dom välkomna! Mvh Roger

image.jpeg

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa doppvärmen. Korallsanden anser jag inte ska vara för grov. Tycker allt du överdimensionerat din pump arsenal. Låt aldrig någon pump flytta sand. Räkna sedan ut hur mycket vatten du har i akvariet nu innan du satt in den levande stenen och sedan hur mycket vatten du tar ur när du satt i den levande stenen. Det har du igen för framtida kommande doseringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Roger Salenius sa:

Hej Allihopa! Heter Roger o e ifrån Olofström i Blekinge.. 

 

  • Vill upp på 1.022 iaf, e det lagom? Ska låta karet gå i en v med bara saltvatten o på tisdag så ska jag hämta 20kg levande sten + sand.
  • Undrar lite vilken typ utav sand som e lämplig i ett litet kar?
  • Ska låta karet gå i en v med bara saltvatten o på tisdag så ska jag hämta 20kg levande sten + sand.
  • Ska iväg imon o hämta en annan doppvärmare Fluval,Vortech MP40 med kontroll,Tunze streamer med möjlighet till parallellkoppling, Resun Wavemaker,Testlab marin o Enkel men fungerande ledlampa ca 300 w (motsv halogen).
  • Har ni några tips o råd när det gäller nystart så e dom välkomna!

 

Hej Roger och välkommen till Saltvattensguiden!

 

  • 1,022 fungerar bra om du ska hålla fisk, vill du även ha koraller kan det vara en god idé att kliva upp till SG 1,025-1,026. Havsvatten håller i snitt en salthalt på ca 3,5% vilket motsvarar drygt SG 1,026.
  • Sand är helt upp till dig själv. Fin sand är snyggt men ligger sällan still om man har kraftig cirkulation. Grov sand ligger still, nackdelen som jag ser är att den gärna blir missfärgad av kalkalger.
  • 20kg sten kommer nog att bli för mycket i ditt akvarium, det blir en stor stenhög som hindrar flöde och samlar skräp. 5-10kg kan nog vara mer lämpligt beroende på hur du vill att det ska se ut. Tänk på att inte lava stenen i en kompakt hög, försök skapa hålor och grottor som fisk kan gömma sig i vid behov och på natten.
  • Den teknik du har listat verkar vara köpt från någon med ett betydligt mycket större akvarium. Det kan fungera om mans ställer in allt väldigt måttligt. Men, det hade varit bättre avstämt med mindre pumpar och belysning.
  • Tips och råd om uppstart finns det spaltmeter med här på forumet. Läs genom några trådar i nybörjarforumet så du får en aning om hur det fungerar, ställ sedan massor av frågor i den här tråden. Du kommer att få många och varierande svar och det gäller att väga av vad som kan passa dig och vad som verkar vara vettigt. Kom ihåg att det som fungerar för mig, kanske inte alls fungerar för dig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet fungerar bra som ett första kar. Det enda jag skulle komplettera med är en riktig saltmätare - refraktometer och automatisk påfyllning för avdunstat vatten.

Börja med att köra allt så enkelt som möjligt. När du med en snabb blick kan avgöra om fiskar och andra djur mår bra och är god vän med dina vattentester är det dags för nästa steg. Fiskarna vill ha mycket sten. Har de gott om gömställen nära visar de sig mer. 

Det finns många sätt att köra ett saltvattensakvarium. Det absolut sämsta är att blanda olika metoder. Så försök att få kontakt med någon som haft salt några år och inte förlorat för mycket djur och rådfråga den personen i huvudsak.

Testlab Marin låter som JBL för mig. Det är ett fabrikat av tester som jag tror ingen erfaren saltis rekommenderar.

Vanligt i saltvärden är framför allt Red Sea tester och Salifert (billigare). Vilken som är bäst av dem är olika beroende på vad man testar och vem som testar.

Led lampa kan du fundera på när det börjar bli dags att byta original MH-lampan om ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Kjelle sa:

Jag skulle skippa doppvärmen. Korallsanden anser jag inte ska vara för grov. Tycker allt du överdimensionerat din pump arsenal. Låt aldrig någon pump flytta sand. Räkna sedan ut hur mycket vatten du har i akvariet nu innan du satt in den levande stenen och sedan hur mycket vatten du tar ur när du satt i den levande stenen. Det har du igen för framtida kommande doseringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

låter som ett vettigt resonemang med vattenmängden... skippade doppvärmaren :)  satte bara i Tunze pumpen,tror det räcker gott :) ska hämta sand imon o hälla i.

Tack för tipset! Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

Akvariet fungerar bra som ett första kar. Det enda jag skulle komplettera med är en riktig saltmätare - refraktometer och automatisk påfyllning för avdunstat vatten.

Börja med att köra allt så enkelt som möjligt. När du med en snabb blick kan avgöra om fiskar och andra djur mår bra och är god vän med dina vattentester är det dags för nästa steg. Fiskarna vill ha mycket sten. Har de gott om gömställen nära visar de sig mer. 

Det finns många sätt att köra ett saltvattensakvarium. Det absolut sämsta är att blanda olika metoder. Så försök att få kontakt med någon som haft salt några år och inte förlorat för mycket djur och rådfråga den personen i huvudsak.

Testlab Marin låter som JBL för mig. Det är ett fabrikat av tester som jag tror ingen erfaren saltis rekommenderar.

Vanligt i saltvärden är framför allt Red Sea tester och Salifert (billigare). Vilken som är bäst av dem är olika beroende på vad man testar och vem som testar.

Led lampa kan du fundera på när det börjar bli dags att byta original MH-lampan om ett år.

Jag köpte en h2ocean salinity refractometer o mätte igår innan jag somnade o då va det 1.022, vill upp till 025-026? det va rådet jag fick i djuraffären där dom har mkt saltvatten..

va där idag o fick många bra tips o råd... beställde även en osmosis maskin. fick Testlab Marin för 300:- så det får räcka sålänge... tänkte faktiskt upgradera med red sea test nästa månad... har tagit hårt i börsen nu ;) skippade även ljusrampen o tänker upgradera när det behövs ist... ph mätare har jag en digital, men måste skaffa ny kalibreringsvätska. då e det med andra ord bra med mkt sten? fick ett annat tips idag, det e o ta 2st black  molly o använda som testpiloter innan man sätter i dyrare fisk? dom skulle även hjälpa till med cyklingen, vilket iofs e logiskt då dom smutsar ner. Kan detta stämma? Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Hej Roger och välkommen till Saltvattensguiden!

 

  • 1,022 fungerar bra om du ska hålla fisk, vill du även ha koraller kan det vara en god idé att kliva upp till SG 1,025-1,026. Havsvatten håller i snitt en salthalt på ca 3,5% vilket motsvarar drygt SG 1,026.
  • Sand är helt upp till dig själv. Fin sand är snyggt men ligger sällan still om man har kraftig cirkulation. Grov sand ligger still, nackdelen som jag ser är att den gärna blir missfärgad av kalkalger.
  • 20kg sten kommer nog att bli för mycket i ditt akvarium, det blir en stor stenhög som hindrar flöde och samlar skräp. 5-10kg kan nog vara mer lämpligt beroende på hur du vill att det ska se ut. Tänk på att inte lava stenen i en kompakt hög, försök skapa hålor och grottor som fisk kan gömma sig i vid behov och på natten.
  • Den teknik du har listat verkar vara köpt från någon med ett betydligt mycket större akvarium. Det kan fungera om mans ställer in allt väldigt måttligt. Men, det hade varit bättre avstämt med mindre pumpar och belysning.
  • Tips och råd om uppstart finns det spaltmeter med här på forumet. Läs genom några trådar i nybörjarforumet så du får en aning om hur det fungerar, ställ sedan massor av frågor i den här tråden. Du kommer att få många och varierande svar och det gäller att väga av vad som kan passa dig och vad som verkar vara vettigt. Kom ihåg att det som fungerar för mig, kanske inte alls fungerar för dig.

ok.. 1.025-026 va vad dom rekomenderade i saltvattensbutiken oxå, så jag har hällt i ca 600g salt till. blir nog lite grövre sand då jag tycker det e snyggt. va i butiken idag o fick lite tips o råd. Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Ouscazz sa:

Du behöver inte offra  två black molly. Sätt i två clowner när värdena är bra, eller följ @Lasses förnämligt enkla metod att cykla ett saltvattensakvarium.

Lämna tillbaks Testlab Marin, du kan ändå inte lita på att det visar rätt.

Det tänker jag inte göra :) va bara ett tips jag fick, Testlab Marin köpte jag utav en privatperson för 300:- tänkte uppgradera mig med ett red sea nästa månad... Mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...