Gå till innehåll

Något gult i akvariumet. hjälp mig.


lennie

Rekommenderade inlägg

Jo jag kan ju hålla med om att det är mycket dåligt köper själv vatten för 2 kr litern som jag sedan har i en dunk med syrepump som står o går i förrådet ...men det är inte det vi ska snacka om nu! när jag själv handlar där brukar dem fråga vad man ska ha för vatten och har du inte sagt något så har du fått saltvatten och i och med att du betalta 3 kr så har du fått det för saltvatten kostar 3 kr och osmasvatten som sagt 2kr.... men nästa gång du köper vatt så säg till att det ska vara osmosvatten..tycker du bör göra ett vatten byte på 10 liter sen fylla på med osmos så att salt halten blir bra..(du måste självklart kolla den med din saltmätare) sedan låt karet stå i ca:2 veckor sedan kolla värdena o salthalten såatt det inte dyker upp fler problem t.ex. för värdena kan ju vara lite höga .. och är dem då är bra. JA! då kan du ju köpa koraller om du så skulle vilja ha fler men innan dess bör du inte göra det..så att ditt kar hiner vänja in sig. så att allting mår bra! .............ha de bra och lycka till med hobbyn:D lägga gärna ut lite bilder:D förutom dem gula algerna tycker jah det ser bra ut! men vad har du för ljus?cirkulation?och som dem andra har sagt du behöver inte mer sten:p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det fixar sig lennie,du har bara fått en lite krångligare start,men jag tycker du ska prata med killarna på zogiganten,så förklarar dom ,och reder ut begreppen,det är ju trots allt dom som vet mest om din uppstart,

ibland blir det snurrigt med allt man ska tänka på i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet di vilka test du ska ha??du behöver ju inte köpa alla utan jag tycker du bör köpa nitrit,nitrat,amonia och ph ..det e dem grundläggande har själv bara dem och dem räcker..men jag tror inte det är någon fara med karet.. bar adet får stå ett tag sen:D hoppas det går bra:D lycka till:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kan ju hålla med om att det är mycket dåligt köper själv vatten för 2 kr litern som jag sedan har i en dunk med syrepump som står o går i förrådet ...men det är inte det vi ska snacka om nu! när jag själv handlar där brukar dem fråga vad man ska ha för vatten och har du inte sagt något så har du fått saltvatten och i och med att du betalta 3 kr så har du fått det för saltvatten kostar 3 kr och osmasvatten som sagt 2kr.... men nästa gång du köper vatt så säg till att det ska vara osmosvatten..tycker du bör göra ett vatten byte på 10 liter sen fylla på med osmos så att salt halten blir bra..(du måste självklart kolla den med din saltmätare) sedan låt karet stå i ca:2 veckor sedan kolla värdena o salthalten såatt det inte dyker upp fler problem t.ex. för värdena kan ju vara lite höga .. och är dem då är bra. JA! då kan du ju köpa koraller om du så skulle vilja ha fler men innan dess bör du inte göra det..så att ditt kar hiner vänja in sig. så att allting mår bra! .............ha de bra och lycka till med hobbyn:D lägga gärna ut lite bilder:D förutom dem gula algerna tycker jah det ser bra ut! men vad har du för ljus?cirkulation?och som dem andra har sagt du behöver inte mer sten:p

hur kan du veta att just 10l är lagom?vet du vad lennie har för salinitet nu?det är inte bra att chocksänka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte hänt något konstigt med ditt kar ännu så det finns ingen anledning till panik.

Men det absolut viktigaste just nu är att kolla salthalten.

Det näst viktigaste är att inte få panik. Om du skulle mäta konstiga värden salthalt eller annat så IS I MAGEN.

Byt inte i mer än 5 liter osmosvatten om dagen för att minska salthalten. Snabba förändringar av vattenvärdena är aldrig bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort lite testar och detta är resultaten.

Datum

Tid

No2 - nitrite

No3 - Nitrate

KH

Alk

Salt

2006-01-15

1426

1

100

8

2.86

1.025

Jag kan själv se att nitrite är väldigt högt.

Men dem andra säger mig absolut ingenting.

Förutom Salt. Den tror jag ligger rätt så bra på 1.025

Vad är ”standard” värde för dem andra testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsanursäkta att jag kommer in o stör..

Men Med allt prat om bra vatten blir jag lite orolig

Jag har en burk 100*60*60 + 60l sump

Bruken är ju under uppstarta och ska byta vatten för första gången nu i dagarna.

Men jag har ersatt avdunstat vatten med vanligt kran vatten..

Har inga problem med alger o allt trivs jätte bra.. är inte de konstigt …./Andreas

I burk finns ca 15-20kg ls

1st Clown

2st Zebrasoma Flavescens

1st Putsar Räcka

1st Boxfish

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde Vattenbyte för ca 1 timme sen.

Efter att jag gjorde testerna.

Jag har som sagt haft sötvatten i många år så jag vet att nitrit på 1 är farligt.

Frågan är nu.

Ska jag göra vattenbyte varje dag nu a 10 liter fram tills att jag har fått ner det värdet?

Eller ska jag göra ett större vattenbyte där jag ersätter mer än 10 liter?

När det gäller Nitrat.

Hur får jag ner det värdet?

Silikat har jag inget test för. Så den kan jag inte testa just nu.

Får kanske köpa det.

Några sniglar har jag inte.

Gör dem någon nytta i akvariumet?

Finns det någon fisk alt koral. Som man måste ha i akvariumet som hjälper till med något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs är det inte bra med snabba vattenförändringar, men ligger nitriten på 1 så skulle nog jag ha bytt 50% - vad jag kan se har du inget jättekänsligt i karet just nu.

Hur mår clownen annars? Andas han fort?

Har du inget typ av nitratfilter så är det vattenbyten som gäller...

Sniglar gör stor nytta i karet. De äter bla alger som du inte vill ha.

När du väl fått ner värdena och det är stabilt kan du gärna köpa ett gäng sniglar, förslagsvis Astrea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde Vattenbyte för ca 1 timme sen.

Efter att jag gjorde testerna.

Jag har som sagt haft sötvatten i många år så jag vet att nitrit på 1 är farligt.

Frågan är nu.

Ska jag göra vattenbyte varje dag nu a 10 liter fram tills att jag har fått ner det värdet?

Eller ska jag göra ett större vattenbyte där jag ersätter mer än 10 liter?

När det gäller Nitrat.

Hur får jag ner det värdet?

Silikat har jag inget test för. Så den kan jag inte testa just nu.

Får kanske köpa det.

Några sniglar har jag inte.

Gör dem någon nytta i akvariumet?

Finns det någon fisk alt koral. Som man måste ha i akvariumet som hjälper till med något?

Lennie,

Det verkar som sagt som att även om både LS och vatten var inkörda i butiken, så råkar du nu ut för en inkörningscykel hemma också. Troligtvis har saker på/i din LS dött under hemtransporten till dig, och ligger nu och ruttnar.

Mitt förslag är följande:

1. Köp mer saltvatten för att ha till vattenbyten

2. Ta upp din LS och skölj ur den ordentligt från olika håll med saltvatten. Skrubba ev. med tandborste om du ser döda saker utanpå. Kasta sköljvattnet. På detta sätt kan du få bort en del av de organismer som ligger och ruttnar.

3. Lägg i din LS igen och gör frekventa vattenbyten.

4. Sedan är det bara att låta tiden gå. Du kommer efter ett tag att ha byggt upp tillräckligt starka bakteriekulturer i din LS så att dessa klarar av att bryta ner din nitrit och nitrat och hålla dessa på kontrollerbara nivåer. Det finns ingen snabblösning för nitrit/nitrat

5. Fundera inte på silikat, det är inte det som är det stora problemet nu.

6. Köp inget mer levande förrän nitrit och nitrat är på låga nivåer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo de är sant.. Bor mitt i Norrköping..

Men ibland ska man väl ha lite tur också...!!

Men De blir en mh snart du kankse jag måsta var mer nogrann??

bagler,

Kul att du är på gång också :)

Starta en egen tråd om ditt akvarium. På det sättet kan vi hjälpa dig bättre. Det blir också mindre rörigt att läsa tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...