cowlord Postat 8 mars 2017 Postat 8 mars 2017 Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5. Citera
Ouscazz Postat 8 mars 2017 Postat 8 mars 2017 Nej, det är säkert ingen fara alls med din levande sten. Höj långsamt salthalten till rätt nivå så blir det hur bra som helst. 1 Citera
Vidofner Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Tror inte heller att det är nån fara. Du skaffar levande sten primärt för bakteriefloran och den har garanterat överlevt. Möjligen har något lägre djur som små kräftdjur kanske dött men mest troligt är allt ok. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
tholit_73 Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Många kokar stenen innan för att undvika iej önskade varelser i karet... Citera
stigigemla Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Cooking är inte att koka när det gäller levande sten. Se här: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1512389 Citera
tholit_73 Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Bygger på min egen erfarenhet och refererar inte till andra forum så är det bara... Citera
tholit_73 Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Vill tillägga att inlägget inte handlade om att man ska koka stenen :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.