Thomas Salt Postat 23 juli Författare Postat 23 juli Fik göra en invertering i dag, tråkigt värder i Tyresö. Kejsere; Apolemichthys xanthopunctatus "Goldflake Angel" Pomacanthus annularis "Blue ring angelfish" Pomacanthus imperator "Emperor Angel" Pomacanthus navarchus "Majestic Angel" Pomacanthus xanthometopon "Blueface Angel" * 2 Pygoplites diacanthus "Regal Angel" Holacanthus Tricolor "Tricolour" Pomacanthus sexstriatus "sixbar" Pomacanthus zonipectus "Cortez angelfish" Centropyge acanthops "Fireball Angel" Centropyge flavissima "Lemon Peel" Paracentropyge multifasciata "Banded Angel" Kiruger; Acanthurus achilles Acanthurus olivaceus Ctenochaetus tominiensis Naso lituratus Naso Unicorn Paracanthurus hepatus Zebrasoma flavescens * 2 Andre større fisk; Canthigaster solandri Canthigaster valentini Chelmon rostratus Hwmitaurichthys Polylepis * 4 (3 går i karantæne) Siganus magnificus Neocirrhitus armatus Dertil kommer 5 klovner 10 sandvendere +20 Chrysiptera hvor de fleste er Springeri rundt 10 Wrasser 5 Anthias 2 pudserfisk kardinaler og lidt Cromisser, 1 grøn som jeg hader og 5 Pacific. Skal ikke glemme Pterosynchiropus og Synchiropus, gobys og andet skidt Citera
Oscarhaglund Postat 23 juli Postat 23 juli Är din multifaciata captive bred? Några särskilda problem eller saker man behöver tänka på om man vill prova en? Citera
Thomas Salt Postat 23 juli Författare Postat 23 juli Jepp, min är captive bred, och en veldig lung sådanne. Eneste jag skulla säkra är at dett är den första dvärg kejsar i systemet da do jo ej är direkt billiga . Har du flera då skal den gå länge i en akklimaticerings boks, med et par fine sten så den kan gömma sig. Citera
Thomas Salt Postat 24 juli Författare Postat 24 juli Den får intet specielt, den får helt enkelt vära på hugget när dom andra får mat. Mycke fryst, och ulika, jag gillar at mate med MarineMix, 1 karte om dagen, på samma tid så alle hinner at få mat, ellers är det kirugerne som äter alt. https://www.aquariatech.eu/product/vitalis-marine-minigrazer-kopia är en favorit da det är vettig pris och inte griser like mycka som pellets. Se till at den äter i butik bara. Underbar, men ganske sky fisk, gillar at gömme sig blant stenarne. Citera
Thomas Salt Postat 27 juli Författare Postat 27 juli Skitvärder fins inte när man har et stort rev hemma I dag fik jag upp mine 3 nya Hemitaurichthys polylepis så jag nu har 4, har gået i min sump i 10 dagor och i karantän hos Aquariatech i 2 veckor. Nästa forvånat at där ej var aggration da jag håvade den första. Dom andra tykta INTE at dett med håvet var roligt så min karantän/LPS sump fik jag i principp riva 100%. Hadde lyst at slänge den sidsta för den var snab och streetsmart Upp kom dom och jag elskar färgerne, käns som om 1 har samme kön som den stora jag hadde och den är inte lika velkomman som dom andra. Men ingen direkt aggration. 100% nakdel var at jag fik riva stälningen i LPS sumpen, så jag tog ett beslut och flyttade mina sten och koraller upp i DT, BRA beslut! Nöjd! Filmen är av nya fisk och "ny" sten i DT. 4 Citera
MattiasN Postat 28 juli Postat 28 juli Det är coola fiskar de där fjärilarna och det blir snyggt när de går flera stycken! 1 Citera
Thomas Salt Postat 31 juli Författare Postat 31 juli Hvit och gult är dom färgerne som värklingen syns i store akvarier, samme anledning at cubberbandet är så poppis tror jag. Dom her har båda, är reefsafe (enligt rykten äter dom pulsing zena och liknande (inte et problem direkt)) fundera jag på at få in lite pulsing zena i en sump för filtrering af partikler. Så med 4 bör dett ej vära et stort problem om lite zena kommar upp i DT, eller ??? Citera
Thomas Salt Postat 21 augusti Författare Postat 21 augusti En kort opdatering. Når katten er ute... En vecka på Mallorca og dett obligatoriske besök på Palma Aquarium (är blevet rigtig nicee) 14 år sen jag var där sidst. Eneste problem jag hadde var lite varmt i Swea, men ingen ekstremt, lite koraller Euphyllia Paraancora och Paradivisa fik resa net i karantänen da dom tydligen var for goda at låte bli nu husse ej var hemma och mate med fryst. You can't blame a dog for being a dog... 1 Citera
Thomas Salt Postat 21 augusti Författare Postat 21 augusti Efter mera än 1 års jakt fik jag jäjlan!!! 1 Citera
Thomas Salt Postat 10 november Författare Postat 10 november Ibland kan man bli lite trött på sig själv… Jag har under en längre tid varit irriterad på riktigt många små partiklar i vattnet, och nu har jag byggt mitt eget XXXL rullfilter som fungerar ganska bra. För att få mer effekt har jag också monterat en 8000 BLAU pump i skummarsumpen med slang retur i DT, det är i sump 1 jag har rullfiltret också. Så nu cirkulerar jag 14 000 liter genom denna första sump (Jag kan inte få mer cirkulation genom sump 2 (refugium) eftersom jag har dimensionerat den fel). Det har fungerat bra och partiklarna blir mindre och mindre i samma takt som jag tar bort sandet helt från systemet. När jag tar bort sand hittar sandsnäckorna nytt sand att vända och det gör naturligtvis akvariet ganska smutsigt, men tålamod brukar jag ha. Nåväl, ännu en månad har gått så en kort kalibrering av utrustning (Salthalt), och den visade 3,8 PPM fel, räkna räkna så 12,7 kg salt för lite, mäta mäta och sedan hälla i det i skummarsumpen så att det försiktigt löses upp i sumpen, därefter går det genom 2 till sumpar innan det är tillbaka, så normalt inte ett problem. Var det inte något ganska viktigt jag hade glömt i farten… Jo, en 8000 liters BLAU pump som gjorde sitt jobb och blåste 12,7 kg salt direkt upp i DT. Nu får vi se vad det kommer att kosta. $$$$$$$$$$ Citera
Lasse Postat 10 november Postat 10 november Du behöver nog inte bekymra dig - du har ju rätt bra vattenomsättning. Räknat på 3000 L så blir en höjning med ca 4 promille MVH Lasse 1 Citera
Thomas Salt Postat 10 november Författare Postat 10 november Hoppas, jag var mest urolig da vattnet såklart blev helt hvit av uoplöst salt. Dett var klart igen efter bara 30 min. Mest urolig är jag om dette var droppen till en eller flera stressade korallor inte klara dette dumma misstag. Hållor på at ta bort alt mit sand igen, 60 liter vatttenbyta per dag, lungt och fint. Denne gång blir dett ingen nyt fint hvid sand, men "base rock" ovh kalkalger, så lite extra flyt i vattnet finns men rullfiltrat funger ganske bra. Har klippt en rulle i rätt bredd, och den blir fort smutsig. 2 Citera
Thomas Salt Postat 13 november Författare Postat 13 november Faen en lång dag jobba med Calcium reaktoren som drippar. Åkte til Biltema och handlade en 90 liters murbalja, rev net indbygnandan hvor reaktoren stod, fik jävlan i baljan, faen den väger mindst 80 kg med vatten, Kamoer pumpen drog luft i 1 time, så fik hjälpa jävlen med mund til pump metoden da den ej klarade at lyfte vattnat 1 meter upp. Fik äntligen vatten i reaktoren, och koplade på retur, och då jävla började drypperiet igen, OK dette er et quick-fix tils jag montera DC pump, så OK. Inget vatten kom ut returslang... Tänkte till lite och testada at montera retur slang langs gulvet da honom Newton är en envis jäval, yeaaa, då rinner returvatten Ölen på bild smaker rent ut sagt skit och kommar aldrig at bli drukket, men coolt namn om ni ej har det filmen, PK INTE KORREKR Sen sluter vi dagen med at konstatera at reaktoren INTE drypper längra och 5 timars job kunne ha klarets på 0,5 min. DDDOOOOHHH!!!!!!! 1 Citera
Thomas Salt Postat fredag vid 20:00 Författare Postat fredag vid 20:00 Slängte lite macroalger i dag efter rengöring af refugium... Her hadde jag suget ut 80 liter skit, ser fram mor den kommande månad da jag per erfaring vet at dagligen vattenbyte med rent refugium och dosering av Fe och I ger perfekt vatten och ekstrem väkst på korallerne. Bytade i dag 150 liter vatten, "slängte" 30 liter cheato. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.