Gå till innehåll

Revet i Tyresö


Thomas Salt

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...

27 sladdar var enten at slänge eller ur funktion :) 

 

Har nu valgt at suge ut 90% af mit sand da jag er blevet tröt på cyano i burken, det er kansche inte så jätte mycke, men ASSÅÅÅÅ. 

 

Har testat den "blillige" red slive remover, och har easäld den dyre, men faen det gör ondt da jag jo skal have i 2 hele potioner til en behandling. 

 

Hadde planerat at testa at ta bort al mekanisk filtrering, men en burk i min storlek har veldig mycke flyt så det opgav jag efter 3 dage, synligheten var väl 5 meter max. (sorry @nike83, skulle ha väret et bra test) 

Selv samme fik mig motiveret til at testa Phytoplankton igen, så ny kör reaktoren igen, efter 6 måneders paus. 

 

Har plugged på lite och phytoplankton fördupler ca hvar 24 time, så en stepperpump skal beställes hjem. Har bestäld en 47 liters "hink" som jag kommar dosera 6 liter om dagen med. Det er för lite så  i hlegen får jag vel byte 90%, det blir Svempas glad för :) 

 

Dett er planen iaf. Då får vi se. 

 

Shoutout till phytoplankton.se veldig fin, men lite dyr (om jag skal dosera 6 liter om dagen altså) Aplankton jag fik hjem. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 18 liters reaktor så det er "automatiskt", men får forklare mig lite her tror jag. 

 

Rent teoretiskt om plankton dublar, då skal jag byte 50% liter om dagen, men då är det 66 liter i veckan, och jag vet at om jag skal blande vatten en tisdag kväll då blir det inte av. Det måste helt enkelt vära enten lördag eller söndag :) 

 

Jag tror det er hvad som er gået fel tidligera, at jag har doseret för lite och plankton har svält. 

 

Annat problem jag får er at jag dosera 22 liter kalkwasser per dag, dom + 6 liter då dosera jag mera än som dunster, men det får jag leve med, har lovet at jag under hösten skal byte 10% vatten i veckan.

Målet är at kunne sluta dosera NoPoX, da dett jo også er en källe til Cyano väkst. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-10-04 at 11:17, Thomas Salt skrev:

Jag har en 18 liters reaktor så det er "automatiskt", men får forklare mig lite her tror jag. 

 

Rent teoretiskt om plankton dublar, då skal jag byte 50% liter om dagen, men då är det 66 liter i veckan, och jag vet at om jag skal blande vatten en tisdag kväll då blir det inte av. Det måste helt enkelt vära enten lördag eller söndag :) 

 

Jag tror det er hvad som er gået fel tidligera, at jag har doseret för lite och plankton har svält. 

 

Annat problem jag får er at jag dosera 22 liter kalkwasser per dag, dom + 6 liter då dosera jag mera än som dunster, men det får jag leve med, har lovet at jag under hösten skal byte 10% vatten i veckan.

Målet är at kunne sluta dosera NoPoX, da dett jo også er en källe til Cyano väkst. 

 

 

enligt ryktet så innehåller NoPoX molybden, som kan bidra till cyano. jag fick faktiskt mer cyano när jag ökade dosen av NoPoX. Kan så klart vara en slump också. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja, han er och kolla om dette er nogot gott, men gissar at det inte er så aptitligt at äte en koral där precist er kommet från FM Dipp :) 

 

Han er 7-8 cm da jag fik honom var han rundt 1,3-1,5 cm, så jo han väkser. Mycke pellets, och fryst da dom ellers går på korallerne. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har "tvättet" mina LS i helgen, hele 2 ggr med en 2,3k pump. 

Tog 6 timar i går da jag bara kunne göra ränt en lite åt gången, typ 1 min och jag kunne max se 20 cm ind i akvariet, så på med microbublar, avvakte, 30-45 min tömma skummar, repeat :)

 

Helt enligt planen har jag ingen cyano i akvariet längra, det er utroligt clean båda på stenen, men inte i sandet, så skal fiska, fiksa i kväll eller i morgon. 

microbubler.jpg

Millepora.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niceeee, i tirsdags kom där hjem litee tidlige julklapper från @Aquariatech och fik låna hans PAR mäter nästan gratis. Lite formående skal man vel ha när man har köpt 4 stk AI Blades. 

 

Så totalt 3 GROW, och 1 GLOW. 

 

FY F... et ljys dom gir, mellam 150-400 PAR, så fint "chrispigt" ljys. Tänkar dok at jag skal ha 2 kansche 3 til så dom kan köra på 60-70%, så dom hollar längra och da jag gerne vil ha lite mindra blå, men jag skal vel bara bli van da POP effekten er helt utrolig. 

 

En bieffekt är at jag nu ser koraller jag inte vista jag hadde da spridningen är som T5, och så ser jag mycke mindra partiklar i vattenyten under Blades mera blå ljys än under Sicce. Så om nogon vil bytte 4 Blades med 2 Sicce lampor til en mindra formögenhet . 

 

Hängeren kostade SEK 120,-  

20231109_125043.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias, kan du sticke en frag av silverkorallen med Fredrik i december, då skal du få en pink millipora retur :)

 

@Robin, ja den trivs som fisk i vatten her :) den och min Pygoplites diacanthus är mine favo kejsera, inget fel med Apolemichthys xanthopunctatus ellar Paracentropyge multifasciata såklart, men deres personlighet er bare underbare, blyg, trevlig, snyg, udmjyk... Precis som jag :) HA HA

  • Gilla 2
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag har börjat tvätta mina stenar har jag upplevt en våldsam användning av KH, jag var nere och vände 6.27 i söndags och trots att jag tog vatten från kalkwasserreaktorn och fyllde på med så kunde jag inte få upp det, en idag förmodligen doserat 40 liter kalkvatten.

 

I måndags startade jag min kalkreaktor och trots körning hela dagen låg den på samma nivå på kvällen som på morgonen. Vågade inte släppa det hela dagen så istället gick jag från 15 ml/min till 40 ml/min i ca 10 timmar. Jag fick upp den till 6,94 och bestämde mig för att låta den gå hela natten så att jag kan komma upp till 8. I onsdags mätte jag inte (glömde), men på torsdagsmorgonen låg till min stora förvåning KH på 7,0 hade jag befarat +9

 

Alltså 50 ml/min vilket är 72 liter om dagen och på fredag har jag hela 7 056... Idag lördag gick jag upp till 7.11 så det går åt rätt håll.

 

Jag har mätt returvattnet och här har jag en KH på 14,2 Resultatet i akvariet är inte att betvivla, vackra stenar och mycket snabbväxande koraller. Ska se om jag kan få upp lite bilder ikväll.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har totalt 3550 liter vatten, så dett är 2%

 

Avdunstning är 20-30 liter om dagen, såklart mycke högra på somran. Så jag doser Kalkreaktoren med akvarievatten, och 22 liter kalkwasser via reaktor som ATO, därtill kommar ca 3 liter Phytoplangton, dette fortfarande manuelt, suk :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...