January 11Jan 11 Author Har inte gjort något dumt inköp till akvariet hela året!Bukket och klart :) Sand till Sumpen, och en rigtig dumm firra, men faen söt den är.https://youtube.com/shorts/BDHbJpwQAWUhttps://www.instagram.com/p/DTYRDN3jPpj/
February 22Feb 22 Author Fik hel "lite" koraller i dag. Super trevligt at kunne hjälpe, blir roligt at se hur dett kommar påverka alla parametra. Fik tak på en veldig billig KZ auto Zeovit Shaker, med den skall jag inte sluta med at dosera KNO3. Nytt rullfilter i dag, var inte bara att trykke på start :)
February 22Feb 22 Author Nyt/begangnad fleece filter monteret, låte en lite så om dett blir pankaka kommar dett på min damm :)
February 22Feb 22 3 timmar sedan, Thomas Salt skrev:Fik hel "lite" koraller i dag. Super trevligt at kunne hjälpe, blir roligt at se hur dett kommar påverka alla parametra.Fik tak på en veldig billig KZ auto Zeovit Shaker, med den skall jag inte sluta med at dosera KNO3.Nytt rullfilter i dag, var inte bara att trykke på start :)24 minuter sedan, Thomas Salt skrev:Nyt/begangnad fleece filter monteret, låte en lite så om dett blir pankaka kommar dett på min damm :)Spännande, jag har ju sett den LIVE och tror den kommer bli perfekt för dig👍😃
March 21Mar 21 Author Fleecefiltret fungerar som en dröm. Har placerat det bättre så att det är nästan tyst. Bara när hjulet rullar hörs det.Fik limat et par små picko fragger i dag :) @MichaelE Inget att se här, gå och jobba med ditt golv…Nu skal jag till dagens mindra rolige projekt.Min gamla SunReef skimmar skall igång igen. Den mäter ø40 cm och vattenvolymen är typ 50% mera än mina 2 RE 250 tillsammans, så med båda RE-pumparna blir den +50% mera effektiv då kontaktiden luft/vatten blir högre.Den helt stora fördelen är att jag slipper göra rent den som står innan returkameran. Där står den nämligen riktigt dumt.
March 23Mar 23 Author Efter en lång helg med akvariet var planen att jag skulle njuta av korallerna i dag då jag har bytt ut runt 400 liter vatten och tagit bort 2 hela hinkar med detritus. Men såklart går det inte alltid som planerat. Jag skulle jobba med sump 1 och 3. Som standard stänger jag av alle sumperne. Jag låter returkammeret (sump 4) vara i gång tillsammans med sump 5, som är mitt karantän/grow-out. Så, inget konstigt med det, men jag glömde att jag nu har en PO4-reaktor med ROWA i returkammeret som jag nog skulle ha stängt av. Jag gissar att jag har haft 0,00 i PO4 i systemet i kanske 48 timmar. Det var min sump-koral (Pink Nephthea sp.) inte jättennöjd med, så den hade tömt sig och är nu en bloop :(. Så i dag är vattnet lite grumligt, dels den mängden detritus jag inte fick städat bort, dels inventarie i en Nephthea sp.Mera allvarligt är det att jag har absurda platsproblem i sumpen, så jag får kanske flytta på rullfiltret, och det är ett projekt jag INTE är sugen på.RD-pumparna är lite för små till skimmeren, så jag får beställa hem en reservdel till min Abyzz 400-pump, så den blir en skummarpump.
March 24Mar 24 Här ger man dig en stor fin korall till sumpen så tar det dig inte mer än ett par veckor att ha ihjäl den 😂
March 26Mar 26 Author On 3/24/2026 at 2:24 PM, MichaelE said:Här ger man dig en stor fin korall till sumpen så tar det dig inte mer än ett par veckor att ha ihjäl den 😂He he, Min "suiside" koral mår bättra :) men har mistat all färg och till dels storlek, men dett kommar. Som flickan sa. På min Focustronic Essencial har jag nu bytet slang på NO3 och nu mätar den enbart PO4 och NO3 1 gång per dag, så från et stort felköp är jag nu faktisk ekstremt nöjd. Back-to-basic med dom blåa flaskor, kör ZeoBAK, ZeoFood, FlatwormExit och CoralGlow, och en KZ autoshaker till ZeoLith. Har gjort 5-10 STORA förandringer senast, mycke möjligt at totalt 20% vattenbyte är hemligheten, men bra mår akvariet i dag. Hvad tror ni min skummar producerar? Vi pråter 5-10 liter per dag.
March 28Mar 28 Author LITE nytt i går.Ett långt projekt att få mina 3 dupletter av mina favoritkejserier upp och introducerade i det stora.I boksen har jag en Multificatus och en red sea Diacantus, i min sump en störra Navarcus. Alla odlad.
April 28Apr 28 Author Ligget lite lågt med aktivitet her i tråden, har jo vært koralvakt igjen, så mine prosjekter har ligget lågt. Nu börjar Michael ta hem sina koraller, vilket är både roligt och tråkigt såklart.Visse som denne hoppes jag han inte hitter plats till :). Endelig ingen speciel, men med en diameter på 30-35 cm er den rigtig cool i mit lille setup.
April 29Apr 29 Author Etbilled fra første gang jeg var hjemme hos Svempas, det var livsbekræftende at kende ham. Tak for alt.
May 30May 30 Author Möjligheter :) Venstra sida skalscapes om denne sommar. Bra med et sommarprojekt när det regnar.
June 3Jun 3 Author Städningen går framåt, blir et högt U som scape her, vil ha en känsla av at dett er en väg ut mot det yttre revet, så blikket kommar naturligt at gå från venstra mot högra. Fins lite torches, bytter gerna sen med ulike varianter.Resten av akvariet ser ut till at bå toppen bra.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.