Gå till innehåll

Byta ut sand.


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Koka gruset är också ett alternativ Ättika löser upp gruset och därför inget bra

Det var det som var tanken med att använda ättika. Tror du att det hinner lösa upp gruset om man använder det ett kort stund. Löser det upp ytan på kornen så borde ju allt fastväxt skit följa med sköljvattnet bort. Jag har testat med bra resultat. Ättika är väl säkrare än klorin? Jag skulle inte våga använda klorin i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättika bryts ned biologiskt om det blir mindre rester kvar.

Ättika går att tillsätta kalkvatten fö att höja mängden löst kalk. Men för att göra det bör man ha goda kemikunskaper.

Är det inte vinäger som främst används i det syftet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då skulle nog tanten bli glad om man ställde sig och fyllde upp en kastrull med akvariegrus :skrattar:

får man bort all skit enbart genom att koka? verkar ju vara det bästa alternativet isf.

allt detta är ett jäkla jobb men jag tvättade gruset först med vanligt vatten sen kokade jag det och vattnet blev lite grönaktigt och sedan sköljde jag gruset, Såg riktigt rent ut sedan i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid är fint att rensa sand med.Skiten fäster på syrebubblor och flyter upp.

Enda restprodukterna av väteperoxiden är vatten och syrgas men man skall skölja noga efteråt ändå för man vet inte vad alla fria syreatomer kan ställa till med. En deciliter 38% väteperoxid rensar ett hundra literskar från allt liv och tvättar dessutom sanden en hel del.

Jag har tillgång till 50% väteperoxid på jobbet och väteperoxid är inget att leka det är starkt oxiderande och frätande ( Vatten med en extra syreatom) stor försiktighet vid hanterande. Behållare där väteperoxid ska förvaras måste vara helt rent från metaller och annat skräp annars sönderfaller peroxiden och frigör enorma mänder syrgas som får en plastdunk att explodera. Här är en mera utförlig information.

Väteperoxid (H2O2) är ett oxiderande ämne med frätande egenskaper som i blandning med brännbara ämnen kan ge upphov till häftig reaktion och eventuellt till självantändning. I koncentration över 20 % (i föreskrifterna och i de allmänna råden avses viktprocent) kan väteperoxid sönderfalla på ett riskfyllt sätt under avgivande av stora energimängder. I koncentration från ca 90 % är den detonerbar. Vid sönderfall bildas stora mängder syrgas, vatten och värme. 100 %-ig väteperoxid frigör 2900 kJ/kg. Sönderfallet katalyseras framför allt av koppar och silver men även av andra metaller, lut och vissa organiska föreningar.

Väteperoxid med koncentration under 20 % anses inte ge upphov till några våldsamma reaktioner. Om den spills, t.ex. på kläder, avdunstar dock vattnet efterhand och peroxiden kan nå en koncentration vid vilken självantändning kan inträffa.

Väteperoxid i gasfas kan bli explosiv om halten peroxid i gasfasen överstiger 40 %. Vid normalt tryck kan en lösning av 75 % eller högre koncentration ge upphov till sådan gasblandning över vätskenivån. Upp till 50 ºC är den normala sönderfallsreaktionen relativt långsam men över 50ºC kan snabbare reaktioner inträffa.

Uttrycket explosion används som ett gemensamt begrepp för detonation, deflagration eller sprängning genom övertryck. Detonation innebär ett sönderfall i överljudshastighet och deflagration ett sönderfall i underljudshastighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju litet lustigt för den som säljs i färghandeln är ju just 38%. Och den är frätande. Varningstext finns på flaskan. Men för att sterilisera ett akvarium späder man den 1000 gånger och då är den inte frätande på människor i alla fall. Förr i tiden (innan blondinvitsarna) användes 3% lösning för att bleka hår. Så tre procent fräter i viss mån på hår men mindre på skinnet. Men det var farligt för ögonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den starkaste väteperoxiden som man hittar i vanliga affärer är 38% och det beror på att starkare koncentrationer är farliga att hantera utan utbildning precis som Svärd och Lejonkungen skriver.

Det är så känsligt att man inte kan späda den med vanligt vattenledningsvatten för att det är så mycket föroreningar i vattnet att den börjar sönderfalla. Jag förvarar alltså min i originalskick och späder när jag använder den. Jag kan bara tacka Svärd för att han tog upp riskerna med att hantera väteperoxiden fel. Det skulle verkligen jag gjort från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...