Gå till innehåll

Underhållsproblem med Aquabee


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har 2 st Aquabee 2000/1 i min skummare. När jag nu ska göra rent dem så konstaterar jag att jag har ett problem. "Flaggventilen" i utblåset kärvar. Den kärvar pga avlagringar av kalk. Vet inte hur jag ska få dem i drift igen.:snurrig: Någon som har något tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK för svaren!

Får prova med ättika. Har inte vågat hitills för jag har inte vetat hur det påvärkar pumpen. Ångånde av ändring är det inte något problem ännu då jag inte har kört igång mitt eget akvarie utan jag har köpt en skummare begagnat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som hela tiden har försökt att unvika kemikalier för att det inte är bra för ett akvarie. Men här kommer flera rekomendationer som bygger på kemikalier. Hur ska jag som novis veta vad jag kan och inte kan använda?

de kemikalierna ni rekomenderar känner jag väl till. Jag bor i Enköping och här har vi inte riktigt lika mycket kalk som gotlänningarna men nästan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citronsyra e grymt effektivt.. likaså saltsyra.. då blir även stålpinnen i empellern tokren ifall den inte e gjord av keramik allså.. den blir iof oxo ren ...

saltsyran ska man dock va lite försiktig me när man blaskar runt me den.. kan lixom svida uta bara h*****e ..

bra tips va :)

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med 24 % ättika nu. Det blev bättre men inte bra. Får testa med saltsyra också då? Vart finns det att köpa samt håller plasten för det?

Jag har nu blaskat massor med vatten så mina fingrar är snustorra med massor av självsprickor. Blir säkert bra med tanke på hbmannens beskrivning! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med crille. Jag har provat allt! men funnit att 10% saltsyra är bäst och billigast. Tag 1 del saltsyra och 2 delar vatten. Obs häll saltsyran i vattnet när du späder och inte tvärt om då får du inte så mycket klor i nosen.

Se även till att axeln till rotorn inte sitter fast av kalk. Axel skall stå still och rotorn snurra. Det är det vanligaste felet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag många bra tips. Ska jobba på det i dag! *ler*

Jag har fått loss rotorerna från axeln. Den delen är helt OK. Hur brukar ni göra för att få loss axeln när det fastnat? Jag fick knacka loss den ena med en lite hammare även om det kändes som övervåld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler: :ler: :smiley20: :smiley20: :smiley17: :smiley17:

Nu funkar pumparna!!!!! Jag har lyssnat på vad ni har skrivit och tog beslutet att det får funka med ättika för det hade jag hemma. Har nu hållt på och baddad "flaggventilerna" sen 6 i morse. Jag har haft på ny ättika var 15:e minut och samtidigt motionerat ventilerna. Nu har jag slutligen fått bort kalket och även gjort funktionstest med lyckat utgång!!!

Tack mina saltvatten vänner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Problem igen!

Jag var bortrest en stund och lämnade då mitt akvarium, som fungerade någorlunda, i säkra händer. Redan första dagarna är det något som strular med skummaren där mina pumpar sitter. Jag kommer hem och efter en del felsökning konstaterar jag att det är en av mina pumpar som krånglar.

Pumpen tappar kraft efter ett tag eller efter en omstart (inte "flaggvetilen" som kärvar). I bland går husets jorfelsbrytare. Jag pröav att bytta impeller och "pumpkroppen" från den andra pumpen. Resultat. Pumpen tappar aldrig kraft men jorfelsbrytaren bryter i bland.

Någon som har tips på åtgärder eller är det bara att byta hela pumpen?

Aquabee 2000/1 finns enligt uppgift i normal version och en special till Deltec 1060 skummare. Någon som vet något om det samt vart jag i så fall kan få tag i rätt pump alternativt delar?

Tacksam för snabba svar då jag nu inte har fungerande skummare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror skillnaden är en nålhjulimpeller!

jag skulle låta pumparna gå i citronsyra under ett dygn

Börjar med att tacka Wrang för svaret samt bra komplettering via MSN!

Jo det stämmer tydlige3n att det bara är impellerna som skiljer dem åt (om inte någon annan har annan information). Jag förstår inte hur det skulle bli bättre om man kör dem i citronsyra då det verkar vara jordfel samt att det är något fel i kroppen som impellern är fäst vid. Kan du förtydliga dig greger så även jag fattar? :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näe, ett defekt pumphus eller jordfel hjälper inte citronsyra- min teori var att om flärpen kärvar så startar inte pumpen alltid, och att jordfelsbrytare känner av reaktiv/induktiv last!

(strömmen ökar när spolen blir varm för att impellern står still)

Kolla eventuella saltavlagringar i skarvdosor och liknande! (med tanke på jordfelsbrytaren)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näe, ett defekt pumphus eller jordfel hjälper inte citronsyra- min teori var att om flärpen kärvar så startar inte pumpen alltid, och att jordfelsbrytare känner av reaktiv/induktiv last!

(strömmen ökar när spolen blir varm för att impellern står still)

Kolla eventuella saltavlagringar i skarvdosor och liknande! (med tanke på jordfelsbrytaren)

Då är jag med på hur du menade. Jag har prövat att köra pumpen i andra uttag och det hjälper inte utan jordfelsbrytaren slår till en då. Skulle kunna vara så att att strömmen gör at det blir varmt och sedan slår jordfelet till för det händer inte med en gång utan lite senare.

"Flaggventilen" är det inte som gör att det går kärvt för den sitter så löst så att det faller åt sidan bara man lutar pumphuset. Vad som är så konstigt är att pumpen startar de första gångerna efter att den varit isärtagen men när den väll kärvat en gång måste den demonteras.

Har efter konversationen med Wrang tagit beslutet att köpa en ny pump som jag monterar in min nålhjulsimpeller i. Har inte exakta priset på den för tillfället men den kostar ungefär 700 kr och det är det värt för att slippa jordfelsfrånslag när man inte är hemma. Fortfarande nyfiken på vad felet är men får söka det senare om jagorkar då!

TACK för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det skall ej vara någon speciell till deltec utan en vanlig kraftigare AquaBee 2000/1 pump

så köp en vanlig och flytta över de delar som skall vara till skummaren och byt ut mot ett nytt pumphus

:ler: TACK!

Jag har nu köpt en ny pump på JR som jag byggt om lite. Jag har bytt impeller vilket resulterade i att jag blev tvungen att byta axel också då den nya axeln är en anning grövre Det finns en lite modifiering på de nya modellerna också. Gummiploppen för axelfäste har ändrats att få en större ytter diameter pga att de gamla ofta gick sönder.

Resultatet är att nu går skummaren och den skummar som aldrig förr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...