Gå till innehåll

Biologiskt alg filter - Turf Scrubber


wrang

Rekommenderade inlägg

Är det någon som testat eller läst om det biologiska metoden med att ta bort diverse tillväxt hämjande saker i karet som kallas Turf scrubber

Skall visst vara så att man belyser en del som är indelad i fack och alger växer på dessa plattor och man skördar dessa alger allt efterhand de växer.

Läste om detta i boken Ultimate Marine Aquariums - Saltwater dream system and how they are created (Michael S. Paletta

På sidan 70 så är det en kille som har detta.

Belyser denna algdel med 12h ljus och på natten

ats1.gif

ats2.gif

Tyvärr på franska men bilderna kommer från denna sida

http://www.athiel.com/fran/netclub/ianrefug.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har klurat länge på att ha denna lösningen i min sump.. Ett fack som är ogenomskinligt och som belyses med en växtlampa för att få en kraftig algväxt.. Algerna skördas sedan efter hand.. Tanken blir att ha en trvlig miljö för alger i sumpen där ingen ser dem för att få dem att stanna där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag är förvånad! Måste man verkligen gå mer än 10 år tillbaka för att hitta någon som har problem med algrenare.

Själv kör jag med ett refugium med Caulerpa som hittils fungerat bra. Jag tar ur minst en liter i veckan sedan jag höjt belysningstiden till 17 timmar. Men jag vet ju att låter jag det växa så tätt attalgerna blir så skuggade att de dör av undertill i skuggan är kraschen nära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag med ett refugium med Caulerpa som hittils fungerat bra. Jag tar ur minst en liter i veckan sedan jag höjt belysningstiden till 17 timmar. Men jag vet ju att låter jag det växa så tätt attalgerna blir så skuggade att de dör av undertill i skuggan är kraschen nära.

Jag kör också med Caulerpa i mitt refugium, fast inte lika stort som Stigs. Jag vet att detta har varit diskuterat förut, men jag läser mig till på RC att genom att belysa 24 tim/dygn så kan man förhoppningsvis hålla den destruktiva typen av reproduktion stången... (peppar, peppar) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag är förvånad! Måste man verkligen gå mer än 10 år tillbaka för att hitta någon som har problem med algrenare.

Själv kör jag med ett refugium med Caulerpa som hittils fungerat bra. Jag tar ur minst en liter i veckan sedan jag höjt belysningstiden till 17 timmar. Men jag vet ju att låter jag det växa så tätt attalgerna blir så skuggade att de dör av undertill i skuggan är kraschen nära.

Håller helt med. Har nu det samma. Mitt andra kar på 3000l som jag hade mellan 1981 och 1991 hade ett sådant fiter som var byggt av plexi och var 3 m långt 25 cm brett och försett med tvärfack. Belysning med växtlysrör. Funkade någorlunda men var svårskött. Nuvarande är mycket lättare att sköta är belyst med MH.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...