edda124 Postat 29 september 2017 Postat 29 september 2017 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30252746/ har den här idag till ett 30 liters kar men skulle vilja uppgradera kar dock måste den stå på den här möbeln är det helt omörjligt eller kan man förstärka upp den i bak kant med stag i ett kryss eller är det skit samma akvarium jag kollat på är aqua medic blenny mått 40*50*40 innovative marine mini 38 kub mått 60*48*48 innovative marine 24 mått 90*33*33 tror ni nåt av dom skulle funka ?? Citera
per.w Postat 29 september 2017 Postat 29 september 2017 (ändrat) Det enda du behöver tänka på är att om du applicerar mycket vikt på en byrå med lådor som inte är gjord för det, är att lådorna kan bli svåra att öppna. Men annars är det ingen fara tror jag... Ikea gör ganska stabila möbler även om det är masonit och plyfa... Ändrat 29 september 2017 av per.w Citera
Christian J Postat 29 september 2017 Postat 29 september 2017 Toppskivan verkar vara en spånskiva, om akvariet är kortare än längden på byrån kanske den bågnar lite. Det behöver iofs inte vara något problem förutom att lådorna kanske inte går att öppna. Benen verkar vara av "träfiberskiva", vet ej vad det innebär men de borde väl förhoppningsvis kunna bära upp tyngden lodrätt (20-30kg per ben). Stabila stag (eller en stabil skiva på baksidan) är nog bäst, så inte alltihop skevar ihop vid en knuff från sidan. Däremot blir det nog ganska instabilt med ett akvarium så högt upp, så om någon skulle knuffa till karet kanske alltihop välter. Det kanske är en god idé att skruva fast möbeln i väggen. Personligen skulle jag nog inte våga, men det kanske funkar ändå... Citera
m0jjen Postat 29 september 2017 Postat 29 september 2017 Jag har ställt ett 54L på ett lackbord utan problem. Dock skulle jag "vingeltesta" karet innan du fyller på med levande. Man blir överraskad över vad möbler tål förutsatt att allt står plant. Citera
Johan254 Postat 29 september 2017 Postat 29 september 2017 jag köpte en bänk till kök, 60x60, 80 hög. jag förstärkte med 5x5cm träreglar i varje hörn, även ett kryss i bakkant. bänken kom utan skiva, så köpte en tjockare spånskiva på K-rauta. Det känns stabilt än så länge iallafall, inte fyllt i nått vatten än dock. Citera
edda124 Postat 30 september 2017 Författare Postat 30 september 2017 Okej tack för hjälpen alla. Det låter som att det kan funka endå Däremot är jag mest sugen på innovative marine mini 38 kub mått 60*48*48 det är 140 liter men är rädd för vikten där tror ni det är stor skillnad på den och den andra på innovative marine nuvo 24 mått 90*33*33 är på 90 liter men tänkte måtten kommer fördela vikten mer jämt. Skulle det hjälpa om man la en tjockare spån skiva löst under akvariet för att fördela vikten av kuben ex. Jag kan tyvärr inte sätta några yttre stag kan inte förändra utseendet pga frugan men bakom som inte syns går bra =) Citera
stigigemla Postat 30 september 2017 Postat 30 september 2017 Det bästa du kan ha under karet är en formplywood eller lamellträskiva på ungefär 20 mm. De är betydligt styvare än spånskiva. Se bara till så att lamellerna går mellan byråns gavlar. Citera
edda124 Postat 30 september 2017 Författare Postat 30 september 2017 (ändrat) okej tack för tipset ska kolla lite skulle mdf kanske funka bättre med helst ska den gå att måla vit så den syns minimalt men upp till 30 mm skulle kunna funka =) Ändrat 30 september 2017 av edda124 Citera
danne031 Postat 1 oktober 2017 Postat 1 oktober 2017 MDF är det klart sämsta man kan ha i närheten av vatten, det sväller direkt av lite spill. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.