Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt

även om man håller efter dem?

Postat

Caulerpa kan du ha, men de kan sprida sig ganska våldsamt. Men det är bara ansa ur de då och då så håller det sig. Men det kan nog vara lite mödosamt att få bort de om du ångrar dig i framtiden.

• Gilla 1
Postat

Vissa arter av caulerpa är otroligt invasiva, får de fäste i karet kan de vara ett helsike att bli av med den dagen man vill det. Är det något fel med att ha makroalger i karet då? Nej absolut inte, det är en ren smaksak. Det enda som kan vara dåligt är att de algerna är växtkraftigare än koraller så i många fall kan de växa över och kväva en korall. 

• Gilla 1
Postat

Jag tror kirurger t ex Zebrasoma äter nya skott (men inte utvuxna grenar), så det borde gå att hålla tillbaka dem. Jag har t ex inga synliga alls i mitt stora kar där en Z. desjardinii går, medan de växer bra från levande sten i karantänskaret.

• Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...