nelson Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Hejsan!Jag har råkat utför att två timers inte slår ifrån på min metallhalogen, de slocknar alltså inte när tiden gått ut.Är det någon som råkat ut för något liknande?Det var billiga timers...Tacksam för svar.Mvh Nelson Citera
Jailbird Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 finns digitala att köpa för nån hundring, fungerar mycket bättre tycker ja Citera
Laggeman Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Det är inte alla timers som bryter både fas och nolla, prova att vända på kontakten i timern så kan det hjälpa. Citera
metcrue Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 De bästa timers jag har haft är de vanliga "analoga", alla digitala jag har haft har pajat eller slått på/av fel. Citera
john.w Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 De bästa timers jag har haft är de vanliga "analoga", alla digitala jag har haft har pajat eller slått på/av fel.Instämmer Citera
Robert Lennqvist Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Jag har förbrukat två timrar som jag köpte på Classe. För mig har problemet varit att de inte klarar den stora startström som man får i en induktiv last. Kontakten svetsar helt enkelt ihop av den höga strömmen vid tillslaget och slår aldrig mer ifrån. Testade både classes timer som är märkt 250V/10A och en annan varariant som är märkt 250V/16A. Märkströmmen avser troligtvis resistiv last. Jag har för övrigt en 250 W armatur. Löste det genom att låta ett separat krafigt relä/kontaktor sluta och bryta lampspänningen och så styr jag reläet med en vanlig timer. Det känns lite säkrare så. Då jag vet att reläet inte svetsar, speciellt om man ska vara bortrest.Ett altenativ skulle vara att sätta in ett NTC motstånd som startströmsbegränsare. /Robban Citera
Aqua_Max Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Löste det genom att låta ett separat krafigt relä/kontaktor sluta och bryta lampspänningen och så styr jag reläet med en vanlig timer.Har du något foto på detta? Eller ett ritat kopplingsschema? Samt vad är det för något märke och var har du köpt din/ditt "krafigt relä/kontaktor"? Citera
wrang Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Mina Clasolssons digitala timers funkar bra har kört med dessa sedan start utan problem enda negativa med dessa är att ifall deras backupbatteri tar slut så stannar allt Citera
Robert Lennqvist Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Har inte ritat något schema. Är en kontaktor med 230 VAC spole. Kopplar in spolen till en vanlig standard timer och låter sedan kontaktorn bryta lampspänningen. Jag köpte inte kontaktorn utan hittade den på jobbet. Tror du kan köpa enklare kontaktorer eller kraftigare reläer på classe, eller framförallt på Elfa./Robban Citera
stigigemla Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Jag köpte min kontaktor på kell.com. Klarar 3 faser med 20 Ampere och verkar hålla för två x 250w. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Jag använer fast moterade för 230V har aldrig krånlat. De lös man köper billigt på ICA går ibland sönder...men 50 spänn... Citera
nelson Postat 29 januari 2006 Författare Postat 29 januari 2006 Hejsan!Jag köpte 2st för 49kr De gick sönder båda två men de va billiga.Nelson Citera
Draedon Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 jag har 2 st. analoga timers från clas ohlsons. köpte dem för 5 år sedan, still going strong Citera
nemo Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 De bästa timers jag har haft är de vanliga "analoga", alla digitala jag har haft har pajat eller slått på/av fel.Instämmer med.Hade 2 digitala dessa flippade hela tiden ut. Citera
Connaissancen Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Har också haft mindre problem med de digitala. Bl.a. har alla inställningar nollställts ibland när jag sticker i en kontakt.De manuella har funkat bra, men har även råkat ut för exemplar där skivan har varit lite skev och därför inte kopplat från.Ska man ha dem till MH ska man nog undvika de billigaste på "(2) Amp" Citera
Hanss0n Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 De bästa timers jag har haft är de vanliga "analoga", alla digitala jag har haft har pajat eller slått på/av finstämmer helt satasa på dm vanliga:D:D ha de Citera
Robert Lennqvist Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Sen inbillar jag mig att det kan variera från armatur till armatur. Vissa märken har säkert startströmsbegränsare inbyggda. Min har det uppenbarligen inte Citera
Guest NoName Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 För alla som har karet i vardagsrummet vill jag tippsa om fjärrstyrda brytare som finns på tex classe! Billiga som attan och det är grymt bekvämt när man ligger där i soffan och kommer på att man ska se film. På med dvdn och av med halogen! ha....Ja det är värt det istället för att kliva upp och mikla med ljuset... Dom digitala timerarna har dock inte visat sig vara alltför pålitliga... Citera
acuario Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Harald Nyborg har timers för 15 spänn. Jag har 2 digitala, En till mitt blåa rör och en till mina 3 400w Mh och de har aldrig krånglat men eftersom jag säger detta så skulle det inte förvåna mig om de ballar ur nu Citera
stigigemla Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Jag har testat Harald Nyborgs och de håller ungefär en vecka hos mig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.