Gå till innehåll

Timers!!


nelson

Rekommenderade inlägg

Jag har förbrukat två timrar som jag köpte på Classe. För mig har problemet varit att de inte klarar den stora startström som man får i en induktiv last. Kontakten svetsar helt enkelt ihop av den höga strömmen vid tillslaget och slår aldrig mer ifrån. Testade både classes timer som är märkt 250V/10A och en annan varariant som är märkt 250V/16A. Märkströmmen avser troligtvis resistiv last. Jag har för övrigt en 250 W armatur. Löste det genom att låta ett separat krafigt relä/kontaktor sluta och bryta lampspänningen och så styr jag reläet med en vanlig timer. Det känns lite säkrare så. Då jag vet att reläet inte svetsar, speciellt om man ska vara bortrest.

Ett altenativ skulle vara att sätta in ett NTC motstånd som startströmsbegränsare.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löste det genom att låta ett separat krafigt relä/kontaktor sluta och bryta lampspänningen och så styr jag reläet med en vanlig timer.

Har du något foto på detta? Eller ett ritat kopplingsschema? Samt vad är det för något märke och var har du köpt din/ditt "krafigt relä/kontaktor"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte ritat något schema. Är en kontaktor med 230 VAC spole. Kopplar in spolen till en vanlig standard timer och låter sedan kontaktorn bryta lampspänningen. Jag köpte inte kontaktorn utan hittade den på jobbet. Tror du kan köpa enklare kontaktorer eller kraftigare reläer på classe, eller framförallt på Elfa.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft mindre problem med de digitala. Bl.a. har alla inställningar nollställts ibland när jag sticker i en kontakt.

De manuella har funkat bra, men har även råkat ut för exemplar där skivan har varit lite skev och därför inte kopplat från.

Ska man ha dem till MH ska man nog undvika de billigaste på "(2) Amp"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För alla som har karet i vardagsrummet vill jag tippsa om fjärrstyrda brytare som finns på tex classe! Billiga som attan och det är grymt bekvämt när man ligger där i soffan och kommer på att man ska se film. På med dvdn och av med halogen! ha....Ja det är värt det istället för att kliva upp och mikla med ljuset... Dom digitala timerarna har dock inte visat sig vara alltför pålitliga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...