Gå till innehåll

Nu handlas det.(fler frågor,(skummare)).


H8RED

Rekommenderade inlägg

Hej.

Nu startar jag 112 liters projektet. (TJOHO)!:smiley17:

Osmosfilter är beställt : Aquatic Nature Antarctica.

Salt är beställt : Reef Crystals.

Saltmätare är beställt : Deep six. (såg här på forumet EFTER att jag beställt att dessa vipparmsmätare kanske inte var riktigt 100 men,men.)

Så kommer vi till frågan. Denna gång gäller det skummare.

Jag har kollat lite på nätet och hittat ett par modeller som jag tycker verkar intressanta och nu skulle jag vilja ha era synpunkter på dessa eller om ni rekomenderar något helt annat.

Till saken hör att jag idag har ett plastlock med inbyggd belysning (2*18w) som jag tänkt använda under inkörningen av den levande stenen tills jag köper mh-lampan efter kanske ett par månader, jag vill ju ha lite lyse under tiden. Så det bästa vore om skummarkoppen får plats under detta lock som är ca 6 cm högt alternativt får jag väl ta hål på det.

Tanken är ca 40 cm hög, ca 35 cm djup och ca 80 cm bred.Och jag tänker senare belasta den mycket försiktigt (ej mer än 2 st gobies en stjärna och ett par räkor samt några väldigt enkla koraller.

Skummare jag tittat på (i fallande prisordning).

1.Aqua-Medic Turboflotor Multi (2375kr)

2.Deltec MC 500 (2200kr)

3.Gro-Tech HEA 080 (1600kr)

4.Tunze 3110/2 (1100kr)

Vill gärna att det ska vara prisvärt men ej komplett skräp.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har ett 112 liter "bowfront", aquael, med inbyggd belysning. Till den kör jag en Aqua-Medic Miniflotor för ca 300:- + luftpump. Jag har dock lite problem med höga nitratvärden på 10-25ppm men jag har också rätt hög belastning med 2clowner, 1 kirurg(hepatus), 1 Zanclus, 1 Scooter Red blenny(Mandarin), 1 putsarräka, 3 sniglar. Numera 2 anemoner, efter delningen, ska göra mig av med den ena. Byter 10-15% vatten var 3:e vecka.

Jag har numera utökat med lysrör till 4x18 Watt, räcker bra till de flesta mjukisar. Jag har orginallocket kvar än så länge.

/Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol.

Vad skulle du rekomendera?

Jag är ingen teknikfantast, bara reflekterade över att det är väldigt kraftfulla skummare. Fast så ser tränden ut just nu verkar det som. Skumma bort "allt" och tillsätt en massa "medel" till karet. Jag tänker inte på dig och ditt kar utan mer hur trenden ser ut.

Jag har två "1.Aqua-Medic Turboflotor Multi (2375kr)" till mitt stora kar, fungerar med en men ioch med karet är långt och jag inte kör med sump så har jag valt att ha en i var ända.

I mitt 300L har jag en Aqua-Medic Miniflotor (250-300:-).

som jag flyttar över till de små (2x112L) karen vid behov.

Nu har jag inte hög belastning i något av karen (då hade jag fått lägga ut en trehundring till).

Naturligtvis så är det ett + att ha större skummare för då behöver man inte skaffa någon större när det är dax för uppgradering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skummarna är kanske lite kraftfulla med undantag för tunzen som rekomenderas av tillverkaren till ca 100 l i ett vad de kallar blandat kar.

Orsaken till att jag inte tittat så mycket på syrestensskummare är att jag tycker det verkar lite knasigt att behöva byta träutströmmarna så ofta. (blir säkert en god slant över åren.) då jag läst att de behöver bytas varannan vecka. Detta kanske inte stämmer, man kanske inte behöver byta dem så ofta och i så fall är de ju ett alternativ.

Å andra sidan sägs de ju inte vara så effektiva som en pumpdriven variant.

Men så här är fallet: kan inget om skummare, har ingen erfarenhet. Har bara kört sötvatten tidigare.

Klart att jag köper en betydligt billigare syrestensskummare om jag inte behöver byta utströmmare så ofta och om ni tror att en sådan skulle duga för den belastning jag tänker ha.

jag är inte ute efter att skumma bort allt och tillsätta en massa medel som du säger , jag vill ha en stabil miljö.

Tack för alla svar och tips förresten.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...