RozZy Postat 13 november 2017 Postat 13 november 2017 (ändrat) Efter att ha bott i Los Angeles i 7 år, flyttade jag tillbaka till Sverige i April. I staterna började jag med Saltvatten för ungefär 4-5 år sedan. Finns ingen annan hobby som slår det! Nu har jag tagit med mina kunskaper från staterna till Sverige. Måste säga att det är mycket lättare att hålla värderna bra här. Kanske är för att vattnet här är i överlag MYCKET renare och inte förorenat med miljoner kemikalier. Osmosen fungerar men inte för allting. I alla fall så har mitt 140 liters Aqua Medic Cubicus aka "Cave of Doom" varit igång en månad nu. Köpte kurerad sten som fick igång karet riktigt snabbt. Är van vid vodkadosering så jag kommer köra på det ett tag tills jag har råd att byta ut det mot biopellets. Mina planer är att blanda mjukisar, LPS och med några SPS på toppen av grottan. De fiskar som finns inne just nu är: 2 clownbäbisar 1 Royal Gramma Koraller: 3 olika Zoas. Florida Ricordea Green Star Polyper. Värden: Ammonia: 0 Nitrit: 0 Nitrat: 7-9 ppm Filtrering: UV filter, inbyggd skummare, filterfloss (svenska?), aktivt kol, fosfat kulor. Ljus: Beställt en AI Prime HD som är på väg från staterna. Ändrat 13 november 2017 av RozZy 7 Citera
Lasse Postat 13 november 2017 Postat 13 november 2017 Filter floss = filtervadd Om du inte blivit välkomnad till SG innan så blir du det nu Välkommen hem MVH Lasse 1 Citera
RozZy Postat 13 november 2017 Författare Postat 13 november 2017 Just now, Lasse said: Filter floss = filtervadd Om du inte blivit välkomnad till SG innan så blir du det nu Välkommen hem MVH Lasse Man tackar! Efter 4-5 år av saltrev i staterna så har jag märkt att alla beteckningar för fisk, koraller, filter m.m är helt annorlunda här. Får ta och lära mig allt på latin istället Citera
Slanten Postat 13 november 2017 Postat 13 november 2017 (ändrat) Namnet på karet stämmer verkligen väl överens med aquascapen! Coolt! Ändrat 13 november 2017 av Slanten 1 Citera
SouthernComfort Postat 13 november 2017 Postat 13 november 2017 Your aquarium is Looking good my friend im from Orange County the OC flyttade till Sverige många herrens år sedan välkommen hem Citera
RozZy Postat 13 november 2017 Författare Postat 13 november 2017 Just now, SouthernComfort said: Your aquarium is Looking good my friend im from Orange County the OC flyttade till Sverige många herrens år sedan välkommen hem Awesome!! OC är akvariumstaden nr 1 Citera
SouthernComfort Postat 13 november 2017 Postat 13 november 2017 det är sant man hittar allt fint Saltvägen därborta Tongs i Fountain Valley är ett kanon butik 1 Citera
niki68 Postat 13 november 2017 Postat 13 november 2017 Bäst saltvatten hobby -Atlanten- Florida -Stockholm 1 Citera
RozZy Postat 13 november 2017 Författare Postat 13 november 2017 (ändrat) Letar efter en six line wrasse. Sen tror jag att det kommer att räcka med fiskar eftersom fokus kommer att vara mer på korallerna. Ändrat 13 november 2017 av RozZy Citera
RozZy Postat 26 november 2017 Författare Postat 26 november 2017 Blev en Leopard Wrasse istället. Är nu på vecka 3 av vodka dosering och mina värden är : Kalcium: 500+ (För högt) dKH 10.5 Nitrat: 0 Fosfat: under 0.2 (Går ej att läsa ens) Det här är första gången jag kör en tank med vodkadosering och jag måste säga att jag är mäktigt imponerad av hur bra det fungerar. 3 Citera
Johnny Tveit Postat 29 november 2017 Postat 29 november 2017 Coolt att stenen ser ut som en döskalle! (eller är det bara jag som tycker det?) Citera
stigigemla Postat 29 november 2017 Postat 29 november 2017 En sixline slår nog ihjäl leoparden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.