Gå till innehåll

Ritningar till Saltvattens akvarium!!


andreas31

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett åleds 620l akvarium sötvattens akvarium som jag ska nu ska konvertera till saltvatten.

Eftersom jag gärna inte vill borra några hål i den så vore jag tacksam för lite ritningar på hur jag ska bära mig åt med rördragningar under korallen så att bästa cirkulation av vattnet uppnås. är tacksam för förslag av skummare, osmos, pump storlek mm har nu en Nj 1700 räcker det.

Har ingen sump!! måste man det eller går det bra att ha en extern anläggning utan det! vill gärna att det ska bli så automatiskt som möjligt. vore tacksam för förslag

Mvh Andreas

post-2270-14468912472416_thumb.jpg

post-2270-14468912472592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Välkommen till ett helt toppen forum där du kommer att få massor av bra svar(även om de kan säga emot varandra).

Jag är själv nybörajare och har konstaterat att det finns massor av saker att lära sig. Och det mesta står här i detta forum. En bra början är att blädra genom artiklarna där jag även tycker att du ska läsa denna https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=80 . Sen om du går in under rubriken mitt första akvarium finns det många nybörjare (alla är inte nybörjare) som har sina projekt upplagda. Läs där så hittar du mycket bra information.

Du har ett antal frågor som man inte kan svara helt rakt upp och ner på då det är mycket som kommer in i bedömmningen. Men man behöver inte sump även om de flesta väljer att ha det.

Vad gäller pumpar så kan du räkna med att ha minst 10 gg karets volym som cirkulation per timme. Vilka pumpar som är folk har valt kan du läsa på under teknik där de flesta övriga delarna har egna rubriker.

Lycka till!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquamedic och Deltec säljer kompletta saltkar. Kolla in vilken utrustning de har så har du en fingervisning.Kommer jag ihåg rätt så har de mått på karen med. Men var medveten om att när det gäller såväl cirkulation som skummare och belysning ligger det i underkant. Det gäller ju att kunna sälja billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återkom med frågor när du inte hittar svaren. Jag kan bara säga att ju mer jag läser ju mer fattar jag inte! *ler* Men det finns ett gäng med bra rådgivare typ Stig som nyss skrev här. Vissa gånger får man klara svar som inte går att tolka men oftast får man vägledning då det inte går att svara exakt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill borra så finns det överrinningsboxar, har tyvärr själv inga erfarenheter av det men funderar på att skaffa en... I mitt fall vill jag ha en för att kunna stoppa all teknik i en sump och på det viset få det lite snyggare i akvariet plus att kunna bygga in sumpen så att ljud från skummaren blir mindre.

Nu har ju du ditt akvarium inbyggt i en vägg så om du har en skummare som man hänger över kanten så syns den ju ändå inte från framsidan och eventuella ljud dämpas av väggen. Måste dock tillägga att det verkar finnas tysta skummare också så leta igenom forumet om det är nåt som du tycker är viktigt.

Angående rördragning så är jag lite skeptisk till om det är så kinkigt... vet inte om det är någon på forumet som har sett några symptom som bevisligen beror på stillastående vatten. Visst är cirkulationen sämre på vissa ställen jämför med andra, men vatten är trots allt en ganska lättflyktig vätska och bara det rör på sig någonstans i tanken så petar ju den vattenmolekylen på nästa och nästa och.... Dessutom så är det ju så att om det skulle bli stillastående vatten någonstans så kommer det förmodligen efter en stund få en annan temperatur än omgivningen och då börjar det röra på sig i alla fall.

När det gäller pumpar så borde du ju redan ha en del från ditt sötvatten som du kan återanvända, sen kan du ju komplettera med tex några små maxi-jet (kolla runt i forumet för tips på andra märken) pumpar tills du kommer upp till rätt cirkulationsmängd. Om du placerar ut dem på lämpliga ställen så kan du nog få hela vattenvolymen att röra på sig tillräckligt. Tumregeln verkar, som Sillen säger, vara 10 ggr vattenvolymen. Själv kör jag med mitt gamla ytterfiler (som jag lagt lite LS i) på 1200 l/h och en maxi-jet på 1000 l/h i mitt 200 liters. Jag har inga rördragningar utan låter allt vatten gå ut vid ytan. Ytterfiltret har ju sitt insug vid botten och till maxi-jet'en har jag kopplat ett ytvattenintag för att få bort eventuella hinnor på ytan. Det har funkat utan problem i snart ett år nu.

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Perl om cirkulationen. Dock finns det några saker jag läst till mig som verkar viktiga. Någon form av ytavrinning då det samlas mycket skit på ytan som man vill bli av med. Blir till och med hinnor som inte blandar sig med vattnet som försvinner om man har ytavrinning.

Om du har mycket LS kan det lätt bli fläckar där vattnet inte cirkulerar som det dessutm gärna samlas mycket bakterier i. Du ska ha bakterier i akvariet men inte för mycket koncentrerat.

Att det rekomenderas 10 gg volymen är nog därför att den mängden är tillräcklig för att med planering skapa dessa förutsättningar. Samt att korallerna vill ha vatten i rörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för dom råden :).

Det komer nog att ta ett tag innan allt är färdigt (e ju lite dyrt....)

men jag funderar på att inskaffa en osmos aquatic nature antarctica 120 , skummaren deltec apf 600, uvc deltec 20w till att börja med !

Är det någon som har bättre förslag så är jag tacksam för alla förslag

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquamedic turboflotor 1000 är en utanpåhängd skummare som du kan hänga direkt på karet. I kombination med några välavvägda cirkulationspumpar behöver du ingen sump. När du så småningom börjar att bli värm i kläderna och vill testa svårare djur så finns i princip all utrustning att få i varianter som funkar utan sump. Spärra redan nu av ett hörn i karet och göm det väl med levande sten så kan du stoppa i matningspumpar där.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...