Datzun Postat 4 februari 2018 Författare Postat 4 februari 2018 Jag har gjort otaliga vattenbyten och sugit ut sand/cyano, sista i början på veckan (tog flera dagar för skummaren att komma igen). Taggat ner på doseringen av nitrat som blev lite vild när jag var på tjänsteresa härförleden. Värdena är där jag vill ha dem och det växer endast något lite i sanden nu. Ny resa i morgon, får hoppas det håller sig stabilt nu (har automatiserat Zeostart-doseringen för att mimimera utrymmet för misstag). 2 Citera
j0nas Postat 4 februari 2018 Postat 4 februari 2018 Snyggt! Din radiant wrasse är ju en riktig fotostjärna också ☺ Citera
Datzun Postat 4 februari 2018 Författare Postat 4 februari 2018 Jo, när den är framme är den riktigt aktiv. Och den är framme i princip hela dagarna fram till tidig kväll, då drar den ner i sanden :) Citera
Datzun Postat 8 februari 2018 Författare Postat 8 februari 2018 Känslan att komma hem från tjänsteresa är alltid skön. Ännu goare blir det att se att allt ser OK ut i karet :) Cyanokriget verkar vara över, bara svagt som växer på någon plats där det blir lite stiltje. Mäta värden i morgon bitti, åtminstone för att se hur kh har utvecklats. 3 Citera
Datzun Postat 21 februari 2018 Författare Postat 21 februari 2018 Tritontest på lådan idag. Ska bli intressant att se, tänker främst på molybden och magnesium. Hur jag än gör har jag svårt att hålla Mg uppe, kanske Saliferttestet visar för lite. Svar följer om halvannan vecka :) 1 Citera
Datzun Postat 22 februari 2018 Författare Postat 22 februari 2018 Fick en id’e att skrapa bakrutan trots allt, efter 5 månaders påväxt. Otroligt mycket skräp blev det, så ett vattenbyte följde :) 2 Citera
Datzun Postat 26 februari 2018 Författare Postat 26 februari 2018 Tritonsvaret nyss inkommit. Jag har inte bytt vatten på några veckor innan testet, lite för att se vad som händer. Jag tycker det ser ganska bra ut i det stora hela, men nån lustighet är där i form av oönskade ämnen som stör. Mg tycks ständigt vara för lågt, det är bara att öka på doseringen ytterligare antar jag. Jod kan jag dra på lite mer tydligen. Brom vet jag inte hur viktigt det är, får väl köpa en flarra och pytsa i lite, bara för att! Barium, var kommer det ifrån tro? Triton februari.png.pdf Citera
danne031 Postat 26 februari 2018 Postat 26 februari 2018 Jag tror du kan ligga lite lågt i salinitet, ser så ut på sammanlagda makroämnen. Citera
Datzun Postat 26 februari 2018 Författare Postat 26 februari 2018 Enligt min refraktometer hade jag ca 1.0255 vid tillfället. Den är kanske inte helt frisk å andra sidan. Citera
danne031 Postat 26 februari 2018 Postat 26 februari 2018 (ändrat) Snarare 32-33ppt enligt https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php Kalibrerar du vid 0 eller med referensvätska? När jag kalibrerade till 0 så låg jag ungefär som dig. När jag kalibrerade efter tritontestet istället så visar den fel vid 0, alltså det är säkrare att kalibrera mot en känd salinitet. Slänger du i lite salt så kommer ju dessutom mg gå upp lite tillsammans med de andra mineralerna som är i underkant Ändrat 26 februari 2018 av danne031 1 Citera
Datzun Postat 26 februari 2018 Författare Postat 26 februari 2018 Åkej, det där såg väl komplext ut för mig idag haha, rest hela dagen och är i Bukarest just nu, hyfsat hjärntrött. Så, hur ska jag kalibrera refraktometern? Citera
danne031 Postat 26 februari 2018 Postat 26 februari 2018 Antingen med referensvätska för några tior som räcker skitlänge, eller genom att blanda lite saltvatten enligt tillverkarens anvisningar och en bra våg. Eller som jag, skruvade ner den till vad tritontestet+kalkylatorn där uppe sa 1 Citera
Datzun Postat 26 februari 2018 Författare Postat 26 februari 2018 Referensvätska låter som min melodi, det har handlarna antar jag? Citera
danne031 Postat 26 februari 2018 Postat 26 februari 2018 Japp, vill inte länka någon specifik men "Salifert refracto check" heter en i butik på västkusten. Citera
Datzun Postat 7 mars 2018 Författare Postat 7 mars 2018 Kära dagbok, Nu har jag kört Tunze Turbelle Stream 6150 några veckor, den känns stabil. Tyst, effektiv och en gedigen kvalitetskänsla. Jag tror den rullar mycket längre mellan rengöringsintervallen än Jebao Crossflow, vilken för övrigt låter mer. 3 Citera
Keller Postat 23 mars 2018 Postat 23 mars 2018 Intressant. Kör du bara en sån där streamer? Är den något slags alternativ till Maxspect Gyre? Hade inte sett den tidigare. Även nyfiken på en liten recension av din ljusramp. Hur långt är ditt akvarium? Jag googlade lite och hittade någon uppgift på 105 cm, kan det stämma? Citera
addo Postat 23 mars 2018 Postat 23 mars 2018 On 2018-02-26 at 20:41, danne031 sa: Antingen med referensvätska för några tior som räcker skitlänge, eller genom att blanda lite saltvatten enligt tillverkarens anvisningar och en bra våg. Eller som jag, skruvade ner den till vad tritontestet+kalkylatorn där uppe sa Jag har märkt skillnad på att kalibrera mellan referensvätska och osmosvatten. Jag använde fauna marines (tror jag) multireferensvätska. Citera
Datzun Postat 23 mars 2018 Författare Postat 23 mars 2018 7 timmar sedan, Keller sa: Intressant. Kör du bara en sån där streamer? Är den något slags alternativ till Maxspect Gyre? Hade inte sett den tidigare. Även nyfiken på en liten recension av din ljusramp. Hur långt är ditt akvarium? Jag googlade lite och hittade någon uppgift på 105 cm, kan det stämma? Streamern är en relativt ny modell. Den går väldigt tyst och fint tack vare någon slags magnetisk upphängning inuti som gör den friktionsfri. Kraftfull också tycker jag, sprätter runt hyggligt i mitt kar. Så här långt känns den 100% kvalitet. Vad jag uppskattar är att man kan köra denna längre innan man behöver rengöra den, kontra Gyre. Jag kör denna Tunze streamern och de 2 inbyggda i mitt Red Sea kar. Giesemann-rampen är av hög kvalitet enligt mig. Helt ljudlös. Styrs via app (dock inte iPhone). Mitt kar är nog 105 cm, jag kör 90cm rampen. Jag ska dock säga att jag from idag ska köra t5 originalrampen en tid för att se hur jag upplever för- och nackdelar. Citera
Datzun Postat 23 mars 2018 Författare Postat 23 mars 2018 5 timmar sedan, addo sa: Jag har märkt skillnad på att kalibrera mellan referensvätska och osmosvatten. Jag använde fauna marines (tror jag) multireferensvätska. Ja, flera vittnar om detta. Jag har beställt Saliferts men det har inte kommit ännu. Jag kan undra vilken salthalt jag egentligen har :) Citera
Datzun Postat 23 mars 2018 Författare Postat 23 mars 2018 Nya T5-rör inhandlade, originalrampen avdammad. Jag ska köra så här i åtminstone några månader för att se hur det går. Om inte annat så blir det varmt och skönt! 1 Citera
Datzun Postat 29 mars 2018 Författare Postat 29 mars 2018 Nu fick jag så slutligen efter några turer Salifert refracto check, för att kalibrera refraktometern. Det visar sig att jag hela tiden haft för låg salthalt. Bara att kasta på mer salt Jag kom till insikt om att Zeolit kan ge förhöjda halter av Barium. Jag vet inte på vilket sätt det är skadligt, men jag sover bättre om jag kan hyfsa till det värdet. Så; Zeo ut, fosfatermover in. Jag tror jag börjar med Triton AL99 om jag får tag i den utan att behöva vänta på "beställningsvara". För att undvika förhöjda aluminiumnivåer får jag nog varva med järnbaserad dito. Nu väntar vattenbyte och viss justering av salthalten uppåt. Citera
Datzun Postat 29 mars 2018 Författare Postat 29 mars 2018 Framtidssäkrade karet lite genom att installera Aqua Medic temp controller och ett fläktbatteri. På så sätt tänker jag att risken för att koka fisken minskat. Ska bli intressant att se hur varmt detta karet, med t5, blir under sommaren, och om fläktarna löser den utmaningen. Om det nu blir sommar i år... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.