Kimozabe Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 (ändrat) Ska på och limma lite rördelar till mitt karantänskar imorgon. Aldrig gjort det förr... Jag har köpt tangit rengöringsmedel.....men har lite frågor. Hur pass snabbt härdar limmet, gäller det att jobba med blixtens hastighet? Härdtid, 24 timmar? Har förstått att jag ska lägga limsträng både längst ”in” i muff eller vad jag nu limmat samt mitt i + samma sak på rör som skjuts in (fast då längst ut på röret)? Hittar blandad info. Verkar vara 2 läger, som vanligt i allt. Vrida eller inte vrida, det är frågan? Vrida: http://www.vattenbutiken.se/poolutrustning/ror-slang-kopplingar/lim-cleaner/pvc-u-lim-1 Inte vrida: http://www.rubinpool.se/produkter/pvc-detaljer/slang-ror/tangit-pvc-lim Något annat som är viktigt att tänka på? Tack på förhand Kim Ändrat 11 januari 2018 av Kimozabe Citera
Genne Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 Jag har jobbat med Tangit och pvc i 20 år då jag byggt och servat ytbehandlingsanläggningar, där körs pumpar med ganska stora tryck och har aldrig fått ett rör som släppt eller börjat läcka. Jag tvättar alltid delarna sedan stryker jag lim på röret och trycker bara ihop dem. Stryk över hela ytan som ska ha kontakt med delen du ska sätta ihop den med, jag använder alltid en liten pensel. Limmet biter snabbt så du har inte så lång tid på dig när du tryckt ihop dom. Citera
Kimozabe Postat 11 januari 2018 Författare Postat 11 januari 2018 (ändrat) 5 minuter sedan, Genne sa: Jag har jobbat med Tangit och pvc i 20 år då jag byggt och servat ytbehandlingsanläggningar, där körs pumpar med ganska stora tryck och har aldrig fått ett rör som släppt eller börjat läcka. Jag tvättar alltid delarna sedan stryker jag lim på röret och trycker bara ihop dem. Limmet biter snabbt så du har inte så lång tid på dig när du tryckt ihop dom. Tack för svaret, Och det gäller att vara snabb med att applicera oxå eller det är först när rördelarna trycks ihop som det börjat härda på riktigt? Förstår att jag inte kan sitta och mysa men gäller det att vara riktigt snabb och effektiv vid applicering? Mvh Kim Ändrat 11 januari 2018 av Kimozabe Citera
Genne Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 Du kan ta det ganska lugnt innan du trycker ihop delarna, blir en liten hinna men den hamnar runt kanten när du trycker ihop delarna När jag gör mycket rör kan jag ha en burk öppen en hel dag Tänk på att vädra @Kimozabe ångorna är starka Citera
BatmanGefle Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 (ändrat) 3 minuter sedan, Genne sa: Tänk på att vädra @Kimozabe ångorna är starka På riktigt! Jag limmade under köksfläkten på högsta fart, och det var gränsfall att jag inte dödade ett gäng hjärnceller (tror jag)... Ändrat 11 januari 2018 av BatmanGefle Citera
Genne Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 1 minut sedan, BatmanGefle sa: På riktigt! Ja, Tangit var förbjudet ett år eller 2 men det fanns ingen bra ersättning så det blev tillåtet igen Citera
BatmanGefle Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 Just now, Genne sa: Ja, Tangit var förbjudet ett år eller 2 men det fanns ingen bra ersättning så det blev tillåtet igen Jasså?! Kanske inte så underligt att jag har svårt med addision adition auditijon att räkna nu då?? 2 Citera
Genne Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 Just now, BatmanGefle sa: Jasså?! Kanske inte så underligt att jag har svårt med addision adition auditijon att räkna nu då?? Citera
Genne Postat 11 januari 2018 Postat 11 januari 2018 @Kimozabe såg att du frågade om härdtid 24 timmar blir bra, men det går att belasta efter 20 min med dom små trycken vi använder i karen. fast jag vet inte vad som händer med "gaserna" i våra kar om man kör på så kort tid. Citera
Kimozabe Postat 12 januari 2018 Författare Postat 12 januari 2018 @Genne @BatmanGefle Tack så mycket för hjälpen. Ska ge mig på det ikväll. Mvh Kim 1 Citera
Genne Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 3 minuter sedan, Kimozabe sa: @Genne @BatmanGefle Tack så mycket för hjälpen. Ska ge mig på det ikväll. Mvh Kim Bara fråga om det är något du undrar över med att limma pvc, så ska jag försöka svara 1 Citera
Slanten Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 Jag brukar använda gasmask med kolfilter när jag limmar. Citera
Kimozabe Postat 12 januari 2018 Författare Postat 12 januari 2018 1 timme sedan, Slanten sa: Jag brukar använda gasmask med kolfilter när jag limmar. Jävlar, ok. Mmm, har friskluftshjälm på jobbet men det är ju för svetsning och slipning. Kanske ska ta hem det? Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 12 januari 2018 Författare Postat 12 januari 2018 Kan jag inte limma vid fönstret och sen låta detaljerna ligga där med en liten glipa öppet? Mvh Kim Citera
Genne Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 38 minuter sedan, Kimozabe sa: Kan jag inte limma vid fönstret och sen låta detaljerna ligga där med en liten glipa öppet? Mvh Kim Jag brukar limma i rummet inne och ta lite skäll av frun Om du inte ska jobba med det i flera dagar så går det bra vid fönstret, kan du sedan stänga dörren till det rummet några timmar så blir det ännu bättre Någon enstaka gång är ingen större fara är ju inte kilometer av rör du ska limma 1 Citera
Kimozabe Postat 12 januari 2018 Författare Postat 12 januari 2018 4 minuter sedan, Genne sa: Jag brukar limma i rummet inne och ta lite skäll av frun Om du inte ska jobba med det i flera dagar så går det bra vid fönstret, kan du sedan stänga dörren till det rummet några timmar så blir det ännu bättre Hahaha, ja....man får nog inte vara överkänslig mot skäll från respektive när man är i denna hobby. Har en rätt snäll fru så det ska nog lösa sig. Mvh Kim 1 Citera
Perk Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 Kan jag inte limma vid fönstret och sen låta detaljerna ligga där med en liten glipa öppet? Mvh KimDå drar du ju in gaserna i huset med största sannolikhet eftersom de flesta hus har lite undertryck. Jag brukar limma under köksfläkten och sen lägga för tork i badrummet där luften sugs ut via ventilationen. 3 Citera
Kimozabe Postat 12 januari 2018 Författare Postat 12 januari 2018 Det är ju iofs sant @Perk Vi har jäkligt dåligt självdrag i bostadshuset men kan lägga in det i gästtoalett för ska ändå inte ha gäster : p : ) Mvh Kim Citera
petnym Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 I love the smell of Tangit in the morning! 2 Citera
danne031 Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 Nu är du kanske redan på gång men jag limmar alltid i ett stängt utrymme i källaren, jag tycker det luktar lite som när silikon härdar - alltså ingen direkt doft i rummet men däremot om man sätter näsan mot det så att säga Citera
Lasse Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 (ändrat) En viktig grej med tangit är att när delarna är i hopförda så får de inte vridas rätt. Det måste var rätt redan när de trycks ihop. Jag brukar ta lim på båda delarna - helst med pensel. Fasa rörkanterna - är de för skarpa så skjuter de bara limmet framför si MVH Lasse Ändrat 12 januari 2018 av Lasse Citera
Genne Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 4 minuter sedan, Slanten sa: Det är kul att limma Särskilt när man limmat i 10 timmar om dagen och tar en öl efter det på fredagen 1 Citera
Slanten Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 Hehe, ja du. Allt är ju relativt. Själv sitter jag och ritar rör dagarna i ända och då är det roligt att få göra nått på riktigt 1 Citera
Genne Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 14 minuter sedan, Slanten sa: Hehe, ja du. Allt är ju relativt. Själv sitter jag och ritar rör dagarna i ända och då är det roligt att få göra nått på riktigt Slutade bygga för ett par år sedan då jag tröttnade på att bo på världens olika hotell, men jag gjorde ett jobb i Belgien en gång där anläggningen vi byggde gjorde slut på alla 32 mm PVC-rör i Sverige, jag kapade och limmade över 7 km rör på den. Kan lova att jag var snurrig i huvudet och med den Belgiska ölen på kvällen sov man gott. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.