Kimozabe Postat 24 april 2018 Dela Postat 24 april 2018 Har några stenar som är fulla av bubbelalger och glasrosor. Dör dessa om stenen får ligga i sötvatten eller torka ut, eller dom kommer tillbaka/sprids när stenen hamnar i saltvatten igen? Så fall får det bli ett bad i saltsyra. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 26 april 2018 Dela Postat 26 april 2018 Det beror på hur lång tid som går, finns det saltvatten kvar instängt i små håligheter kan de kanske överleva ett tag. Exempelvis klarar de uppenbarligen flygtransporten från tropikerna utan vatten (i fuktiga kartonger), och i saltvatten kan olika alger och polyper plötsligt dyka upp ur sten efter mer än ett år. Men i fullständig torka eller sötvatten dör de nog inom några minuter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 26 april 2018 Författare Dela Postat 26 april 2018 2 timmar sedan, Christian J sa: Det beror på hur lång tid som går, finns det saltvatten kvar instängt i små håligheter kan de kanske överleva ett tag. Exempelvis klarar de uppenbarligen flygtransporten från tropikerna utan vatten (i fuktiga kartonger), och i saltvatten kan olika alger och polyper plötsligt dyka upp ur sten efter mer än ett år. Men i fullständig torka eller sötvatten dör de nog inom några minuter. Du har så rätt så Christian, lite det spåret jag var inne på. Kör nog en runda saltsyra för att vara på säkra sidan, tack. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 27 april 2018 Dela Postat 27 april 2018 Nedbrytningsbakterierna klarar sötvatten så kör du på det så får du ha kvar bakteriekuturen i stenen i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 27 april 2018 Dela Postat 27 april 2018 Går det alltså att skölja ur en filtreringssvamp i sötvatten med bibehållna bakterier? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 27 april 2018 Dela Postat 27 april 2018 Jag vet inte om en andel av bakterierna dör av osmoschock eller inte när salthalten ändras så snabbt. Men man kan köra in död sten i sötvatten med bakterier och flytta till salt i alla fall. @stigigemla och @Lasse vet kanske mer. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 april 2018 Dela Postat 27 april 2018 Jag tror det allra mesta av bakterierna faktiskt dör av chocken. Men det blir i alla fall tillräckligt mycket kvar för att snabbt starta upp en ny population. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 27 april 2018 Författare Dela Postat 27 april 2018 Men om jag drar i startbakterier när jag drar igång borde det väl oxå fungera? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 april 2018 Dela Postat 27 april 2018 Visst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 27 april 2018 Författare Dela Postat 27 april 2018 Tack för alla svar. Då kör jag nog med saltsyra för kommer använda startbakterier när jag startar akvariet. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 27 april 2018 Dela Postat 27 april 2018 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 2 maj 2018 Författare Dela Postat 2 maj 2018 Taggar dig @stigigemla då du är proffs på detta Jag har låtit stenen gå 2.5 dygn med pump och har nu påbörjat sköljning med sötvatten. Stenen är långt ifrån vit. Innebär det att där kan vara bubbelalger/glasrosor som överlevt? Borde väl vara helt omöjligt.... Jag är fullt införstådd med att det kan komma längre fram men känns fel att medvetet ha det med i uppstarten. Hur många gånger måste jag skölja ut med vatten, är det något annat än ”skräp” som jag ska får ut ur stenen vid sköljningarna? Saltsyran ska väl vara neutraliserad? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 maj 2018 Dela Postat 2 maj 2018 Jag tror det är risk att sporer till kulalger har överlevt. PH:t gick snabbt upp till 6,7 ungefär och det är bara en pH enhet från att algerna mår gott. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 3 maj 2018 Författare Dela Postat 3 maj 2018 (ändrat) 4 timmar sedan, stigigemla sa: Jag tror det är risk att sporer till kulalger har överlevt. PH:t gick snabbt upp till 6,7 ungefär och det är bara en pH enhet från att algerna mår gott. Så då ska jag kanske skrubba lite på stenen och sen köra en runda till? Hade det hjälpt om stenen får ligga torrt eller är sporerna som frö, när dom hamnar i vatten igen så blommar det små fina kulor? Mvh Kim Ändrat 3 maj 2018 av Kimozabe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 18 maj 2018 Dela Postat 18 maj 2018 Hej Kim , väteperoxid funkar till alger och glasrosor , https://www.reefjar.com/how-to-kill-algae-with-h202/ http://www.ultimatereef.net/threads/my-journal-the-fight-against-bubble-algae.563586/ om du doppar stenen i väteperoxid så fräter det bort den yttre hinnan , du får prova dig fram till vilken metod som passar dig , men för mycket väteperoxid i karet kan sluta illa , https://www.google.se/search?q=hydrogen+peroxide+reef+tank&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjG8JCL4o7bAhWMECwKHdC2ClQQ_AUICigB&biw=1363&bih=639#imgrc=baoKLBx6zba3SM: mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 18 maj 2018 Författare Dela Postat 18 maj 2018 1 timme sedan, Stefan molin sa: Hej Kim , väteperoxid funkar till alger och glasrosor , https://www.reefjar.com/how-to-kill-algae-with-h202/ http://www.ultimatereef.net/threads/my-journal-the-fight-against-bubble-algae.563586/ om du doppar stenen i väteperoxid så fräter det bort den yttre hinnan , du får prova dig fram till vilken metod som passar dig , men för mycket väteperoxid i karet kan sluta illa , https://www.google.se/search?q=hydrogen+peroxide+reef+tank&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjG8JCL4o7bAhWMECwKHdC2ClQQ_AUICigB&biw=1363&bih=639#imgrc=baoKLBx6zba3SM: mvh stefan Tack för svaret, Körde 2 rundor med saltsyra och skrubbade stenen i mellan samt att den fått legat torr rätt länge så jag tror att allt ska vara borta/dött. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.