Gå till innehåll

Sjöhare eller nakensnigel?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Detta är helt otroligt om det stämmer.

Igår kväll fick jag se en "gele" klump på ena långsidan av akvariet och fotade den med min kamera.

Jag vet sedan tidigare att jag har haft 3 Scutus nakensniglar som har varit svarta med vitt skal på ryggen. Efter allt möjligt så som strömavbrott i dagar, förgiftningar, sjukdomar, för dåliga värden och 3 flyttar inom loppet av 2 år har de reducerats till 1 stor som håller sig väl gömd ibland stenen.

"Geleklumpen" som jag fotade kan vara en nakensnigel men själv tycker jag att den liknar en sjöhare. Skulle verkligen vilja veta vad ni tycker det ser ut som.

Om det är en sjöhare så måste man väl säga att det är smått otroligt att den har överlevt alla de missöden som jag har listat ovanför. De räknas ju ändå till de mera känsliga djuren som endast rekommenderas till experter.

Om jag ser den igen, identifiera den som sjöhare, och vill ta bort den går det att ta i den eller skall man hålla sig till håvar?

Kan sjöharar vara över vattenytan utan att ta skada? Jag vet att mina sniglar ibland glider ovanför för att beta alger.

BILDER PÅ "GELEKLUMPEN"

sjhare8se.jpg

sjhare20ry.jpg

sjhare32hi.jpg

sjhare48vn.jpg

sjhare50om.jpg

sjhare66yc.jpg

sjhare79fy.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... De räknas ju ändå till de mera känsliga djuren som endast rekommenderas till experter...

...Kan sjöharar vara över vattenytan utan att ta skada?...

är de verkligen så svåra? jag har en sjöhare, när jag köpte den sa handlaren att den inte var speciellt svår. jag berättade att jag var nybörjare och sen berättade jag lite om mitt kar, och han sa att det är inga problem.

den här killen har hållt på med salt i 10 år och vet vad han pratar om. så jag litar på honom.

hursomhelst, sjöharen mår hur bra som helst och kryper runt o äter alger som en galning.

han brukar sticka upp huvudet över vattenytan och nafsa på alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är sea slug detsamma som sjö hare?

Ibland så kallas ju sjöharar något annat på vissa engelska/amerikanska sidor.

Hittade mina scutus igen och de är inga "sea slugs" men väl någon form av nakensnäckor står det. Så nakensnäckor och sea slugs är inte samma sak?

Någon som kan reda det lite för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sjöhare/dolabella är ingen sea slug utan mer släkt med bläckfisk än snigel och brukar listas under beteckningen sea hare.

Seaslugs brukar avse större sniglar utan skal, ungefär som en undervattensvariant av våra trädgårdssniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...