PerS Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 9 minutes ago, Akvaristen said: 2 veckor kanske. Ja det skulle ju kunna vara så förstås. Annars kan jag inte förstå varför de beter sig så där Både flytt och nytt kar; ge det tid Citera
PerS Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 9 minutes ago, Akvaristen said: 2 veckor kanske. Ja det skulle ju kunna vara så förstås. Annars kan jag inte förstå varför de beter sig så där Både flytt och nytt kar; ge det tid 1 Citera
Akvaristen Postat 24 augusti 2018 Författare Postat 24 augusti 2018 15 minuter sedan, spiken sa: Hur gick det med sjöstjärnan ? Mvh micke Den dog Citera
Akvaristen Postat 24 augusti 2018 Författare Postat 24 augusti 2018 (ändrat) Fick hem skummaren och kastade i den. Jäklat va den vräker ur sig bubblor i karet. Har den på lägsta och ändå ser det ut som sockerdricka. Är det så bara för den är helt ny? Inget minne av att den förra gjorde så Ändrat 24 augusti 2018 av Akvaristen Citera
Christian J Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 29 minutes ago, Akvaristen said: Har den på lägsta och ändå ser det ut som sockerdricka. Menar du att skumkoppen blir överfull med skum, eller läcker det ut bubblor på undersidan av skummaren? 29 minutes ago, Akvaristen said: Är det så bara för den är helt ny? Ja det kan påverka mängden bubblor som läcker ut i karet första dagarna. Det står om det i manualen, bl a kan man placera skummaren lite högre upp. 1 Citera
mcjagg Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 (ändrat) 9 minuter sedan, Christian J sa: Menar du att skumkoppen blir överfull med skum, eller läcker det ut bubblor på undersidan av skummaren? Ja det kan påverka mängden bubblor som läcker ut i karet första dagarna. Det står om det i manualen, bl a kan man placera skummaren lite högre upp. 9 minuter sedan, Christian J sa: Menar du att skumkoppen blir överfull med skum, eller läcker det ut bubblor på undersidan av skummaren? Ja det kan påverka mängden bubblor som läcker ut i karet första dagarna. Det står om det i manualen, bl a kan man placera skummaren lite högre upp. Hej som christian säger så kommer det att minska kanske inte helt men istort sett obefintligt den ska köras in nån vecka Med vänliga hälsningar Frank Ändrat 24 augusti 2018 av mcjagg 1 Citera
Akvaristen Postat 24 augusti 2018 Författare Postat 24 augusti 2018 Det läcker ut under koppen och den skummar på som fasen. Hade nog fyllt koppen på en timme om jag inte stängt av den Citera
mcjagg Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 3 minuter sedan, Akvaristen sa: Det läcker ut under koppen och den skummar på som fasen. Hade nog fyllt koppen på en timme om jag inte stängt av den Finns där ingen strypnng på den så du kan klämma ihop luftslangen lite eller så kan du höja den lite Citera
spoix Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 Brukar vara så under inkörningen kommer nog ge med sig. Citera
Christian J Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 (ändrat) 14 minutes ago, Akvaristen said: Det läcker ut under koppen Kolla att koppen sitter på ordentligt. Men det kan även läcka lite i fogarna på skummaren i början. 10 minutes ago, mcjagg said: Finns där ingen strypnng på den så du kan klämma ihop luftslangen lite eller så kan du höja den lite Ja Tunzes skummare brukar ha en skruv på luftslangen som man kan justera, men jag vet inte hur DC-modellerna fungerar. Ändrat 24 augusti 2018 av Christian J Citera
mcjagg Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 8 minuter sedan, Christian J sa: Kolla att koppen sitter på ordentligt. Men det kan även läcka lite i fogarna på skummaren i början. Ja Tunzes skummare brukar ha en skruv på luftslangen som man kan justera, men jag vet inte hur DC-modellerna fungerar. Hej ok om det är dc modellen så justerar man den med den elektroniska styrningen och om den är satt till det lägsta så får man höja skummaren lite mvh Citera
Akvaristen Postat 24 augusti 2018 Författare Postat 24 augusti 2018 Den är så högt upp nu att om det dunstar lite till så kommer den gå torrt Koppen sitter helt löst. På den andra skummaren så sitter koppen stenhårt, skulle lätt kunna lyfta hela skummaren i koppen. Men på denna kan jag lyfta koppen i locket till koppen, locket sitter hårdare än koppen. Känns som det ska va nån packning där som är borta Citera
mcjagg Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 ok det ska inte vara nån packning där den ska inte sitta jätte hårt utan passformen ska vara relativt bra inget stort glapp mellan kopp och skummar jag har haft en 9004 skummare den är som din fast mindre och på den kunde jag bara lyfta bort koppen utan att skummar delen flyttade sig Citera
Akvaristen Postat 24 augusti 2018 Författare Postat 24 augusti 2018 1 timme sedan, mcjagg sa: ok det ska inte vara nån packning där den ska inte sitta jätte hårt utan passformen ska vara relativt bra inget stort glapp mellan kopp och skummar jag har haft en 9004 skummare den är som din fast mindre och på den kunde jag bara lyfta bort koppen utan att skummar delen flyttade sig Aha, men då kanske den ska vara så då. Jag gillade justeringen på dosan, väldigt smidigt. Har en knapp för 10 min avstängning för matning. Tror dock inte det går att justera vattenflödet, i så fall såg jag inte den. Han aldrig läsa manualen, jag bara kastade i den Citera
Christian J Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 2 hours ago, mcjagg said: ok om det är dc modellen så justerar man den med den elektroniska styrningen Är luftskruven borttagen på DC-modellen? Jag tittade i manualen och det verkar nästan så, det står "Hose clip only for 9012.000". 2 hours ago, Akvaristen said: Det läcker ut under koppen och den skummar på som fasen. Att det sipprar ut i fogar är normalt i början. 2 hours ago, Akvaristen said: Hade nog fyllt koppen på en timme om jag inte stängt av den Testa att ha den på ändå (men under uppsikt) för att se om koppen verkligen fylls, det kanske ser värre ut än det är. Enligt Tunze har skummaren ett "anti-overfoaming system", även om jag inte skulle lita blint på det... Det kan också förekomma att skummarkoppen fylls med "rent" vatten av andra orsaker, min 9004 reagerade t ex konstigt av nån tillsats en gång och överskummade sedan i säkert en månad. Citera
mcjagg Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 1 minut sedan, Christian J sa: Är luftskruven borttagen på DC-modellen? Jag tittade i manualen och det verkar nästan så, det står "Hose clip only for 9012.000". Att det sipprar ut i fogar är normalt i början. Testa att ha den på ändå (men under uppsikt) för att se om koppen verkligen fylls, det kanske ser värre ut än det är. Enligt Tunze har skummaren ett "anti-overfoaming system", även om jag inte skulle lita blint på det... Det kan också förekomma att skummarkoppen fylls med "rent" vatten av andra orsaker, min 9004 reagerade t ex konstigt av nån tillsats en gång och överskummade sedan i säkert en månad. Hej japp luftskruven finns inte om man har dc versionen den justerar man flödet med jag har en tunze 9410 dc likadant på den du skrev att den skulle gå torrt om du höjer den men pumpen är under vatten då borde den inte gå torr Citera
Akvaristen Postat 24 augusti 2018 Författare Postat 24 augusti 2018 Jodå, den är på. Men jag lär hälla tillbaka allt som kommer i koppen ni i början, det är ändå bara rent vatten Citera
Christian J Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 1 hour ago, mcjagg said: du skrev att den skulle gå torrt om du höjer den men pumpen är under vatten då borde den inte gå torr Ja fast om ytavsuget sitter för högt kan det inte komma in något vatten den vägen. Vet inte om det isf kan rinna in från andra håll i skummaren. Citera
mcjagg Postat 24 augusti 2018 Postat 24 augusti 2018 1 minut sedan, Christian J sa: Ja fast om ytavsuget sitter för högt kan det inte komma in något vatten den vägen. Vet inte om det isf kan rinna in från andra håll i skummaren. Jaha är det ytsug på den trodde att den sög vatten i botten där pumpen sitter 1 Citera
stigigemla Postat 25 augusti 2018 Postat 25 augusti 2018 Skummaren sitter lite för långt ned. På ena sidan av den skall det finnas ett märke för lämplig vattennivå. Jag skulle tro optimalt är ungefär 1 cm högre upp. Citera
Akvaristen Postat 25 augusti 2018 Författare Postat 25 augusti 2018 3 timmar sedan, stigigemla sa: Skummaren sitter lite för långt ned. På ena sidan av den skall det finnas ett märke för lämplig vattennivå. Jag skulle tro optimalt är ungefär 1 cm högre upp. Testade alla möjliga höjder, men jag tyckte inte det hjälpte. Det ser inte lika illa ut idag, men nästan Citera
Johan254 Postat 25 augusti 2018 Postat 25 augusti 2018 Jag hade samma problem med min skummare, hittade en annan som funkar bättre. om det skummar för fort så har du den för lågt. Sen kanske du släpper på för mycket luft också. Är nog ganska viktigt att den är på samma nivå hela tiden, att vattennivån är samma där den är. är lite pill o ställa in. Citera
Akvaristen Postat 27 augusti 2018 Författare Postat 27 augusti 2018 Nu verkar skummaren funka som den ska. Hade inte fått dit koppen som den skulle vara. Nu söker jag tips på fisk som käkar sånt här. Lite lagom ledsamt att titta på Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.