peppe67 Postat 10 februari 2019 Författare Postat 10 februari 2019 On 2018-11-08 at 14:52, Jois sa: Dina Chromis; är det trevliga fiskar? Jag har funderat på att kanske skaffa dessa, men tvekar lite då de känns en aning "stressade" (antar att det är sorten som är sådan). Tack Nu har vi ju haft Chromisarna ett tag och de är inte mer stressade än någon av de andra fiskarna så de är bra. Vi ångrar bara att vi inte tog 5 gröna och 5 orangea istället, då hade vi fått ännu mer färg i akvariet. 1 Citera
peppe67 Postat 14 juni 2019 Författare Postat 14 juni 2019 On 2019-06-12 at 00:16, kaptenen sa: Hur rullar det på med karet för er? Jo tack det rullar på rätt bra tycker jag. Antagligen är jag för ivrig och vill att allt ska växa fortare. 3 Citera
kaptenen Postat 15 juni 2019 Postat 15 juni 2019 On 2019-06-14 at 09:42, peppe67 sa: Jo tack det rullar på rätt bra tycker jag. Antagligen är jag för ivrig och vill att allt ska växa fortare. Ser ju riktigt fint ut! Jaa det vill väl vi alla att det ska göra. Minns dock när man hade växtakvarium och slängde en hink i veckan, så nog finns det gränser Citera
peppe67 Postat 26 juni 2019 Författare Postat 26 juni 2019 Ny bild tagen igår kväll, det är snart ett år sedan vi startade upp och det rullar på bra egentligen (även fast jag vill att det ska gå snabbare) 3 Citera
peppe67 Postat 8 augusti 2019 Författare Postat 8 augusti 2019 Ikväll ser det ut så här. Både fiskarna och korallerna börjar växa till si 7 Citera
mikoto Postat 5 september 2019 Postat 5 september 2019 Nu när ni ska spara akvariet(tack gode gud) så får du uppdatera lite! Bilder och ord tack! Ser ju riktigt bra ut på förra bilden! Citera
peppe67 Postat 5 september 2019 Författare Postat 5 september 2019 (ändrat) Efter att en kort stunds sinnesförvirring (där vi beslutat oss för att lägga ner) är vi nu åter i verkligheten och inser att vi kommer att vara fast i denna hobby en lång tid framöver. Sedan mitt senaste inlägg har vi ökat på temperaturen till dryga 27 grader och fortsatt med Core7 dosering. Nu börjar vi se effekterna av detta på att våra koraller har börjat växa på sig ordentligt. Det syns också att våra fiskar m.m. börjar bli större (tyvärr har vår Eldkejsare lämnat in, men vi vet ju inte hur gammal den var så det behöver ju inte betyda något). Vi märker också att det verkar ha blivit en bättre balans i karet där fiskarna gör sitt, korallerna sitt och eremiterna gör sitt (nåja, eremiterna är lite väl överambitiösa och har snaskat i sig en hel del av våra snäckor ) Men vi har beslutat att prova med ormstjärnor istället så får vi se hur långt det räcker. Om inte får vi väl sätta munkavle på eremiterna ;-). Här kommer lite nya bilder Ändrat 5 september 2019 av peppe67 3 Citera
mikoto Postat 5 september 2019 Postat 5 september 2019 Snyggt! Ömtåliga snäckor lider jag med av, jag köpte ett gäng för ett tag sedan. Jag tror varje dag att alla dött men sedan när jag kommer hem på kvällen har de flyttat sig igen... Ormstjärnor är jag jätteförtjust i, de är så vänliga och trevliga djur. Mystiska med, hoppas du lyckas med de! Jag hade tänkt skriva att jag kör lägre temperatur än dig men jag tog och mätte och har ca 25 grader så det var inte så svalt ändå, men vintertid har jag nog 1-2 grader svalare. Högre temp kan nog helt klart ge snabbare tillväxt, spännande att det märks av! Citera
Stefan molin Postat 5 september 2019 Postat 5 september 2019 3 timmar sedan, peppe67 sa: Efter att en kort stunds sinnesförvirring (där vi beslutat oss för att lägga ner) är vi nu åter i verkligheten och inser att vi kommer att vara fast i denna hobby en lång tid framöver. Hej Peter , saltvatten är en drog , jag slängde ut ett kar för ett antal år sedan , och då var det det bäst jag gjort , jag var så trött på skiten , aldrig mer ett akvarie , men det smögs in ett kar av misstag , sen var jag fast igen , men man hittar alltid en metod som passar för en själv till slut , mvh stefan 1 Citera
peppe67 Postat 6 september 2019 Författare Postat 6 september 2019 8 timmar sedan, mikoto sa: Snyggt! Ömtåliga snäckor lider jag med av, jag köpte ett gäng för ett tag sedan. Jag tror varje dag att alla dött men sedan när jag kommer hem på kvällen har de flyttat sig igen... Ormstjärnor är jag jätteförtjust i, de är så vänliga och trevliga djur. Mystiska med, hoppas du lyckas med de! Jag hade tänkt skriva att jag kör lägre temperatur än dig men jag tog och mätte och har ca 25 grader så det var inte så svalt ändå, men vintertid har jag nog 1-2 grader svalare. Högre temp kan nog helt klart ge snabbare tillväxt, spännande att det märks av! Vår ormstjärna ligger bara still på toppen av en av stenarna och viftar, men den får väl göra som den vill antar jag. Vi tänker nog skaffa någon till sådan Citera
peppe67 Postat 6 september 2019 Författare Postat 6 september 2019 7 timmar sedan, Stefan molin sa: Hej Peter , saltvatten är en drog , jag slängde ut ett kar för ett antal år sedan , och då var det det bäst jag gjort , jag var så trött på skiten , aldrig mer ett akvarie , men det smögs in ett kar av misstag , sen var jag fast igen , men man hittar alltid en metod som passar för en själv till slut , mvh stefan Ja jag börjar inse att det är så det kommer att bli bättre och bättre och snyggare möbel kan man ju inte ha Citera
izfisk Postat 6 september 2019 Postat 6 september 2019 Ser fint ut! Kul att ni fortsätter!! Bästa hobbyn som finns Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
peppe67 Postat 19 september 2019 Författare Postat 19 september 2019 Fräsiga rackare dessa två, fiskarna får sig ett nyp när de kommer för nära 3 Citera
peppe67 Postat 17 november 2019 Författare Postat 17 november 2019 Låt mig presentera Mystiq, en av våra senaste införskaffade innevånare. Det ska bli spännande att se hur den blir att se ut när den är fullvuxen. 2 Citera
peppe67 Postat 4 december 2019 Författare Postat 4 december 2019 Lite nya koraller som vi hoppas ska trivas hos oss. Nu ska vi bara lista ut var de ska placeras. 2 Citera
peppe67 Postat 18 december 2019 Författare Postat 18 december 2019 Den här ser ut att trivas på sin plats, den ser ut att ha växt på den korta tid vi haft den. Citera
Slanten Postat 18 december 2019 Postat 18 december 2019 Den var riktigt fin i färgerna och ser ut att trivas hos er! Citera
peppe67 Postat 19 december 2019 Författare Postat 19 december 2019 11 timmar sedan, Slanten sa: Den var riktigt fin i färgerna och ser ut att trivas hos er! Akvariet med alla sina färger är vackrare än alla konstverk Citera
peppe67 Postat 22 december 2019 Författare Postat 22 december 2019 Nu har vi julstädat lite i burken och därmed även gjort rent pumparna. Jösses vilken skillnad det blev på flödet, hmm vi borde nog göra rent dem oftare! Citera
Slanten Postat 22 december 2019 Postat 22 december 2019 Hehe, man uppskattar resultatet mer om man inte gör det så ofta. Citera
peppe67 Postat 22 december 2019 Författare Postat 22 december 2019 56 minuter sedan, Slanten sa: Hehe, man uppskattar resultatet mer om man inte gör det så ofta. Förvisso men jag misstänker att det blir bättre för innevånarna om man gör det oftare Citera
peppe67 Postat 3 november 2020 Författare Postat 3 november 2020 Jag tror att vi har fått till en bra miljö för för turbosnäckor de vi köpt har förökat sig och ikväll såg vi en ”vulkan” av vit substans som kommit mellan stenarna så det kommer nog att bli fler Skrämmande att vi ska flytta nästa vecka men vi hoppas på att experthjälpen ska göra att det går braSkickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera
kaptenen Postat 3 november 2020 Postat 3 november 2020 Kul att höra att ni är igång fortfarande! Hoppas flytten kommer gå smidigt. Det är inte den snabbaste uppgiften i världen att flytta ett saltkar 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.