Gå till innehåll

Peter & Lenas Reefer 450


peppe67

Rekommenderade inlägg

On 2018-11-08 at 14:52, Jois sa:

Dina Chromis; är det trevliga fiskar? Jag har funderat på att kanske skaffa dessa, men tvekar lite då de känns en aning "stressade" (antar att det är sorten som är sådan). 

 

Tack :)

Nu har vi ju haft Chromisarna ett tag och de är inte mer stressade än någon av de andra fiskarna så de är bra. Vi ångrar bara att vi inte tog 5 gröna och 5 orangea istället, då hade vi fått ännu mer färg i akvariet.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
On 2019-06-14 at 09:42, peppe67 sa:

Jo tack det rullar på rätt bra tycker jag. Antagligen är jag för ivrig och vill att allt ska växa fortare.

20190308_204022.jpg

 

Ser ju riktigt fint ut! Jaa det vill väl vi alla att det ska göra. Minns dock när man hade växtakvarium och slängde en hink i veckan, så nog finns det gränser :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Efter att en kort stunds sinnesförvirring (där vi beslutat oss för att lägga ner) är vi nu åter i verkligheten och inser att vi kommer att vara fast i denna hobby en lång tid framöver.

 

Sedan mitt senaste inlägg har vi ökat på temperaturen till dryga 27 grader och fortsatt med Core7 dosering. Nu börjar vi se effekterna av detta på att våra koraller har börjat växa på sig ordentligt. Det syns också att våra fiskar m.m. börjar bli större (tyvärr har vår Eldkejsare lämnat in, men vi vet ju inte hur gammal den var så det behöver ju inte betyda något).

Vi märker också att det verkar ha blivit en bättre balans i karet där fiskarna gör sitt, korallerna sitt och eremiterna gör sitt (nåja, eremiterna är lite väl överambitiösa och har snaskat i sig en hel del av våra snäckor ? ) Men vi har beslutat att prova med ormstjärnor istället så får vi se hur långt det räcker. Om inte får vi väl sätta munkavle på eremiterna ;-).

 

Här kommer lite nya bilder

IMG_0135.JPG

IMG_0137.JPG

IMG_0138.JPG

IMG_0140.JPG

IMG_0142.JPG

KKPG6470.JPG

Ändrat av peppe67
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Ömtåliga snäckor lider jag med av, jag köpte ett gäng för ett tag sedan. Jag tror varje dag att alla dött men sedan när jag kommer hem på kvällen har de flyttat sig igen... Ormstjärnor är jag jätteförtjust i, de är så vänliga och trevliga djur. Mystiska med, hoppas du lyckas med de!

 

Jag hade tänkt skriva att jag kör lägre temperatur än dig men jag tog och mätte och har ca 25 grader så det var inte så svalt ändå, men vintertid har jag nog 1-2 grader svalare. Högre temp kan nog helt klart ge snabbare tillväxt, spännande att det märks av!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, peppe67 sa:

Efter att en kort stunds sinnesförvirring (där vi beslutat oss för att lägga ner) är vi nu åter i verkligheten och inser att vi kommer att vara fast i denna hobby en lång tid framöver.

Hej Peter , saltvatten är en drog , jag slängde ut ett kar för ett antal år sedan , och då var det det bäst jag gjort , jag var så trött på skiten , aldrig mer ett akvarie , 

men det smögs in ett kar av misstag , sen var jag fast igen , men man hittar alltid en metod som passar för en själv till slut , 

mvh stefan 

 

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, mikoto sa:

Snyggt! Ömtåliga snäckor lider jag med av, jag köpte ett gäng för ett tag sedan. Jag tror varje dag att alla dött men sedan när jag kommer hem på kvällen har de flyttat sig igen... Ormstjärnor är jag jätteförtjust i, de är så vänliga och trevliga djur. Mystiska med, hoppas du lyckas med de!

 

Jag hade tänkt skriva att jag kör lägre temperatur än dig men jag tog och mätte och har ca 25 grader så det var inte så svalt ändå, men vintertid har jag nog 1-2 grader svalare. Högre temp kan nog helt klart ge snabbare tillväxt, spännande att det märks av!

Vår ormstjärna ligger bara still på toppen av en av stenarna och viftar, men den får väl göra som den vill antar jag. Vi tänker nog skaffa någon till sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Peter , saltvatten är en drog , jag slängde ut ett kar för ett antal år sedan , och då var det det bäst jag gjort , jag var så trött på skiten , aldrig mer ett akvarie , 

men det smögs in ett kar av misstag , sen var jag fast igen , men man hittar alltid en metod som passar för en själv till slut , 

mvh stefan 

 

 

 

 

Ja jag börjar inse att det är så? det kommer att bli bättre och bättre och snyggare möbel kan man ju inte ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...

Jag tror att vi har fått till en bra miljö för för turbosnäckor de vi köpt har förökat sig och ikväll såg vi en ”vulkan” av vit substans som kommit mellan stenarna så det kommer nog att bli fler Skrämmande att vi ska flytta nästa vecka men vi hoppas på att experthjälpen ska göra att det går bra


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...