Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

10 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Per-Anders , jag avråder dig att göra så , får du alger på fel ställe så har du ingen säkerhet kvar ,

det är säkert på pappret ,men efter ett tag kan allt hända , och då är du är inte den första och definitivt inte den sista heller som lyckas tömma hela karet på vatten ,

du ska göra allt så enkelt som möjligt ,det är då det är som säkrast , 

 

mvh stefan

 

Var skulle alger sätta igen? Dessutom finns nödröret.  Ett annat alternativ är att ha en extra pump som blåser upp skiten till ett vanligt ytutsug. Alltså utan någon förbindelse. Teoretiskt sett kan även ett överrinningsgaller sätta igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om hålen uppe i boxen på röret som går ner i karet sätter igen så kommer det röret tömma hela karet på vatten..... Med den lösningen du har kommer du knappt ta något alls genom ytavrinngen eftersom röret i boxen bara tar ytterst lite för att vara tyst, jag tror knappt ens du kommer bli av med ytfilmen i karet.....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du rätt i. Det som är bra med forum. Att få olika tankar och erfarenheter kring saker. Då får det bli alternativet en extra pump som blåser upp skiten mot ytavrinningen i stället. För enbart ytavrinning är inget vidare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, KMG sa:

Det har du rätt i. Det som är bra med forum. Att få olika tankar och erfarenheter kring saker. Då får det bli alternativet en extra pump som blåser upp skiten mot ytavrinningen i stället. För enbart ytavrinning är inget vidare. 

Jag följer med spänning ditt projekt.

Varför är enbart ytavrinning inget vidare menar du? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Man får inte upp smuts och t.ex. dinoflagellater i lägre vatten- och bottenskiktet. Även med strömmare kommer det inte upp till insuget. Jag har sump i huvudkaret i dag med insug uppe och nere. Så var det inte i början. Stor skillnad måste jag säga. Men en rejäl pump på botten som suger in och via ett rör blåser in skiten mot en ytavrinning blir mitt drag. Som flera påpekar här så gäller säkerheten först

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
35 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej , det kommer att fungera , och om du använder denna https://shop.foretagsakvarium.se/product/overrinningskam-ultra-flow-60-cm

då kan du öka och minska flödet efter behov , det är bara att höja eller sänka kammen för att öka flödet vid botten , 

mvh stefan

Den där var intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, vattennivån är som "vanligt" med ytavrinning. Skillnaden är att vatten även kommer tas från kammaren med botteninsug. Väggen där är ett par centimeter lägre än övriga. Och blir vattennivån lägre än yttre överrinningskammare är det samma princip som för konventionella.  Safe med andra ord? Jag vill bestämt ha insug från botten i o m dino och ditrius längs botten. Med ytavrinning kommer det aldrig upp och in i filter (rullfilter i mitt fall).

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrat. Blev lite små urflisningar trots att jag hade glas i spänn underifrån som mothåll. Ska ta några varv med slipstift så det blir jämnt och fint. Nu till frågan. När jag monterar genomföringarna. Med eller utan silikon?

20181127_113932.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , utan silikon , den vita brickan på muttersidan , och det är bara röret upp du behöver limma ,

och glöm inte att borra hålen för att bryta häverten , och om sätter du gängan in i karet kan du såga av överflödiga gängor

det är nästan omöjligt att ta isär en genomförning som är igenväxt med kalk alger , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hårt ska man dra? Räcker handkraft? Funderade annars på att ha lite silikon mellan gummipackningen. Gummi tenderar till att åldras och sätta sig trots att man inte komprimerat det hårt. Eller enbart lite silikonfett? Som till oringen mellan regulator och tub när man dyker? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det räcker med handkraft och du kan ta lite fett på packningen , om du tar silikon på packningen har du ett helsike om du behöver ta loss den i framtiden ,

då måste du ta bort all silikon om du ska sätta tillbaka den , och jag lovar att det inte är kul alls ,

att stå på en stol hängd över ett kar med en arm ner i ytavrinningen och skära bort silikon med ett rakblad ,

och allt måste bort innan du kan sätta tillbaka genomförningen , 

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart färdig hemslaktad överrinningsbox med "säkert" botteninsug. 3D printar insugsgaller och insugsmunstycke till röret i veckan. Kommer även printa ett skjutreglage för att styra insugsflöde mellan yta och botten.

20181201_120524.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger även om Thieling rollermat svårt värdelösa rullfilter så att skiten inte samlas i behållaren i stället för filtret och ett flöde som är värt namnet genom att sätta in denna kassett. Räcker inte det kommer jag bygga eget. Vill ha en marginal på minst 7000 l/h.

20181201_124040.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar så det knakar om jag ska köra med eller utan sand i karet? Har utan i dag (plexiglasskiva med sand och epoxi). Drabbades av red turf alger och dom kan man inte ens skrubba bort. Fördel bar botten = högre flöde utan att sanden ligger i högar eller kala fläckar. Mer skit åker till filtret. 

Fördel sand = mer yta och volym för bakterier. Ser bra ut. Vid algproblem kan man ta upp och tvätta gruset. 

 

Vad ska jag välja? Eller kanske i med plexiplatta med sandepoxy och sedan vanlig korallsand. Vill jag går det alltid att suga upp? Mycket nu...

 

 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...