Gå till innehåll

Behöver lite råd om inköp.


moOs3

Rekommenderade inlägg

Tjena tjena!

Detta är mitt första inlägg här på saltvattensgudien så jag ska passa på att tacka för en riktigt bra sida.

Till problemet:

Tanken är den att jag ska starta ett saltvattens kar när jag flyttar hemifrån ( som hörhoppningsvis blir till sommaren )

För typ 2 veckor sedan så var jag inne i en fisk affär där jag brukar köpa allt till mina sötvattens fiskar, och snackde med ägaren som gav mig ett erbjudande att köpa hans ouppackade 960 liters kar för en hyfsat billig peng. Och då slog det ju runt i huvudet wooow . HUr coolt hade det inte varit.

Men efter det att jag suttit och läst här på sidan så börjar jag undra om det inte blir lite för dyrt. Så jag slängde mig i blien och körde till zoogiganten och snackde med en kille där och jämförde pris skillnaden på ett juwel 450 kar och 960l´s karet.

Han sa att priset för att starta upp ett juwel 450 låg runt 8 000 till 10 000. Medans 960 L karet låg på 10 000 till 15 000.

Men jag har börjat undra om det räcker med 15 000. Och det är ju en rätt hyfsad peng bara det!!

Tror att 960L är ett AQUAEL. Är dock ej helt hundra.

Sen är ju frågan om det inte är snyggare med ett lite mindre som är fult med snygga fiskar och Ls än ett stort som är halvfult?

Så frågan till er är:

1. Vilket kar hade ni tagit??

2. Hur mycket tror ni det kostar med 960L

Hoppas att ni förstår detta lite underliga inlägg med alla stavfel :snurrig:

MVH Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit det stora om jag hade fått plats med det.

Har man mycket vill man alltid ha mer.

Men det är också en ekonomisk fråga och att handla utrustning kan skilja sig ganska mycket. Men det är klart med de storlekarna kan man antingen köpa överdimensionerad utrustning och använda till 450 liter som också går att använda till 1000 liter om man inte har för stor belastning.

Det dyra är ju att fylla karet med liv, stenen och belysningen. Du kommer inte kunna fylla ett 960 liters med allt du villa så som stenkoraller och fiskar utan att komma över 15000. Det är klart det beror på vad akvariet kostar. Men vanligtvis så ligger väl 1000 liter på cirka 7-10 kr/liter så det skulle göra 7000 - 10000 i pris på bara akvariet plus att du skall ha ställning och utrustning innan du kan handla djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag funderat på något av dem hade jag tagit följande:

Skummare: Deltec AP 600 eller APF 600 som klarar ditt 450 liters även om det skulle vara extremt överbelastat och de funkar även till stora akvarium då de rekommenderas till 1000 liter, 750 vid högre belastning.

Priset för de skummarna är någonstans mellan 3000 - 3500 :- vilket är mycket prisvärt för en sådan skummare. Många betydligt sämre märken kostar alldeles för mycket.

Belysningen skulle jag kanske tagit det lite lungt med i början eftersom man alltid vill utvecklas och inte kan lägga alla pengar på en och samma gång. Vill man dock vara säker på att få riktigt bra belysning så funkar alltid: Aqua light GIGA som har 2*250 watt, T5 och månljus i samma armatur som man kan hänga i taket. Priset på den är 8500. Kan man tänka sig att gå ner till 150 Watt istället så droppar priset till 7400.

Uv-c och osmos finns det många som är mycket prisvärda och man kan förhandla fram och tillbaka vilka som är bäst. Bra är helt klart UV-C filter 20W-T5 1000L som kostar 1400 och som omsos funkar Aqualight som ger 285 liter/dygn för 1900 :-

Utöver detta behövs sten, akvarium och möbel att hålla uppe akvariet med.

Stenen kan man köpa negagnad för den är kvicksilver dyr i affärerna men ett bra begagnat pris är 45-70 kr/kilo. Går även att få ny sten för 80-90 :- men vet inte riktigt vad det är för kvalite. Akvariet och möblen är ju ett pris som du får förhandla med den som säljer akvariet.

Kontentan av allt detta är ju att för all utrustning som behövs för att driva ett akvarium med rent vatten (osmos), bra ljus förhållanden för alla sorters koraller (MH+T5), uv-c för att förhindra sjukdomar hos känsliga fiskar samt skummare som tar hand om vattenkvaliten i akvariet blir priset minst:

1900 + 8500 + 1400 + 1900

sedan tillkommer det kostnad för akvariet, möblen, pumpar och stenen som du skall ha i akvariet plus alla invånarna.

Så att säga att 10000 - 15000 skulle räcka är mycket tveksamt om du vill ha allt. Det kan dock räcka väldigt lätt om man handlar saker begagnat eller om man är villig att avstå från vissa saker så kan man dra ner på stora kostnadsbitar som belysning och skummare.

Undrar du över något särskilt så får du gärna pm. Det var så jag fick det mesta av min info på guiden till en början.

Annars är forumet världsbäst på info så använd sökfunktionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Guiden. Hoppas du kommer igång med saltvattenshobbyn. Tror att 10 - 15 000 blir en svår budget att hålla men kommer du igång så märker du att allt inte behöver inhandlas med en gång och då kan de ju bli lite snällare mot plånboken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har bråttom skulle jag verkligen satsa på begagnat. Går att göra riktiga kap på belysning och skummare ibland här på saltvattensguidens annonser, men man får inte ha bråttom då de inte regnar tätt direkt. Finns även begagnad UV och begagnad sten. Har dock hört att det kan vara värt värt att köpa ny om maninte har full koll på hur föregående ägare har behandlat stenen. Osmos är nog bäst att köpa ny om du inte vet att den köps nästan oanvänd. Nya membra kostar nästan lika mycket som en ny osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen skall man kanske tänka på att det kostar lite mer att driva det stora sen per månad också! Jag tänker på vattenbyten,preparat,el,osv. Hellre ett fullt 450 med kvalitet på än att ha 960 som bara står där med lite fisk i! Men det e min åsikt.Jag vet vad mitt kostar per månad som e fullt med prylar som hela tiden skall tas om hand om.Och det e inte lite pengar när man väl börjar kolla.. Men allt beror ju på vilken nivå man vill ligga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det håller jag inte med om. Jag hade tagit det stora om priset är bra. Ett stort kar är lättare att lyckas med då en större vattenvolym är mer stabilt. Jag hade byggt inredningen med billigare faxe el. d och sattsat på inköp av några riktigt bra levandestenar för att ympa in flora. En bra skummare för 1500l och 2st Tunze streem hade jag ochså satsat på. Jag hade byggt min egen belysning av delar 3x250W +2st T rör.

Djur hade jag tiggt eller köpt av kompisar så småningom och succesivt. Överig teknik hade jag väntat med och köpt vid tillfälle. I långa loppet blir det alltid dyrare att byta upp sig än att skaffa bra grejor som håller i många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det håller jag inte med om. Jag hade tagit det stora om priset är bra. Ett stort kar är lättare att lyckas med då en större vattenvolym är mer stabilt. Jag hade byggt inredningen med billigare faxe el. d och sattsat på inköp av några riktigt bra levandestenar för att ympa in flora. En bra skummare för 1500l och 2st Tunze streem hade jag ochså satsat på. Jag hade byggt min egen belysning av delar 3x250W +2st T rör.

Djur hade jag tiggt eller köpt av kompisar så småningom och succesivt. Överig teknik hade jag väntat med och köpt vid tillfälle. I långa loppet blir det alltid dyrare att byta upp sig än att skaffa bra grejor som håller i många år.

Nu får du ursäkta lite Ingvar! Men killen e 22 år och aldrig hållt på med salt ooch du tycker att ha skall ta ett 1000l som nybörjar burk?????? Sen om priset e bra okej det kan jag köpa men att hoppas man hittar kompisar som kanske kan skänka lite prylar osv. Men okej vi alla har olika uppfattningar om saker och ting. (inga hard feelings Ingvar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du ursäkta lite Ingvar! Men killen e 22 år och aldrig hållt på med salt ooch du tycker att ha skall ta ett 1000l som nybörjar burk?????? Sen om priset e bra okej det kan jag köpa men att hoppas man hittar kompisar som kanske kan skänka lite prylar osv. Men okej vi alla har olika uppfattningar om saker och ting. (inga hard feelings Ingvar)
Jag visste inte han var 22 år miss. Men det är inte lättare med ett litet. I sådana fall tror jag även 450 l är för stort.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej grabbar. Tack så hemst mycket för alla svar. Är fortfarande lite velig.. Jaja har tills den 28 på mig att fundera sen ville killen medf 960 l bli av med det. Så vi får se hur det går. Men e det någon som har koll på hur mycket månads kostnaden för respektive kan ligga på?? behöver inte vara exakt men så där på ett ungefär.

MVh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt svårt att svara på då det beror på hur man väljer att driva karet. Tex hur ofta och hur mycket man byter vatten (salt förbrukning) och hur mycket el som förbrukas i förhållande till watt styrka belysning, cirkulation mm. Ovanstående är också självklart i relation till vad du väljer att ha i karet. Koraller kräver mer ljus = dyrare el. Vill du komma billigare undan så börja med ett kar med endast fisk så behöver du inte ha så dyr lysarmatur och därmed elräkning! Val av ellevarantör och elavtal har också stor betydelse. Du kan ju alltid uppgradera till ett korall kar vid ett senare tillfälle.

Själv lägger jag väl ner ca 500 - 1500 kr i månaden på mitt kar i underhåll och elförbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att månadskostnaden för de olika alternativen inte skiljer så jättemycket.

Det skulle väll i så fall vara att elförbrukning blir större om du tvingas ha mer belysning och pumpar i det större.

Mängden salt som går åt vid vattenbyte är självklart mer i det större.

Det mesta av driftskostnaden ligger nog i elförbrukningen.

Månadskostnaden för el mellan tummen och pekfingret 400:-

Här är några äldre trådar om elförbrukning

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5347&highlight=elf%F6rbrukning

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9175&highlight=kwh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...