Gå till innehåll

Tubastrea faulkneri återhämtning


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har inhandlat/fått en stor koloni av den korallen.

Matade för första gången idag med en spruta och artemia och den svalde allt den fick. Har läst att man kan såga av en PET och ha den över under matning. Det funkar dock inte eftersom kolonin är för stor.

Mitt i kolonin har en del polyper börjat dö av tack vare dåligt matning. Finns det möjlighet att andra polyper växer över dessa "döda" om den mår bra eller kan man bryta loss dem?

Hela kolonin är som ett stort upp och nedvänt U som står på två fötter. Det sitter polyper på både undersidan och ovansidan. Vad jag har kunnat hitta så skall det inte spela någon roll, eftersom den inte är ljuskrävande, bara man matar den riktigt.

Min fråga blir då: De polyper som sitter uppåt kan de ta direkt skada av för mycket ljus? Hittar bara info om moderate i ljus nivå och det kan ju vara väldigt olika för vissa koraller. Man vill ju inte bränna dem till döds.

Står just nu på botten, strömt under 2*250 watt mh och de kan bara få det värre om man flyttar upp dem. Någon som tror att de kan brännas? Behöver jag möblera om för att bygga en "håla" som den kan stå i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag lyckats hålla liv i längst har suttit helt i skugga och matats. De som stack ut i ljuset slog inte ut lika bra som de i skuggan och åt inte lika glupskt.Till skillnad från många andra t,ex, Dendronephthya t.ex. så är den här enklare att targetmata tycker i alla fall jag. Jag hade mina länge (till en akvariekrasch) så orkar man bara mata tycker jag det är en enkel korall. De polyper som dog i kanten på min återbildades inte. Jag bröt inte bort något, men min koloni var nog mycket mindre än din tycker jag det låter som. Jag vet alltså inte om man bör göra det eller inte, ej heller om de bränns för mina satt ensamma under en utsprång, där har man ju inte så mycket annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Då bryter jag inte bort någonting så får vi se vad som händer med de polyperna som sitter i anknytning till de döda polyperna.

Tror du den kan ta direkt skada av att stå i ljuset? Jag har ingen annan bra plats för den utan att möblera om hela akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Då bryter jag inte bort någonting så får vi se vad som händer med de polyperna som sitter i anknytning till de döda polyperna.

Tror du den kan ta direkt skada av att stå i ljuset? Jag har ingen annan bra plats för den utan att möblera om hela akvariet.

En anledning och bryta bort skulle väl vara om man har alger och att de får fäste i de döda polyperna och stör korallen.

Angående ljuset så vet jag inte, det beror säker hur starkt ljus det är. Jag har 400 W MH och det verkade för starkt öven nere vid botten. Jag kom på nu att jag såg till att alla polyer fick en "pust" mat. Jag missade några som satt illa till och de klarade jag inte. Uppenbarligen individer. Min växte lite om än sakta och det är en ortolig färgklick i burken.

Jag håller på att dra igång levande plankton matning och då kommer jag att skaffa till nya burken också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sista numret av Koralle är det en artikel av en tjej som odlar Tubastrea. Akvariet är runt 500 liter och belyst av vad jag tror är Aquamedic 2x150w. Av andra koraller så ser det ut som att det är bland annat en stor flakväxande Montipora, Euphyllia och Sinularia. Tubastrean växer ljust och mörkt. Alla polyper matas varje dag med frusen artemia och det tar nog någon timme för på framsidan är det ungefär 15 stockar större än en knuten hand. På ena gaveln (50x60 cm?) är halva ytan täckt av Tubastrea. Allt kommer från en enda stock köpt för sex år sedan. De förökar sig huvudsakligen med frisimmande larver som sakta simmar ut från en polyp och söker upp en yta med lämplig strömning i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur den funkar med övriga kejsare men mina dvärgar, C. Acanthops och C. Loricilus, samt min E. Navarchus rör den inte det minsta.

De är dock så sugna på artemia att de ibland "snor" mat från korallen. Slog till och med N. Vlamingiin i huvudet med en spruta för att han skulle låta bli. Han kom dock tillbaka efter någon minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De förökar sig huvudsakligen med frisimmande larver som sakta simmar ut från en polyp och söker upp en yta med lämplig strömning i närheten.

Intressant,

Är det det enda sättet de kan föröka sig på? Jag har haft mina tubastrea i ett halvår nu, och jag ser nya små polyper växa fram mellan de befintliga polyperna, men inte på några helt nya ställen i akvariet.

Det måste vara tålamodskrävande att mata dem varje dag. Bara för att man vill mata dem så kanske inte polyperna är utslagna, man får ju istället passa på när de är utslagna (vilket blir 1-2 ggr i veckan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...