Gå till innehåll

glasrosor och ls...


Draedon

Rekommenderade inlägg

har en j-a massa glasrosor på alla stenar i mitt kar.. nu när jag ska starta mitt nya vill jag verkligen inte veta av dem.

har försökt ta dem för hand efter tips här på forumet, men de minsta ser man knappt och en del sitter så illa till att man inte kommer åt dem riktigt. har försökt få tag på en räka som äter glasrosor, men den har varit restad i en månad nu så jag börjar ge upp hoppet. tänkte införskaffa en chelmon rostratus (tror jag den heter?) men efter att jag läste lite mer om dem så verkar det inte vara någon nybörjarfisk så den går bort direkt, vill inte köpa en fisk jag inte klarar av att ha. är den verkligen så svår som jag fått för mig?

har 10-12kg ls i karet nu, tänkte såklart ha den stenen till det nya karet. men då lär ju glasrosorna sprida sig snabbt där. är det bara att slänga stenen eller? känns lite surt när den kostat lite slantar, och jag är inte direkt gjord av pengar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysmata wurdemanni heter en räka som brukar fungera bra. Tyvärr måste man kolla noga så man får rätt art.

Finns det något speciellt på Lysmata wurdemanni som kännetecknar dom om man måste vara noga så man får rätt art. Annars är inte heller denna något för oss nybörjare. Jag har läst här att man ska kolla färgen på ögonen men det säger inte allt. Osäkerhet finns! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9888&highlight=glasros

Sen har många skrivit om jakten på glasrosor. Det visar att det finns många metoder men att ingen är helt säker. Dock tror jag att det var Vargklo som hade gått resultat genom citronsaft eller liknande. Kan vara så att det står i Mitt första akvarium som Dez3d skrivit!

Lycka till och berätta hur du fick bort dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang räkan så skrev stig i en av mina tidigare trådar:

Det har med ursprungsort att göra. Det finns två olika arter med olika födovana.

Den vanliga Rhynchocinetes durbanensis har litet klarare färger, gröna ögon och äter inte glasrosor.

Kallas Kamelräka egentligen men den säljs ofta som wurdemanni.

Den ovanliga, Pepparmintsräkan eller Lysmata wurdemanni har suddigare färger och svarta ögon. Finns i Karibien och är sällsynt i Svenska affärer. Men den äter Aiptasia.

Jag har testat kalciumhydroxid & citronsaft, men jag kommer inte åt alla.

känns surt om det blir så att man blir tvungen att slänga stenen.. 10-12kg är ju nästan ett par tusen spänn om jag minns priset rätt.

ska försöka att få tag på räkan. ska nog ner till stockholm framöver får se om den kanske kan finnas där.

Min kusin hade en j-a massa glasrosor i sitt kar (det var så jag fick dem, fick lite sten från honom) men nu har så gott som ALLA bara försvunnit. Han fattar ingenting, han har inget djur i som "ska" äta dom.

Skumma dom där glasrosorna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang räkan så skrev stig i en av mina tidigare trådar:

Jag har testat kalciumhydroxid & citronsaft, men jag kommer inte åt alla.

känns surt om det blir så att man blir tvungen att slänga stenen.. 10-12kg är ju nästan ett par tusen spänn om jag minns priset rätt.

ska försöka att få tag på räkan. ska nog ner till stockholm framöver får se om den kanske kan finnas där.

Min kusin hade en j-a massa glasrosor i sitt kar (det var så jag fick dem, fick lite sten från honom) men nu har så gott som ALLA bara försvunnit. Han fattar ingenting, han har inget djur i som "ska" äta dom.

Skumma dom där glasrosorna..

Den so m jag tror var vargklo använde någon spruta och sprutade in i gapet på glasrosen. Dock är jag osäker på blandningen han hade men jag tro dessutom att han värmde blandningen. Har inte sökt i forumet men jag tror det ä'r värt mödan att leta. Jag har köpt inkörd LS men den är nog inte så levande som jag hoppades på men den är inte död heller. Även jag har fått med minst en glasros som jag hittade i onsdags. Nu när jag kom hem i går kväll var den borta och jag kan inte hitta den.

Jag är vilket fall nyfiken på din utveckling med glasroser!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är mycket livsdugliga. I totalt mörker kan de klara sig genom att ta vad som flyter förbi. Jag har en i min sump som är helt genomskinlig. I ljus omgivning har de symbiosalger och kan då ta upp näring via algerna också. Men de kan gå att svälta ihjäl. Jag lät bli att mata mitt nano några månader för att bli av med envisa cyanobakterier och glasrosen dog liksom eremiten som jag hoppades levde på alger. Men cyanobakterierna var kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat kalciumhydroxid & citronsaft, men jag kommer inte åt alla.

om du inte kommer åt dom i karet som dom sitter nu kan du väl lyfta ur den stenen i ett mindre kar el dyligt där du kan vända och vrida på stenen så kanske du kommer åt bättre?

förövrigt så funkade kaciumhydroxiden kalas bra för mig.. dom var borta på några timmar och har inte kommit tillbaka än =)

god jaktlycka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste lämna ett tips angående cyanobakterier- själv fick jag dem i min burk ca 8månader efter start det positiva jag hört om dem är att de kommer bara när vattnet är tipp-topp, jag försökte länge bli av med dem mekaniskt men de kunde växa till sig och täcka en hel sten på 1 dygn. Lösningen var en helt galen ide att hälla i ett medel för sötvattens svamp Fungi stopp heter det, efter stor tvekan provade jag, vattnet blev brungult och korrallerna såg ut att krokna men morgonen efter var alla cyanobakterier borta, efter 3 dagar bytte jag hälften av vattnet samt körde aktivt kol i en vecka, efter det har jag inte sett till dem, det här var 1,5år sedan. Tyvärr dog några turbosniglar i sammband med behandlingen. hoppas det kan hjälpa nån!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte speciellt lätt att se skillnaden på dom här två? kanske en liten olikhet på ögonen som Sillen skrev men annars vette f*n, bilderna var kanske inte dom bästa för att jämföra med varandra, bästa är nog att titta hos handlaren live.

till vänster: Camel Shrimp - Rhynchocinetes uritai. till höger: Peppermint Shrimp - Lysmata wurdemanni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

doseringen var ca: 30ml till mitt 385 liters

skillnaden på räkorna som är lättast att se är puckeln på ryggen, pepparmints räkan har ingen, för övrigt så var mina camel shrimps eller dans räkor som de kallas en j***a plåga de åt på koraller och sjöstjärnorna slet dem bena av även mina eld räkor fick sätta livet till, enligt min mening en skiträka -ursäkta ni som diggar dem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde denna fisk en gång i tiden. Jag upplevde den som en ganska enkel fisk, men andra kanske har en annan uppfattning.

Den rensade hela mitt akvarium på glasrosor, men den noppade även samtidigt på alla mina mjukkoraller så att ingenting var utslaget.

Det är kanske något du bör ha i åtanke, jag gjorde mig av med den pga detta.

Saxat från wetwebmedia

"Can you recommend any butterfly fishes that would be good for a beginner? I have heard the Klein's and the Lemon. Please advise.

<Chaetodon kleinii is a very hardy critter, just make sure it's eating and acclimated well before you purchase one. You can also do more than one individual if you get them around the same time. Good luck! -Kevin>"

http://www.wetwebmedia.com/bfselfaqs.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...