Gå till innehåll

Nedmontering och flytt av akvarium - Hur göra bäst?


Joredsso

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag heter Johan och tänkte äntligen starta med saltvatten - som ni säkert kommer att förstå är jag en total nybörjare, men tack vare Saltvattensguiden och allehanda litteratur har jag försökt skaffa lite info.

Jag har nu lyckats samla ihopa en mix av nya och vissa lite begagnade prylar - Ett nytt 450 liters kar, Deltce MC500, Aquatic Nature Osmos, ett par Eheim och Aquabee pumpar, 2 x 150 Arcadia MH + 4 blåljus, doppvärmare. Sump ska byggas men det blir lite senare. I princip så tror jag att jag har allt som behövs i teknikväg, men saknar allt levande, dvs sten, fisk mm. Jag räknar med minimum 50 kg levande sten, antagligen närmare 75 när allt är klart.

Som bekant så är inredningen i akvariet ganska dyrt, men jag har lyckats stöta på en kille som ska lägga sitt saltvatten i malpåse, och vill sälja allt levande till ett mycket bra pris. Hans burk är på 300 liter, c:a 35 kg sten, väl inkört i tre år och verkar funka kanonbra - men alltså lite mindre än min burk. Problemet är bara att det är lite kort om tid att flytta över prylarna - det måste vara nere om en vecka, och jag behöver därför lite expertråd hur man ska göra för att lyckas.

Detta är vad jag gjort och vad jag planerar

- Har fyllt i 150 liter osmos i mitt kar som har cirkulerat 7 dagar, varav de sista 3 med salt i.

- Idag har jag även fyllt på ett tunt lager korallsand (10 cm korn) som jag rengjort så gott jag kunnat, samt startat skummaren (MC500 som är ett helsike att ställa in, men ändå :snurrig: ).

- Om 6 dagar så kommer jag att flytta över allt hans vatten och sten/korall/fisk till min burk.

Nu kommer de egentliga frågorna...

- Finns det någon chans att detta ska lyckas?

- Finns det något speciellt att tänka på när man blandar icke inkört och inkört vatten - några speciella värden att hålla reda på eller som är viktigt att det är samma, salthalt etc?

- Ska jag skynda ner till affären imorgon för att köpa 5-10 kg levande sten och lägga i för att få lite "liv" i mitt vatten innan jag blandar?

- Jag har även c:a 50 kg fd levande men nu död sten (torrlagd i c:a 1 år) som jag tänkte använda som dekorsten i mitt akvarium - hur ska man göra med detta innan man lägger i det, samt ska jag försöka lägga i det innan eller efter mixen?

- Andra experttips mottages givetvis med stor glädje!

Dessutom ett par andra frågor:

- Jag har en Aquatic Systems Instant Ocean Hydrometer för att mäta salthalten, men problemet är att den visar olika värden, den är inte konsekvent. Är det något fel på den, eller är detta bara en budgetpryl och isåfall vad ska man köpa?

- Hur länge ska man egentligen ha på belysningen - det verkar finnas olika bud? Jag har både blåsljus och MH

- Kan man stänga av skummaren några timmar (3-6) varje dag utan att miljön rubbas för mycket?

Stort tack på förhand till er som svarar. Jag är ledsen för den långa posten och de kanske lite dumma frågorna, men hellre dumma frågor och ett levande akvarium än tvärt om! :)

Mvh Johan :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen fråga är för dum när det gäller levande varelser, många svar lär du få oxå säkert väldigt olika.

Själv hade jag nog väntat med sanden av 2 skäl 1 med ny sten kommer det en hel del ditrius"smuts" från stenen som är lättare att suga bort eller cirkulera bort utan sand. 2 det är lite trist om du bygger på med sten och underst hamnar en liten korallsands bit som tar hela belastningen av stenen=botten kan spricka, skummaren gör inte mycket för dig nu då inget belastar vattnet därav behöver du inte försöka ställa in den nu.

risken med stenen kan vara att om du lägger i inkörd sten nu med bra liv i och sen ny sten som man ofta får höga nitrit och nitrat toppar av så kan en del av även den gammla stenens liv gå åt, själv la jag min nya sten i en tunna med syre sten på botten i ett par veckor så värdena blev stabila för att sen sjölja den i nytt vatten innan jag la i den i akvariet, på köpet fick jag då bort en stor mantisräka som låg kvar på botten av tunnan samt ett par krabbor som jag läste älskar koraller och turbosniglar. när allt är i bör skummaren vara på 24/7 förutom när man ger viss korall mat då skummarn kan bli lite tokig, lycka till och välkommen till den balla hobbyn!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror att du är på rätt väg kör med skummaren på heltid det tar ett par timmar innan den kommer igång helt så det är inte bra att stänga av den med jämna mellanrum.

Kör ner alla sten å vatten från det inkörda karet på en gång du kommer troligtvis att få en inkörning men det får du leva med.

Är det fisk å koraller oxå med ?

Om du sen tar din döda sten å bygger med så tror jag att det räcker med den levande stenen som du kommer att köpa om du tar det stilla å låter det hela gå in sig ordentligt.

Det skadar ju inte om du då kompleterar med nitrat filter osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Om det bara är sten, inga koraller, ingen fisk, tycker jag absolut inte du ska blanda i något av hans gamla vatten. Hela vattenvolymen skall vara 100% nytt vatten. Du vet inte vilken kvalitet hans vatten är, och väldigt ofta är gammalt akvarievatten i något avseende avsaknad av något spårelent. Inte sällan råder också obalans vad gäller natrium o klorid jonerna, beroende på svårighet att i längden tillföra både calcium o karbonater i balanserad form. Kort sagt, ta tillfället i akt att få 100% perfekt balanserat vatten med perfekt jonbalans o välmättad calciumhalt etc. En del av stenens liv kommer säkert dö de första dagarna, men det är inga som helst problem. På ett par veckor har stenen mognat in o de råder åter balans o nitrit o amminiaktoppen är borta. Får du med fiskar o koraller är de en anna femma, då måste du nog tyvärr introducerar en hel del av de gamla vattnet.

Skummaren bör nog ändå vara på hela tiden, o absolut i början när du lagt i stenen. Innan stene kommit i gör den ingen större nytta annat än hjälper till att syresätta vattnet.

I början brukar jag börja med endast blåljus, efter en vecka metallhalogen men bara ngr timmar om dan, öka succesivt.

Det är alltid vanskligt att introducera ny lvenade sten i ett senare skede när allt är inkört. Försök om möjligt lägg i all sten på en gång när du startar upp. skall du köpa mer levande sten senare får de högst röra sej om nåt kilo då o då, annars kan du får nitrittoppar igen.

jag har alltid haft sand som bottenmaterial i mina 20 år som akvarist. Jag tror inte de finns nån risk med punktbelastning.

Lycka till!!

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla tycker olika men har ändå rätt. (för det mesta). Jag skulle kolla in Patu´s tråd där det står beskrivet hur han gjorde flytten för det dog knappast något för honom.

Stenarna skulle jag skaka av i en hink med vatten jag slänger efteråt. Men först skulle jag låta slammet sjunka för att se om det är några roliga djur där att spara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...