Gå till innehåll

Flytta Sarcophyton


TedA

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag behöver flytta min lilla Sarcophyton. Hur fäster man den på något annat ställe? Jag kan inte flytta den stenen som den sitter på idag. Den växer ju fast sedan, men hur får jag den att stanna kvar tillräckligt länge för att växa fast? Hur skall jag ta bort den på bästa sätt? Skall jag försöka skära bort den, eller?

Den är cirka 5 cm hög idag.

Mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ta ett vasst rakblad och skära av den bit som sitter fast. Sen tar du och sätter den där du vill ha den och fäster den med typ buntband,gummisnodd,snöre, så att den sitter fast. Sen tar det typ 2-3 veckor så har den nog växt fast så kan du ta bort det du har fäst det med om du inte vill ha det kvar förstås. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd deltecs koralllim, kalkalgsfärgat o fint.

hur du får bort den vågar jag däremot inte svara på.. kanske bryta av en liten stenbit som den sitter på?

Det blir nog ganska svårt att använda detta lim på en mjukkorall...

Kör en plaststripe. Det är bara att skära bort korallen med ett rakblad, inget att oroa sig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar funka bra att fästa mjukkoraller med Grotechs superlim. Det stelnar på 0 sekunder och sedan växer korallen över själva limmet när den har kommit så långt.

Om man använder gummiband eller dylikt finns alltid risken att man spänner för löst så att korallen lossnar och i sin iver att den inte skall lossna spänner man så hårt att den kan skäras sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...