KMG Postat 21 december 2018 Dela Postat 21 december 2018 (ändrat) Ska rensa levande sten med kaustiksoda och sedan neutralisera med saltsyra. Någon som har koll på koncentration av kaustiksoda (natriumhydroxid) samt hur länge man ska låta stenen ligga i? Är massa fulalger (red turf) på och dess sporer i som jag vill ta kol på och sedan starta om stenen. Ändrat 21 december 2018 av KMG Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 21 december 2018 Dela Postat 21 december 2018 Tar du 40 g kaustiksoda per liter vatten får du den lösning på 1 M. I industrin brukar den koncentrationen användas för att tvätta rent och sterilisera rörsystem och liknande. Den gamla klassikern Allt om saltvattensakvariet av Frank de Graaf från 1977 använder också en liknande koncentration för korallskelett: 45 g per liter vatten. Jag använde den koncentrationen för gammal torkad levande sten i somras. Det är nog bra att låta stenen ligga några dagar så gjorde jag i alla fall. Tänk bara på familj och djur om du har en hink stående, det är mycket frätande. Du behöver ingen saltsyra utan det räcker med att tvätta rent stenen med vattenbyten. Låt stenen stå någon dag efter varje vattenbyte. De första lakvattnen blir rejält gula. Kolla ungefärligt pH och när den är nere vid nivån för kranvatten så är den rentvättad. 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KMG Postat 21 december 2018 Författare Dela Postat 21 december 2018 Tack för ett mycket utförligt svar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KMG Postat 23 december 2018 Författare Dela Postat 23 december 2018 Det luktar riktigt unket om stenen efter ett dygn i kaustiksoda? Har tippat i 30% saltsyra för att neutralisera, men det luktar fortfarande relativt unket/ägg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 december 2018 Dela Postat 24 december 2018 Det var ju synd. Nu har du avbrutit processen så det är bara att starta om. Byt gärna allt vatten ett par gånger innan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KMG Postat 24 december 2018 Författare Dela Postat 24 december 2018 5 timmar sedan, stigigemla sa: Det var ju synd. Nu har du avbrutit processen så det är bara att starta om. Byt gärna allt vatten ett par gånger innan. Aha, ska den ligga i kaustiksoda tills det inte luktar längre? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 24 december 2018 Dela Postat 24 december 2018 Den ska gärna ligga länge, det är ju en lakning som tar tid. Tänk lutfisk. Jag körde någon vecka eller så i somras ute i vedboden och sen lakvatten några dagar per omgång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 december 2018 Dela Postat 24 december 2018 (ändrat) On 2018-12-21 at 17:07, Claes_A sa: Tar du 40 g kaustiksoda per liter vatten får du den lösning på 1 M. I industrin brukar den koncentrationen användas för att tvätta rent och sterilisera rörsystem och liknande. Den gamla klassikern Allt om saltvattensakvariet av Frank de Graaf från 1977 använder också en liknande koncentration för korallskelett: 45 g per liter vatten. Jag använde den koncentrationen för gammal torkad levande sten i somras. Det är nog bra att låta stenen ligga några dagar så gjorde jag i alla fall. Tänk bara på familj och djur om du har en hink stående, det är mycket frätande. Du behöver ingen saltsyra utan det räcker med att tvätta rent stenen med vattenbyten. Låt stenen stå någon dag efter varje vattenbyte. De första lakvattnen blir rejält gula. Kolla ungefärligt pH och när den är nere vid nivån för kranvatten så är den rentvättad. 3 timmar sedan, Claes_A sa: Den ska gärna ligga länge, det är ju en lakning som tar tid. Tänk lutfisk. Jag körde någon vecka eller så i somras ute i vedboden och sen lakvatten några dagar per omgång. A blast from the past Välkommen tillbaka Claes_A MVH Lasse Ändrat 24 december 2018 av Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 24 december 2018 Dela Postat 24 december 2018 Ja, man måste ju få tjata lite akvariekemi så här under julledigheten. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KMG Postat 24 december 2018 Författare Dela Postat 24 december 2018 (ändrat) On 12/21/2018 at 17:07, Claes_A sa: Tar du 40 g kaustiksoda per liter vatten får du den lösning på 1 M. I industrin brukar den koncentrationen användas för att tvätta rent och sterilisera rörsystem och liknande. Den gamla klassikern Allt om saltvattensakvariet av Frank de Graaf från 1977 använder också en liknande koncentration för korallskelett: 45 g per liter vatten. Jag använde den koncentrationen för gammal torkad levande sten i somras. Det är nog bra att låta stenen ligga några dagar så gjorde jag i alla fall. Tänk bara på familj och djur om du har en hink stående, det är mycket frätande. Du behöver ingen saltsyra utan det räcker med att tvätta rent stenen med vattenbyten. Låt stenen stå någon dag efter varje vattenbyte. De första lakvattnen blir rejält gula. Kolla ungefärligt pH och när den är nere vid nivån för kranvatten så är den rentvättad. Hmm, blir tålamod med 70 kg sten i badkaret under jul... Är i o f s före detta levande sten som blev översvärmad av red turf alger. Därför vill jag döda den och starta om. Fick stå ute först i tre dagar med kaustik. Lite för kallt, men vad gör man? Ändrat 24 december 2018 av KMG Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 2 september 2019 Dela Postat 2 september 2019 Väcker liv i den här tråden...Bör man ha cirkulation när man lakar ur sten i sötvatten?Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.