Gå till innehåll

jeber

Rekommenderade inlägg

Vad är dina näringsvärden idag? 
 
Har själv varit i liknande situation med cyano för ett par år sen.. Då jag tidigare hade dåliga erfarenheter med användning av preparat (se dinoxal) så valde jag att stabilisera näringsvärdena då dessa kom att vara i obalans (nollat fosfat) och manuellt irritera mattan flera gånger i veckan och fånga upp det med hjälp av filtervadd (typ ett innerfilter eller filtervadd fäst runt en streamer). Det tog ca 1 månad innan jag började se förbättring och kanske en 3 månader innan allt var helt borta. Så cyano kan vara tufft och då jag gick ifrån dinos till cyano så var det akvariet en total röra i närmare ett halvår, vilket kan göra vem som helst trött på hobbyn emellanåt.
 
Jag hoppas du orkar ta fighten, du har många fina koraller i karet och fiskar att glädjas åt!

Sist jag kollade var
p04 på 0.15
N03 25

Så båda är rätt höga men jag litar inte på mätningarna. Brukar inte stämma med Tritons test.

Jo då både korallerna och fiskarna mår fint kommer förmodligen inte lägga ner helt utan blir väl i så fall ett mindre akvarium runt 300l känns mer rimligt för plånboken plus mindre jobb vid vb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7400ace534c0984d6ff3a5526ceadc52.jpg
2823a9c990b1640829d7ebe1d8fa3b8b.jpg
Äntligen efter andra dosen och ca 24h senare ser det riktigt lovande ut! En euphyllia som är ihop dragen i övrigt ser allt bra ut. Kommer göra ett vb på måndag förmodligen (hinner inte tidigare). Nu ser det mer lovande ut än på länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut .
Var det red slime remover du använde?
Vad bli nästa steg för att hindra cyano återkomst
 
Mvh
jarecki

Ja det blev det till slut, fick köpa 2 paket . Blir inga stora förändringar på ett tag, ska köpa en ny pump då min mp40 har gått sönder. Blir nog en till tunze grymt tyst och den slöar inte ner sig som gyre och mp gör. I övrigt ska akvariet få vara i fred.
Kanske blir 10% vb varannan vecka.
Kommer bli mer lps när jag hittar billigt

Med vänlig hälsning, Jesper
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sa senaste tritontestet att PO4 var i, och när gjorde du det testet?

 

Jag skulle nog göra ett större vb (inte under 25 %) nu när doseringen av red slime removern är klar. Även om de säger i instruktionerna att det inte behövs så skulle jag personligen inte lita på det, samt med tanke på de näringsvärden du tidigare spaltade upp så kan det bara gynna akvariet i min mening. Döende alger/ bakterier = högre näringsvärden. Om du oroar dig för att det egentligen är nollade näringsvärden som orsakade utbrottet skulle jag dubbelkolla detta innan med tritontester eller flera gånger med hemmatester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sa senaste tritontestet att PO4 var i, och när gjorde du det testet?
 
Jag skulle nog göra ett större vb (inte under 25 %) nu när doseringen av red slime removern är klar. Även om de säger i instruktionerna att det inte behövs så skulle jag personligen inte lita på det, samt med tanke på de näringsvärden du tidigare spaltade upp så kan det bara gynna akvariet i min mening. Döende alger/ bakterier = högre näringsvärden. Om du oroar dig för att det egentligen är nollade näringsvärden som orsakade utbrottet skulle jag dubbelkolla detta innan med tritontester eller flera gånger med hemmatester.

Jo det låter som en bra plan tror med det är bra för akvariet med vattenbyte.
Senaste triton var i mars p04 0.011 nu har jag med Hanna 0.10 och nitrat 25 med salifert vilket är väldigt högt även om jag inte tror så mycket på de hemmatesterna. Mitt akvarium brukar se bäst ut med högre nitrat runt 10 men korallerna ser bra ut nu med även om jag vet att värdena är för höga.
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, jeber sa:


Jo det låter som en bra plan emoji106.png tror med det är bra för akvariet med vattenbyte.
Senaste triton var i mars p04 0.011 nu har jag med Hanna 0.10 och nitrat 25 med salifert vilket är väldigt högt även om jag inte tror så mycket på de hemmatesterna. Mitt akvarium brukar se bäst ut med högre nitrat runt 10 men korallerna ser bra ut nu med även om jag vet att värdena är för höga.

Kan ju vara att nitrattestet börjar ge med sig också. Har märkt att just salifert tenderar att "fastna" på ett mätresultat när de går över året gamla. Men NO3 kring 10 har jag haft i flera år utan problem så att få ner det till det borde vara en bra start.

 

Fullt möjligt att PO4 stigit sen dess men med Hanna kan det lätt bli mätfel så det skulle jag dubbelkolla innan  det sätts in ev. fosfatremover :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara att nitrattestet börjar ge med sig också. Har märkt att just salifert tenderar att "fastna" på ett mätresultat när de går över året gamla. Men NO3 kring 10 har jag haft i flera år utan problem så att få ner det till det borde vara en bra start.
 
Fullt möjligt att PO4 stigit sen dess men med Hanna kan det lätt bli mätfel så det skulle jag dubbelkolla innan  det sätts in ev. fosfatremover 
 

Jo det är väl inte det mest pålitliga testet jag kollar mest kh brukar stämma bra med övriga värden. Sen blir det 3-4 triton test om året för att stämma av och kolla lite extra på spårämnen. Så länge det ser bra ut i akvariet tar jag det lugnt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, jeber sa:


Jo det är väl inte det mest pålitliga testet emoji1.png jag kollar mest kh brukar stämma bra med övriga värden. Sen blir det 3-4 triton test om året för att stämma av och kolla lite extra på spårämnen. Så länge det ser bra ut i akvariet tar jag det lugnt emoji106.png

Det är bra. Man ska ändå lita på ögonen och inte jaga siffror alltför mycket sålänge de är inom vad som är acceptabelt!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
17 minuter sedan, jeber sa:


Var borta 3 nätter och tror strömmen var av 24-48h jordfelsbrytare som gått

Och allt dog? 

Jag var själv utan ström i nästan en vecka, under Alfrida-stormen. Höll tempen genom att elda i kaminen. Men ljus och pumpar var borta. 

 

Sjukt tråkigt, jag gillade ditt kar - mycket simyta för fiskarna. 

Hoppas du kommer tillbaka. Må gott! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och allt dog? 
Jag var själv utan ström i nästan en vecka, under Alfrida-stormen. Höll tempen genom att elda i kaminen. Men ljus och pumpar var borta. 
 
Sjukt tråkigt, jag gillade ditt kar - mycket simyta för fiskarna. 
Hoppas du kommer tillbaka. Må gott! 
 

Tack

Alla sps och fiskar var döda, tempen låg på 23 så den var ändå ok. Har haft strömavbrott innan men Max 12h då har det gått bra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kontaktat försäkringsbolaget och det verkar inte omöjligt att få en slant.. går det bra så blir det förmodligen ett akvarium igen fast mindre. Funderar på ett red sea runt 300l eller liknande märke. Kommer köpa begagnat så det kan bli lite större.

Tänker i så fall testa hydra belysning 2-3 26:or de verkar tystare och lättare att styra än radion.

Tänker att det blir mer lps än sps och mindre fiskar.

Kommer satsa på nya pumpar och inget begagnat, helst tunze som inte bråkar så mycket.

Får hoppas att försäkringsbolaget är generösa

om jag förstår det rätt kan jag ta den döda stenen och köra den med lite ny ls i saltvatten så blir den levande igen efter ett tag? Kör i så fall i en balja med cirkulation utan ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör och häpna men försäkringsbolaget tar allt levande trodde jag aldrig! Är fortfarande skit tråkigt med fiskar och koraller speciellt de som hängt med sen början.

Har börjat leta efter ett red sea 350 eller 450.

Kommer köra vidare på mina radion då det är svin dyrt med belysning.

Blir nog gyre 350, lite jobbigare att rengöra men har ett fint flöde.

Sugen på red sea skummare är de tysta?
Även kollat på tunze 9410 och nyos 160.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt!! Det gjorde inte vårt försäkringsbolag på den tiden vi hade Diskus. Bra nyheter för dig . Får man fråga vilket försäkringsbolag du hade och vilken försäkring du köper? Går bra med PM.

Tyckte jag med, blev förvånad! Jag har Länsförsäkringar men ingen extra försäkring utan bara vanlig husförsäkring.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade ut för en krasch förra året då alla utom tre fiskar dog. Jag har också Länsförsäkringar och det var inga problem med dom. Eftersom det var en extern grej som pajade så fick ut pengar på några dagar. Men förbannat tråkigt på massa fisk som man haft i flera år. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...