Jump to content
Sign in to follow this  
mikoto

151-720 liter Daniel 150+

Recommended Posts

Det finns alltid tid till ordna besök där nere, kom hit mer er bara! Ska börja punkta upp vad som kan pratas om i en video om lokalen, en fördel är att jag ofta är själv där nere så det blir lätt att filma.

Mickla är livsfarligt, har gjort det många gånger. En gång tänkte jag fixa till låskistan till badrummet här hemma, det var en fruktansvärt dålig idé, hoppas jag kan undvika att det blir så med akvariet... Ska prata med en SPS kille imorgon angående mina näringsvärden och se vad han tycker. Är bra att ha några att bolla med.

I vår lokal är vi i dagsläget 4, men två av de går på redig sparlåga och den tredje hade en nerperiod under sommaren men kommer nog igen nu. Men det är mestadels jag själv som är nere för stunden. Otroligt kul dock, vi har föreningsmöte i lokalen varje månad så det finns möjlighet att prata ansikte mot ansikte om akvarierna med, det är väldigt givande.

• Like 2

Nu är det dags! Filmen om lokalen är klar, det är bara beskåda:

Såg nu vid redigering av filmen att två av akvarierna på filmen blev inte särskilt väl filmade. Men bägge de två är långt ifrån färdiga så vi kan göra en uppdatering om de senare när de är klara.

Kort om akvariet tråden handlar om med. Jag ska nog försöka ge mig på lite närings tillförsel igen. Mina SPSer har blivit ganska bleka och det är troligtvis näringsbrist. De skulle nog även kunna acceptera mer ljus istället men jag har inte möjlighet att lösa det just nu så jag testar göda lite istället... Nästa video blir nog om min filtrering och tankar om näring, men det är ett tag kvar så ni får titta på videon ovan så länge.

• Like 5

Tack för den trevliga filmen! 

Jag fastnade för de två sista akvarierna naturligtvis. 

Kallakvariet kan bli riktigt snyggt och dramatiskt med mycket stora stenar i botten, som du sa. Kanske nån krabbtaska? 

Laminärakvariet är ju jättefräckt! Så härligt flöde du fått till. Hur ser utflödet ut? Är det en stor kanal eller flera små rör? Det stora grå röret i vänstra hörnet, är det insuget till pumparna?

Jag har slängt i sten så det har redan börjat ta sig. Ska bara flytta om de lite till...

Ja, det akvariet har mycket finurliga egenskaper. Utflödet är en stor kanal, röret till vänster är bara en tillfällig filter behållare. Cirkulationen sköts av streamers, är är en bild från karet tomt från ovan.

1947789037_02Upwelling.jpg.3b449d95c352ad698a0eb24ff40f5e06.jpg

Tack! Jo jag gillar testa olika saker och tankar, för att kunna utvärdera vad som funkar bättre eller sämre. Det hjälper även då man ibland kan tappa intresset lite för något akvarium, då kan något av de andra bli kul helt plötsligt.

Nu är det dags igen! Film tre, tillbaka hemma. Vi tittar på filtrering denna gången. Har enkel filtrering tycker jag men videon blev nästan 13 minuter, hoppas den rullar på ändå.

Behöver arbeta ganska mycket med att lära mig exponera rätt, stora delar av filmen är överexponerad, ber om ursäkt för det. Märkte det först efter jag filmat klart. Behöver köpa en ny mikrofon med tyvärr, mest för min egen skull. Ljudet är ganska drägligt ändå tycker jag som tur är.

• Like 3

Du nämnde att du inte kör med doppvärmare regelbundet...förutom riktigt kalla dagar....men du sa aldrig vilken temp du brukar mäta upp 🙂

I övrigt ett intressant avsnitt där din sump med "plenum" var extra kul å se....innovativ akvaristik. 

Fiskarna i sumpen ?..hoppat över av misstag eller medvetet ?

/micke

• Like 1

Ja, det blir väl oftast så att en dag får jag för mig att mäta temperaturen på vintern och ser jag att det närmar sig 22 grader så börjar jag tro att det är dålig och slänger i värmaren igen. Men jag vet faktiskt inte vilken temperatur som skulle kunna vara skadlig? 20 grader antagligen? Är inte alltid supervarmt i vattnet även i tropikerna... Så doppvärmaren är nog egentligen inte alls behövd för mig.

Jag förtjänar inte all kredit för tänkandet. Akvariet är egentligen en klon av Stefan Molins förra saltvattensakvarium, jag tyckte det såg så trevligt ut så jag apa efter rakt av. Men det har fungerat väldigt väl än så länge, är nöjd.

Mina två fiskar ja... Den gula släppte jag i där som en karantän, den var hysteriskt ilsken med i akvariet han gick i. Så pass att jag faktiskt fick den gratis av butiken som började undra om arkebusering vore lättast för att hantera den 🙂 Jag vet inte om jag vågar slänga över honom... Min Chrysiptera rex har hoppat över kanten och jag kan tusan i mig inte fånga henne! Hon har ett ganska destruktivt förhållande med gulingen... Men de har varit tillsammans i över 3 månader där i nu. Dock börjar chrysipteran se ganska sliten ut såg jag när jag filmade så det bästa vore nog att få upp henne. Men kan väl gissa att hon bara hoppar tillbaka omedelbart om jag lyckas.

Har börjat mata mer i sumpen så länge så får vi se vad tiden bestämmer.