Gå till innehåll

mikoto

Rekommenderade inlägg

Smyger in ett sidoprojekt här som jag testar lite här hemma.

 

För ett tag sedan hitta jag en lite udda tråd på Reef2reef, de dyker upp ibland om man håller utkik. Tråden är följande: https://www.reef2reef.com/threads/why-its-easier-to-grow-sps-in-a-fishbowl-than-in-a-normal-reef-tank.270506/page-3

 

Den går i princip ut på att hålla pyttesmå kar som förlitar sig helt på stora vattenbyten och inte mycket annat. Jag hade en SPS som såg ut att vantrivas och lite tid över en dag så jag testa. Såhär ser den ut igång:

 

774494390_01FTSuppstart.JPG.38f40435f35dbba46b2638e2f53daa11.JPG

 

Detta är en liten burk jag hitta på ÖoB bland köksprylarna. Den rymmer ungefär en liter vatten och har ett lock med en tätningsring i genomskinlig plast. Det var det senare som var det mest intressanta.

 

382640877_02Cikulation.JPG.b29f9980f2aa269503faf2d8f2daedf4.JPG

 

Här är locket och akvariets cirkulation. Den sköts helt med luft, luft är det optimala för den här typen av akvarium. Det är svårt att hitta vettiga pumpar som fungerar i den här volymen och troligtvis kommer den värma vattnet för mycket. Den blir även antagligen sjukt tråkig att hantera när man ska arbeta med akvariet. Det här locket går bara plocka av och lägga åt sidan, behöver inte ens stänga av strömmen. Det är borrat ett litet litet hål till så att luften kan pysa ur akvariet. Det täta locket gör att avdunstningen är helt obefintlig. Jag var ganska lat sista gången nu och akvariet gick två veckor utan att jag rörde det och det går inte se att nivån sjunkit en mm ens. Bubblorna ger en konstant ström i hela volymen men är även väldigt mild. Iom att det är lock på så blir det inget stänk med salt överallt som följd.

 

421283369_04Belysning.JPG.ef772e8332e746ce86e21524291764c7.JPG

 

Lampan är ICA basic, kallvitt och blått. Ca 6 watt styrka. Hade dioder och en kylfläns hemma men inget drivdon. Så sprang till Biltema och köpte en av deras, har inte haft någon ursäkt innan att köpa en där så det var bra. Värmeutvecklingen är låg så flänsen behöver inte någon aktiv kylning. Skulle drivit en 10W LED först, men den drog för lite spänning så drivdonet ledsna, i en 10W är det 9 st LED kopplade i tre parallella serier med tre dioder i varje. Fyra LED var tricket som behövdes för mig. Hade kanske gått sätta något motstånd eller liknande lösning... Men det här fick duga. Sladden är den sämsta jag kunde hitta i hemmet, någon gammal telefonledning. Solid ledare av antagligen aluminium, någon gammal telefonledning. Men man tar vad man har...

 

1008716533_03verblick.JPG.694244ef70b9dc046a9bc9d575df062a.JPG

 

Såhär roligt blir det! Råkade fylla på för lite vatten, rättar till det nästa gång. Kunde jag byta något skulle det vara själva byttan. Den här är i en plast som kommer gå en repig död till mötes, locket är väldigt bra dock så en ny bytta med samma innerdiameter men i glas hade varit schysst. Min häftiga SPS mår inte toppen, men den har börjat ta sig ändå sedan den kom i med lite bättre färg och långsamt regenererande vävnad. I framtiden vill jag nog ha en lite fräsigare sten med, den här är platt och formad som en puck. Men den var bra annars och det har kommit ut en ganska stor mängd smådjur ur den.

 

Metoden som byttan körs med är lite "scorched earth" dock. Stenen och korallen är det enda som är heligt. Resten är bara inredning som ska vara så steril som möjligt. Sanden spolar du rent emellanåt så det inte ansamlas skräp i den, rutorna  hålls rena. Gör lite ont att behandla akvariet så men samtidigt slipper man mycket problem, mycket av djuren lever i stenen med så helt sterilt blir det aldrig.

 

Vattenbytet sker i samband med att jag byter i akvariet som tråden handlar om. Så jag blandar som vanlig och tar den mängd som behövs och resten går till huvudkaret.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lite kul! Största nackdelen är att det låter en del, trots locket och att pumpen är ganska strypt. Det blir ett rytmiskt ljud som man inte blir av med helt. Har vant mig nu men det hade varit trevligare om det var knäpptyst.

 

När jag någon gång flyttar och startar alla akvarier på nytt ska det bli en riktig prioritering.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej storleken är nog inget hinder, inte för en liten snäcka iaf. En eremit kanske ha besvärligt att hitta tillräckligt med mat. Men det behöver nog utvärderas om den behövs ens först. Om det inte växer några alger att prata om finns det nog inget behov av att ha högre djur än nödvändigt.

 

Det här måste ju gå använda för kallvatten med! Äntligen vet vi vad vi kan hitta på med de där iceprobe kylarna som gjorde så stora rubriker för några år sedan! De fungera ju sådär men till ett par liter vatten så kan det nog bli grejer, perfekt för filtrerande djur med. Bara dumpa i mat för snart byter man allt vatten ändå.

 

ae9.jpg.35313e4359821d873c685aad7a2e1a81.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvariet tuggar på rätt bra! Fick hem en adapterring till kameran idag så jag kunde leka lite med ett gammalt objektiv jag hitta på loppis, har även pillat lite att redigera RAW bilder istället för de färdiga jpeg filerna och det har varit ganska givande. Rätt kul att sitta och ta bilder i akvariet. Jag har en till adapterring på väg till ett annat objektiv jag hitta som nog kan bli ganska kul. Men passa på att provfota lite djur som var nära rutan.

 

988811060_110Mask.jpg.4c192fdd07c564f491d693c82f482452.jpg

 

Här är min filtermask, den har det lite tufft men hänger i. Ganska fascinerande djur.

 

1562169761_111Palys.thumb.jpg.ef7463b9fb6184b3b5a32d325b3d5dd9.jpg

 

Den här vågar man ju knappt posta bild på att man har, sidans mest kontroversiella korall just nu. De har börjat repa sig väldigt väl och får lite mer grön färg. Roliga att följa.

 

1127304388_112Sarco.jpg.58dba0f8c832bea62ef52424472eec5a.jpg

 

Här är en till på min Sarcophyton. Den är sjukt svår att ta bilder av. Det blir alltid tokljust och jag har svårt att ta bilder där det inte blir så, är även klurigt att redigera bort. Ska bli kul att testa med det andra objektivet, då kommer vi komma ganska mycket närmre.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det här akvariet går rätt ok, inte fantastiskt men rätt bra. Montipororna verkar ha startat nu, de har fina tillväxtzoner. Energin för akvariet går lite på sparlåga egentligen, men jag lägger fortfarande ner tiden på att göra rutingrejerna iaf. Idag gjorde jag ett litet projekt för skojs skull. Jag har önskat ha en ficklampa med blå LED för att lysa med på natten. Men de har varit slut när jag tittat och lite dyra egentligen. Men jag fick en snilleblixt.

 

1162189437_42taskigbildplampa.jpg.6e4abf061ebd20d3e523ce8a150ed7f7.jpg

 

Jag har den här Ikea lampan, den glappar en del så jag använder inte den. Men tänk om den... Vore blå istället? Jag pilla isär den och bytte lysdioden, fick även byta nätdelen då Ikeas lösning går på 7 volt av någon anledning. Tyvärr fota jag inte av detta, det var inte mycket att fota ändå. Det var ganska besvärligt att få ut linsen och när det var gjort lödde jag borde Ikea dioden och plocka ut, en vanlig stjärna med LED på passar utmärkt i och får lite passiv kylning. Jag kör en 3W LED på 350 mA, så ungefär halva effekten. Lampan blir knappt varm.

 

1377773024_40FTSbltt.JPG.56d7b10821a31fc4c139cf486dc666ac.JPG

 

Så nu har jag coolt blåljus att titta på när lampan släckts! Najs.

 

1319492428_41frsigstenkorall.jpg.3386e1f56e61b5d53871831082c08a12.jpg

 

Här får ni en bild av någon fräsig stenkorall jag har, den ser ganska trist ut i vanligt ljud. Här ser den rätt blå ut men i verkligheten så lyser den mysigt grönt i blåljuset. Ingen som helst aning om art på denna. Fick den av Henric här på forumet. Är pytteliten med och växer knappt något med bör understrykas. Men det finns lite färg och polyper iaf! Om montipororna ökat farten kanske denna med kommer igång en dag...

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2020-07-27 at 00:22, mikoto sa:

Det här akvariet går rätt ok, inte fantastiskt men rätt bra. Montipororna verkar ha startat nu, de har fina tillväxtzoner. Energin för akvariet går lite på sparlåga egentligen, men jag lägger fortfarande ner tiden på att göra rutingrejerna iaf. Idag gjorde jag ett litet projekt för skojs skull. Jag har önskat ha en ficklampa med blå LED för att lysa med på natten. Men de har varit slut när jag tittat och lite dyra egentligen. Men jag fick en snilleblixt.

 

1162189437_42taskigbildplampa.jpg.6e4abf061ebd20d3e523ce8a150ed7f7.jpg

 

Jag har den här Ikea lampan, den glappar en del så jag använder inte den. Men tänk om den... Vore blå istället? Jag pilla isär den och bytte lysdioden, fick även byta nätdelen då Ikeas lösning går på 7 volt av någon anledning. Tyvärr fota jag inte av detta, det var inte mycket att fota ändå. Det var ganska besvärligt att få ut linsen och när det var gjort lödde jag borde Ikea dioden och plocka ut, en vanlig stjärna med LED på passar utmärkt i och får lite passiv kylning. Jag kör en 3W LED på 350 mA, så ungefär halva effekten. Lampan blir knappt varm.

 

1377773024_40FTSbltt.JPG.56d7b10821a31fc4c139cf486dc666ac.JPG

 

Så nu har jag coolt blåljus att titta på när lampan släckts! Najs.

 

1319492428_41frsigstenkorall.jpg.3386e1f56e61b5d53871831082c08a12.jpg

 

Här får ni en bild av någon fräsig stenkorall jag har, den ser ganska trist ut i vanligt ljud. Här ser den rätt blå ut men i verkligheten så lyser den mysigt grönt i blåljuset. Ingen som helst aning om art på denna. Fick den av Henric här på forumet. Är pytteliten med och växer knappt något med bör understrykas. Men det finns lite färg och polyper iaf! Om montipororna ökat farten kanske denna med kommer igång en dag...

Kan vara en appleberry montipora 😉

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-07-27 at 00:22, mikoto sa:

Det här akvariet går rätt ok, inte fantastiskt men rätt bra. Montipororna verkar ha startat nu, de har fina tillväxtzoner. Energin för akvariet går lite på sparlåga egentligen, men jag lägger fortfarande ner tiden på att göra rutingrejerna iaf. Idag gjorde jag ett litet projekt för skojs skull. Jag har önskat ha en ficklampa med blå LED för att lysa med på natten. Men de har varit slut när jag tittat och lite dyra egentligen. Men jag fick en snilleblixt.

 

1162189437_42taskigbildplampa.jpg.6e4abf061ebd20d3e523ce8a150ed7f7.jpg

 

Jag har den här Ikea lampan, den glappar en del så jag använder inte den. Men tänk om den... Vore blå istället? Jag pilla isär den och bytte lysdioden, fick även byta nätdelen då Ikeas lösning går på 7 volt av någon anledning. Tyvärr fota jag inte av detta, det var inte mycket att fota ändå. Det var ganska besvärligt att få ut linsen och när det var gjort lödde jag borde Ikea dioden och plocka ut, en vanlig stjärna med LED på passar utmärkt i och får lite passiv kylning. Jag kör en 3W LED på 350 mA, så ungefär halva effekten. Lampan blir knappt varm.

 

1377773024_40FTSbltt.JPG.56d7b10821a31fc4c139cf486dc666ac.JPG

 

Så nu har jag coolt blåljus att titta på när lampan släckts! Najs.

 

1319492428_41frsigstenkorall.jpg.3386e1f56e61b5d53871831082c08a12.jpg

 

Här får ni en bild av någon fräsig stenkorall jag har, den ser ganska trist ut i vanligt ljud. Här ser den rätt blå ut men i verkligheten så lyser den mysigt grönt i blåljuset. Ingen som helst aning om art på denna. Fick den av Henric här på forumet. Är pytteliten med och växer knappt något med bör understrykas. Men det finns lite färg och polyper iaf! Om montipororna ökat farten kanske denna med kommer igång en dag...

Låter och ser ut som min absoluta favorit i mitt kar, som ovanstående skriver, (branching) montipora appleberry 😍

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dessvärre avvecklat. Jag kände att jag misskötte det för mycket så jag stängde av det för att lägga energin på mina andra akvarier. Konceptet var bra dock, skulle man satsa mer på det skulle man kunna förblanda en 10-20 liter saltvatten åt gången i förväg så kan man alltid enkelt tappa upp ett vattenbyte varje helg. För de stora vattenbytena är nog ett krav för att få det att rulla. 

 

Det blev mängder med småkryp och rörmaskar fort i karet med, det kändes nästan synd varje gång man skulle göra rent rutorna.

 

Kommer nog testa igen någon gång nu när jag vet hur väl det fungera. Men kommer nog skaffa en glasbehållare för plasten repa väldigt lätt.

Skulle vara kul att testa med ett kallt kar! Iceprobe kylare och vattenbytarvattnet kan man förvara i ett kylskåp så är det alltid svalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för uppdatering! Det har inte hänt så mycket sedan sist men jag har tagit itu med att lösa en sak jag skjutit på länge så här kommer den:

 

 

 

Första youtube filmen! Nu du @Michael Hansson  så kan du få något att titta på själv. Ambitionsnivån är satt ganska låg, bara ett vlog format så ingen direkt redigering, mest ett startskott för att komma igång. Filmat när kylaren arbeta brevid och supersoligt ute så förutsättningarna var inte bra från början. Men det kanske är trevligare med något halvdant än inget? Var även tvungen att passa på när man var själv hemma... Med tiden kan jag förhoppningsvis få mer pejling på produktionen. Det kan nog inte tros men klippet ovan är version tre av försöken att filma så från början var det ännu värre...

Ändrat av mikoto
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt 🙂

Tänk vad akvarier kan vara olika....Tänkvärt var att en del djur du har är fångade på västkusten :-)...tänker på tångräkor och Nasarius (för det var väl det du sa va ?)....Xenian är magisk, den där pumpande rörelsen....

En annan behållning var din Lobophyton...en sån ska jag ha 🙂

 

Vad ligger du på för värden?...kan tänka mig att karet tolererar liite högre P o N än om du ska ha sps....säger jag som för bara en månad sen kom på att jag aktivt måste bekämpa P o N om jag ska få livsdugliga kolonier sps...:-) ( tog bara 3 år...hahaha)

 

Som sagt, hoppas du återkommer till "biobollarna"...är lite nyfiken på hur det är uppbyggt 🙂

 

Frågan som inställer sig, du sa att du inte hade nåt omedelbart projekt på gång...men om bankkonto o fru tillät (skojjar lite)...vad skulle du då göra?

 

Ser fram emot nästa film...blir så mycket mer personligt då... 

 

Vi hörs..:-)

 

/micke

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

 

Ja, västkustdjuren är trevliga. Var nasarius jag sa ja, plocka ett bra gäng från början. Är bara och hitta rätt biotop, nästan lite lerig botten. Sedan knäcker du en mussla och lägger ner, sedan är det bara ta en hink och plocka.  Ljudet på videon var en inlärningskurva. Ska försöka få det ännu bättre, men det var problem med ljudet som gjorde att jag fick skrota mina första två tagningar... 

 

Angående Nitrat och Fosfat... Jag tog och provmätte nu för att inte riskera att ljuga för dig, för jag har inte mätt dessa på flera månader nu. Dock sluta jag mäta pga resultatet jag förvänta mig och fick nu så min teori stämmer än. Jag får nämligen inget utslag alls på nitrat eller fosfat. Salifert ger helt genomskinligt vatten på bägge 🙂 Det innebär dock inte att jag inte har något. I mitt akvarium för jag en långsam kamp mot trådalger, kan nog göra en film om bara de tankarna någon gång men hur som är min tanke såhär:

 

Jag har produktion av Fosfat och nitrat, men den äts upp av algerna omgående. För att långsamt svälta ut algerna och låta korallerna ta över rollen som näringsförbrukare så har jag börjat dosera kolkälla och kör periodvis små mängder GFO, samt betare då som sitter och besvärar algbestånden. Det går rätt bra än så länge. Men det är nog ett tag kvar. Men jag kan vänta... Efter att jag börjat den här planen har mina SPS börjat trivas mycket bättre. Mina mjuka koraller är ganska försiktiga i tillväxten, men de var de även innan jag började med planen att utrota algerna, så ingen större skillnad.

 

Kan fokusera nästa avsnitt på filtreringen av akvariet då kanske. Det är inte så spännande men kanske lite annorlunda, har inget sätt att mäta om det egentligen fungerar men det går nog prata ett tag om ändå 🙂 

 

Om jag skulle göra något....

 

* Jag behöver bygga om mitt filter, det är för litet och besvärligt att göra rent. Missade några viktiga saker innan jag byggde den. Det är ganska lätt ordnat dock.

 

* Skulle vilja få min skummare tystare, ska nog försöka ta luft till den utifrån, det skulle få bort det sugande ljudet. Detta bör gå lösa. Skulle även vilja sätta i Tunzes DC pump i den med, men det gör jag den dagen min nuvarande AC pump går sönder. 

 

* Skulle vilja byta returpump, den jag har nu är riktigt bra. Men den skulle kunna vara ännu tystare. Styrbar hade kanske varit kul med, så kunde jag sätta den på ett schema.

 

* Uppgradera lampan till en 250W istället för 150. Hade varit kul att se om det gav mer tillväxt. Jag har fast elräkning som ingår i hyran så det kostar mig inget mer så sett att ha mer effekt. Men 250W lampor är ganska mycket dyrare och besvärliga att hitta än 150W.

 

Det är väl några spontana tankar 🙂 Men överlag är jag så nöjd över att akvariet bara tickar så jag lägger ombyggnadsplanerna på mina andra kar som behöver det för stunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har fyra tropiska saltvattensakvarier, ett femte på gång. Samt två kalla akvarier då med. Men de andra är inte så häftiga än, utom det ena iofs. Det börjar bli riktigt tufft. Men de sköter sig själva mer eller mindre, jag har de i min akvarielokal så jag måste begränsa de så de klarar av att gå flera dagar utan tillsyn. Akvariet här är det jag fokuserar på mest. Men det är bra att ha flera, då brukar iaf ett se bra ut 🙂 

 

Får börja skriva upp punkter då för nästa video...

 

Hur gör du egentligen? Är du så samlad att du kan dra dina filmer "bara sådär" eller skriver du upp ungefär vad du ska säga? Jag hade tänkt att bara titta och prata lite snabbt men jag tappa bort mig fort och fick skriva en punktlista att prata ifrån istället.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sorry för sent svar....

Senaste filmen hade ett "manus" 🙂

Tycker själv jag låter ostrukturerad och bara bubblar på...sen har jag ett projekt på gång, att kunna editera mina filmer med Youtubeverktyget...men tid o tålamod...hmm...jaja...det löser sig nog... 

Jag är nyfiken på hur du håller P o N på så låga nivåer...är du inte rädd du nollar karet, med alla dess katastrofala följder ?...Gissar att du har koll på det 😉

En akvarielokal...där gick jag ner i spagat....😃😃.....en äkta mancave där nördigheten kan blomstra ..

Är det bara salifert du mäter med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Michael Hansson said:

Senaste filmen hade ett "manus" 🙂

Tycker själv jag låter ostrukturerad och bara bubblar på...sen har jag ett projekt på gång, att kunna editera mina filmer med Youtubeverktyget...men tid o tålamod...hmm...jaja...det löser sig nog... 

Jag är nyfiken på hur du håller P o N på så låga nivåer...är du inte rädd du nollar karet, med alla dess katastrofala följder ?...Gissar att du har koll på det 😉

En akvarielokal...där gick jag ner i spagat....😃😃.....en äkta mancave där nördigheten kan blomstra ..

Är det bara salifert du mäter med ?

 

Du är nog bättre än mig på att prata avslappnat isf 🙂 Jag fastna konstant innan och det tog lång tid att få något sagt... Jag tvingar mig själv att lära mig redigera. Just nu så använder jag en separat ljudinspelare med mikrofon här så ljudet är pålagt. Får massa oljud från den inbyggda mikrofonen när jag bär runt på kameran så det ljudet är ganska oanvändbart. Var inget större bekymmer när det bara är en tagning som här men kommer nog bli tuffare när jag klipper ihop flera tagningar.

 

Näringsvärdena har varit så låga "hela tiden". Det är länge sedan jag kunde mäta. Under en period doserade jag nitrat och fosfat men det fick nog snarare akvariet att se värre ut. Det har dock börjat oroa mig att det en dag kan ta slut helt. Så jag ska nog testa krympa ner kolkällan ganska drastiskt snart. Det är lite läskigt dock då akvariet ser rätt bra ut idag, farligt att pilla på något som är "helt". Jag har mer tankar om det än koll i dagens läge dock 🙂

 

Ja, akvarielokal måste man ha! Hyr in mig på på Skövde akvarieförenings lokal så har ett hörn där, vi är några stycken som har akvarier där nere.

 

Har bara salifert ja, har testat lite olika men är ingen jättevän av tester överlag. Har gett upp på att få precision på något annat än KH så har de mest som indikatorer.

 

Jonas: Tack! Det ser mycket roligare ut idag än när du var där nere kan jag lova, nu är det nästan helt igång på mitt hörn. Ska se om jag kan göra en film om hur det ser ut idag, har ett akvarium där nere du garanterat skulle finna fräsigt som inte fanns där då. Kommer bli lite sport att få till ljudet bra då det väsnas en del där nere, men det får man väl ordna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har vägarna förbi så kräver jag tillträde till din mancanve 😉

Man brukar ju säja att funkar saker så ska man inte mickla med det :-)....frågan är om det gäller för saltvattensakvarium ???

Hur många är ni som delar lokal ?...Verkar helt underbart....Jag har en lokal i Hörby på gång o hoppas vi kan starta ett monsterakvarium där....men det är nåt som ligger i framtiden...en snar framtid hoppas jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...