Gå till innehåll

Borra LS


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Gjorde detta en gång i tiden. En del sten är som sagt porös och enkel att borra, medan annan var stenhård. Min sten sprack dock inte men det var mödosamt att komma igenom. Jag tycker dock det är enklare att få det snyggt med buntband för att låsa stenarna vid varandra. Det skall dock vara buntband av bra kvalitet. Jag körde i förra burken med Biltemas och en dag när jag kom hem hade ett buntband gått av som gjorde att flera andra brast och hel revpelaren låg ned huller om buller med koraller. Buntbanden från Biltema hade åldrats och var stenhårda och spröda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde detta en gång i tiden. En del sten är som sagt porös och enkel att borra, medan annan var stenhård. Min sten sprack dock inte men det var mödosamt att komma igenom. Jag tycker dock det är enklare att få det snyggt med buntband för att låsa stenarna vid varandra. Det skall dock vara buntband av bra kvalitet. Jag körde i förra burken med Biltemas och en dag när jag kom hem hade ett buntband gått av som gjorde att flera andra brast och hel revpelaren låg ned huller om buller med koraller. Buntbanden från Biltema hade åldrats och var stenhårda och spröda.

hur fäste du med buntband?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur fäste du med buntband?

I mitt fall byggde jag en revpelare runt ett ytavrinngsrör så det var runt röret och mellan stenarna där det behövdes. Det finns nästan alltid små hål i stenarna där man kan trä in ett buntband. Man kan kanske borra ett litet hål vid behov, men det provade inte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också inne på samma tanke att borra hål i stenen och trä den på rör för att få till snygga pelare.

tänkte ta så "platta" stenar som möjligt och sedan borra med en kärnborr som finns att hyra på uthyrningsfirmor för byggmaterial, på så vis tror jag att man kan få snygga hyllor att placera koraller på.

Du får berätta hur du gjorde när du är klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag borrade min sten (iofs död) hade jag vanligt metall-borr, spiralborr alltså. Till det en vanlig skruvdragare. Som Capote skrev så kunde samma sten vara porös och lättborrad, för att lite längre in bli stenhård. Men det gick ganska enkelt ändå får jag väl säja. Jag hittade 12mm pvc stavar som jag tryckte in i hålen för att låsa samman stenen till en pelare, skall väl kanske lägga en klick silicon sen för att säkra dom.

Ang buntband så finns det ju riktigt feta som borde hålla i evigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två ytavrinningsrör, i mitt akvarium, som jag använt för att skapa revpelare. Jag har använt buntband för att fästa med. Ett tio tal stenar var jag tvungen att borra för att få hålen där jag ville, annars använde jag befintliga hål i stenarna.

För att borra använde jag en helt vanlig borrmaskin och vanliga borrar, inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fundersam på buntband överhuvudtaget genom att de tillverkas av flera olika material och det är många gånger svårt att hålla reda på vad det är i de buntband man fått. Om buntbanden är svarta tål de UV-ljus bättre men materialet spelar stor roll också. PVC och polyeten vittrar snabbt i naturen medan t.ex nylon håller längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fundersam på buntband överhuvudtaget genom att de tillverkas av flera olika material och det är många gånger svårt att hålla reda på vad det är i de buntband man fått. Om buntbanden är svarta tål de UV-ljus bättre men materialet spelar stor roll också. PVC och polyeten vittrar snabbt i naturen medan t.ex nylon håller längre.

Helt rätt, men jag har hört av flera som kört med just svarta av den kvalite som el-proffs använder inte har haft några problem och det är burkar som gått några år. Dyrare förvisso men det är ändå billigare än ett gäng krossade koraller under LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...