Gå till innehåll

Datate's första saltkar.


Datate

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite överkursj att köpa alla tester på en gång. Du klarar dig med Salt, PH, Nitrat test för har du noll i nitrat har du inget av dom andra heller och i och med att ditt kar är nystartat så är det ingen risk enn.

Jag har själv den ärfarenheten mitt kar har varit igång ca. 1månad (nuvarande kar)

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör absolut ha ammonium eller nitrittest eller båda i början. Det är de som visar om nedbrytningen i karet börjar komma i gång.

Först kommer ammonium (giftigt) sedan kommer nitrit (giftigare) och efter det kommer nitrat (nästan inte giftigt för de flesta djur) om bakterierna fungerar som vi vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var nu inne på deltecs sida och kollade doseringen av RowaPhos.

På deras sida står att 100ml roeaphos minskar PO4 med 3ppm i 400L saltvatten. Det borde ju betyda att det går åt 0.25ml rowaphos /L vatten.

Det borde ju i sin tur betyda att 60ml rowaphos skulle bli lagomt i mitt kar på 240L.

Stämmer detta, eller har jag tänkt helt galet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Där står ju iofs att man skall använda ca 5ggr akvariets volym och gå efter det vid första "laddnignen" för att sen gå ner till 1ggr volymen.

Dock bör man nog mäta vattnet först så man ser vilken fosfatnivå man egentligen har...

Borde med andra ord om det där stämmer betyda att jag borde stoppa i ca 300ml första laddningen å ca 60ml när första laddnignen är mättad....men som sagt. Man ska nog fylla klart karet, salta det och sen mäta å efter det tillsätta Rowaphos, för att få mer exakt mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så. Då har man blandat i salt i karet. 33g/L blev det i första vändan, och nu efter snart 20h så verkar allt salt ha löst sig fint. Tempen är ca 26C.

Nu till frågan. Hur länge skall man vänta innan man mäter salthalten i karet. Kan man göra det direkt efter att saltet löst sig, eller ska man vänta ett par tre dagar innan man mäter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah...så bra. Då är det bara å "dränka in" saltmätaren i 48h som det står. Bara att hoppas det gör någon nytta, för när jag testade å mäta med den direkt från förpackningen så gick den i bott...dvs nålen stod rakt upp.

Detta skall dock inte kunna vara möjligt då jag mätt exakt på litern hur mycket vatten jag fyllt systemet med, och sen tillsatt 33g/L...uppmätt med en seriös hushållsvåg. Enligt "salttilsatstabellen" under articklar skulle denna mängd salt i min temp ge ca 1.021 om jag läste av rätt.

Vet att man helst inte skall använda såna mätare, men det var vad dom använde själva, och det enda dom hade hemma... (Aquarium Systems SeatestTK-504)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fyllt liter för liter med litermått, och sträckat av varje liten liter jag hällt i karet + de liter som jag fyllde i skummaren ooch det som rymms i UV-filtret. Totalt 220L +/-2L skulle jag tippa.

Mätte dock salthalten för ett par timmar sen efter att saltmätaren legat i karet i runt ett dygn. Å då visade den ca 1.021,5 vilket borde stämma med mina 33g/L i 26C. Dock funderar jag på om man skall ta å höjja salthalten...LS kommer förhoppningsvis imorron, eller i värsta fall under torsdag förmiddag. Salthalten borde väl ligga på ca 1.024-1.025?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ligger på 1.0245 och såvitt jag har förstått ska man ligga mellan 1.023-1.025 ungefär

föresten, har du inga bilder du kan ladda upp här? jag orkar verkligen inte gå in på zoopet, zoonen eller vad det nu var och söka efter dig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm....vet inte hur man laddar upp här, eller är det i Galleriet du menar?

Bilder finns, men det är väl inte alltför mycket att visa ännu...stenen kommer först imorron (hoppas jag) å då ser det väl lite mer spännande ut.

Ja, ska nog ta å höjja salthalten en aning 1.024 låter bättre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha...så har man torkat vatten då. Alltid det man önskar efter ett nattpass på jobbet. Å nu tror jag på alla som är kritiska till AM SP3000 nivåreglering...min givare måste ha hängt sig eftersom hela Osmostanken var tömd...å det runnit över kanten å ut på golvet... Tackar dock min lyckliga stjärna att min tank bara rymmer 15L å den inte var full....gissar att 3-5L rann ut på golvet, men lika tråkigt för det.

Nu är ju frågan om man skall reklamera den eller försöka lämna tillbaka den å skaffa t.ex en Deltec istället med dubbla givare...eller vilken det nu är som rekommenderas. Eller så får jag koppla den till en tajmer å köra så istället. För även om den måste gått lite torr så funkade den...

Jaja, nu är stenen skickad oxå, så vi får väl se om den kommer innan Bussgods stänger kl 16:30...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har stenen kommit, men innan jag lägger i den tänkte jag för nöjjes skull kolla vilka värden vattnet har.

Salt: 1.021,5 (sjönk lite inatt när nivåregleraren fick för sig å pumpa i ca 10L osmosvatten i tanken, med översvämning som följd grrr)

pH: 8.4-8.5

NO3: 0

NO2: 0

PO4: 0-0.03

KH: 10.6/3.77

NH4: 0.25

Nu ska jag avvakta tills imorron å se om värdena ändrat sig mycket efter att stenen kommit i.

Slänger upp en bild på hur karet ser ut med 40kg sten i (30kg begagnad + 10kg torkad).

post-1765-14468912720274_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då var man igång på riktigt.

Dax å börja ställa några frågor oxå.

Har nu 2 lysrör igång, men jag gissar att dom skall släckas. Skall det vara helt släkt över karet, eller ska man ha igång någon liten lampa? Sitter ett 9W compact-blårör i armaturen som man skulle kunna köra med isåfall.

Hur ofta skall man testa vattnet i början, och vilka värden skall man mäta och i vilka intervaller?

Tacksam för svar /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört med blåljuset några timmar om dagen när det är mörkt i rummet så får man se litet av de djur som är nttaktiva. Sedan hade jag väl inte kunnat låta bli att tända de andra rören ett par timmar om dagen för att kolla om det dyker upp några andra djur. Att öka ljuset bör man vänta med tills efter nitrittoppen då LS:en kommit i gång med nedbrytningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dax för uppdate. Har varit borta sen fredags eftermiddag och har sådeles inte mätt några värden sen dess.

Allt SER bra ut å man kan skymta lite mini-rörmaskar här å där...detta trots att stenen frktades i vått papper å friggolådor under en halv dag.

De aktuella värdena är:

Salt: 1.023 (1.021,5)

pH: 8.2-8.3 (8.4-8.5)

NO3: 5 (0)

NO2: 0 (0)

PO4: 0.1-0.25 (0-0.03)

KH: 9.0/3.20 (10.6/3.77)

NH4: 0.25 (0.25)

Ca: 390

Mg: 1230

Värdena innom parentes är värdena innan jag la i stenen i onsdags.

Vad jag förstår så är Po4 och Nh4 för höga. I övrigt tycker mina nybörjarögon att värdena är okej.

Någon lite mer erfaren person som kan ge lite feedback på dessa värden?

Sen undrar jag även sedan tidigare hur ofta jag skall mäta, och vad jag skall mäta. Alla värden kanske inte måste mätas redan nu, eller lika ofta som andra?

Salthalten är för övrigt högre pga lite avdunstning under helgen. Tänkte fylla på med saltvatten för att öka den från 1.021 till runt 1.024.

Kör nu utan belysning och med ca 300g RowaPhos i en strumpa i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu ingen erfaren gosse som behagat svara...men men...

Nu håller jag iallafall på att fylla med sand, eller Aragonit som det visst kallas... Min fråga är då hur tjockt lager man ska ha. 0-3cm har jag läst nånstans. Skall bara ha ett dekorationslager och ingen fungerande sandbädd. Vilket djup bör jag då ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...