Gå till innehåll

Datate's första saltkar.


Datate

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hmm....har redan hällt i ca 6-7kg.... Är väl dock inte "vanlig" sand påstås det på olika platser... Min l.å.f påstod att det höll sig vitt utan problem med någon sandvändande fisk. Hade det själv i sitt kar i butiken å det gjordes aldrig rent... Han tyckte dessutom att det kunde hällas i direkt efter att man lagt ner stenen, iallafall brukade han göra så...

Okej, jag vet att många har olika åsikter om sand, men det kändes som ett kar utan sand inte är särskillt estetiskt.

Gissar att jag får mäta värdena å se hur dom utvecklar sig...blir dom inte bra får jag väl suga ur sanden igen.

Dock undrar jag fortfarande vilka värden jag bör mäta med vilka intervaller sähär en vecka efter att stenen lagts i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har kört korall grus i flera omgångar å de har aldrig funkat bra, värdena har åkt jojjo å sanden blir full av gul/bruna/röda alger efter ca:1 vecka.. å då e de bara att suga ur allt igen å ösa i nytt, hur länge orkar man hålla på me de?? för de e istort sett omöjligt att tvätta sanden vit igen..

å de där me sandvändande fiskar å dekorationslager i en kass idé, ja har bökande fiskar å när dom sätter igång å böka i de där tunna tunna lagret me sand/ditrius så flyger de runt massor av mat/skit i vattnet å får hela tanken att se skitig ut. alla partiklar syns extremt väl under en MH.. ja lovar.. så ut me rubbet å kasta iden i samma påse, de tjänar du på..

annars kan du ju måla botten vit ifall du nu vill ha vit botten, men den blir snygg av kalkalger å andra alger som firrarna gärna sätter i sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att ett tunt lager vit sand "gör" karet och är inga som helst problem att slamma ren.

Korallgrus och kross däremot gillar jag inte men det är ju en smaksak..

Tycker man att det är snyggt med sandbotten så ska man inte begränsa sig.

Det gäller bara att som med allt annat man petar i karet: Man ska veta vad man stoppar i,hur

man underhåller det och hur det fungerar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst är det snyggt med den vita sanden men då är det nog lättast att göra som Hbmannen säge att byta ut den med jämna mellanrum... blir ganska fort gulaktig

Blir den gul och missfärgad fort så beror det på något som kan åtgärdas.

Jag har knappt rört min på lääänge nu och den är vit och fin..

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att dom på ReefZone har ett kar där dom kör med samma sand å den hade dom bara hällt i å sen inte rört mer. Den är mer eller mindre vit fortfarande efter flera månader. Dock en del sandvändande djur.

Hehe...förlåt om jag tjatar, men kan någon tala om för mig vilka värden jag bör mäta med vilka intervaller? ;) Skall man mäta alla värden 2-3 gånger i veckan redan nu, eller räcker det att mäta dom 1 gång i veckan...eller skall man mäta något värde varannan dag medans man mäter andra värden en gång i veckan?

Hur ser värdena ut som jag senast uppmätte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då har man fått klart karet som det skall vara med MH-armatur, UVC-filter osv.

Mätte värdena återigen under dagen och fick följande:

Salt: 1.022,5 (1.022,5)

pH: 8.3 (8.2-8.3)

No3: 25 (5)

No2: 0 (0)

Po4: 0.03 (0.1-0.25)

Nh4: 0-0.25 (0.25)

kh: 8.6/3.09 (9.0/3.2)

Ca: 370 (390)

Mg:1110 (1230)

Värden innom () är onsdagens mätningar innan jag la i sanden och börjat tillsätta bakteriekultur.

Var nere hos mil lokala handlare idag å frågade lite om värdena (eftersom ingen behagat svara här hehe). Enligt honom så var värdena okej med tanke på att jag haft begagnad sten i sen 10 dagar tillbaka. No3 och Nh4 skule ju gärna få bli lägre och han ansåg at Ca skulle höjjas lite.

Hans åsikt var att vänta ca en vecka till och sen sätta in en liten tålig fisk som man kan mata å som skiter så att systemet får börja jobba...vet inte om det är rätt tillvägagångssätt, men det var hans bestämda åsikt. (detta dock under förutsättnign att inte värdena blir sämmre såklart)

Någon som har synpunkter?

För övrigt kör jag nu systemet för fullt, dvs skummare, streamer och UVC. Dock undrar jag om det är lämpligt att köra UVS redan nu, eller om jag skall avvakta tills jag börjar sätta in djur?

Skummaren har just börjat skumma lite, även om det mest är vatten. Någon som har koll på hur man bör ställa in en MCE600 för bra resultat?

kH hade sjunkit till 7.2 när jag testade häromdagen, så jag köpte mig TM Tripple Buffer och tillsatte och fick därigenom ett värde på 8.6.

Har även börjat tillsätta bakteriekultur på flaska som förhoppningsvis skall motverka alltför höga toppar av No2, No3 och Nh4.

Kör även med RowaPhos i en strumpa i skummaren.

Just ja. Har kommit en alg på en av stenarna som ser ut som små gröna "trattar". Kanske ca ½cm höga. Enligt en algsite så skulle det ev kunna vara Acetabularia, eller iallafallnått liknande. Någon som kan tänkas ha en aning?

Väntar fortfarande på svar om hur ofta jag behöver testa och vilka värden man skall testa nu i b örjan.

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker ju egentligen om du testar nitrit. Du har litet ammonium och den kommer att vara kvar till dess nitriten kommer. När nitriten kommit och gått kan du testa allt annat igen. Att kalcium och magnesium sjunkit ligger inom felmätningsmarginalen (+ osmosvatten?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah...så det är nitriten jag skall vänta ut. Nitraten har alltså inte lika hög "viktighetsgrad"?

Och ja, jagkör med Osmos. AN Antarctica med fosfat/silicat/nitrat-filter.

Hur ligger det förresten till med vattenbyten. Skall jag avvakta med det en tid, eller skall jag börja med det redan nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett kar startat för 2 veckor sedan med skummare och osäkert om nitrifikationen kommit igång är ett mätvärde på 25 i nitrat otänkbart. Felmätt, fel på testen eller precis vad som helst utom ett verkligt värde!

MVH Lasse

Edit: Dessutom utan fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara ställa ett par frågor.

Vad är det som ser ut som 2 smala tentakler som bygger ytterst små rör av sanden och hänger här å där under LS?

Å för det andra. Vad är det för små "toffsar" som växer fram på LS...är det toffsalger eller är det kiselalger...eller är det inga alger alls? Det är altså små små svarta "toffsar" på kanske 2-3mm som blir allt fler på de flesta LS.

Tacksam för svar /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, nu har det hänt lite mer.

Efter 1 månad med LS i karet, så ser värdena förhållandevis stabila ut och jag traskade ner till ReefZone för å snacka å handla lite.

Köpte på mig 5kg färsk LS för att försöka "ympa in" lite mer liv i den sten jag redan har (30kg begagnad + 10kg torkad). Totalt finns nu ca 45kg i karet.

Efter mycket snack fram å tillbaka (där jag var nojjig över mitt nystartade kar, och han ansåg att jag borde börja belasta karet en aning för att få igång det) så fick jag även med mig en Amblygobius phalaena (en sandvändande liten gobie) och en platta frystorkad artemia.

Kom även fram till att jag nu ska börja belysa karet, om än väldigt sparsamt. Kommer köra en 9W månljuslampa 1h om dagen å öka 1h i veckan.

Nu efter ett par dagar så har phalaenan börjat komma fram från sin gömma under stenarna, och sen jag matade med lite lite artemia så blev det desto mer fart på den. Inget problem med matvägran där inte...

Nu har det även dykt upp en del intressanta saker på den färska LS jag lagt i.

Bild 1:

Något som dök upp på min begagnade sten och som jag trodde var alger av något slag. Nu börjar jag misstänka att det är kollonianemoner som inte slagit ut pga att jag inte har mycket ljus samt att dom sitter under en "klippa". Är det alger eller kollonianemoner?

Bild 2:

Denna otrevliga sak sitter på samma sten som kollonianemonerna. Gissar att det är en glasros, eller har jag fel?

Bild 3:

Här har vi nått jag antar är en skivanemon. Ser inte så mycket ut för världen, men under blåljus så är den nästan lysande grön. Att det är någon form av skivanemon har jag gissat på, men vilken sort, och hur bör den placeras, äter osv...? Ca 1½cm i diameter.

Bild 4:

Här är då stenen med kollonianemoner och "glasrosen" som är placerad högst upp i karet. Anlednignen till varför jag lät plåta dom var att jag inte visste vad det var förens efter tjejen åkt hem med kameran. Först då öppnade sig flera av dom och visade bruna "knappar" med ett lysande grönt "öga". Zoanthus?

Bild 5:

Detta har jag ingen aning om vad det är. Det satt på en av de begagnade stenarna jag bytte till mig. Det är som en (vad det ser ut) ca 1cm stor "rund" geleklump. Vad är detta montro?

Bild 6:

Ännu en liten färsk LS. Här har jag hittat några "hårda" strån som jag antar vara alger? Fanns även ett par mm-stora stjärnor som jag antar inte är farliga? På samma sten har det under kvällen ploppat upp en massa små "skott" som är ca 2-3mm höga och har en krona med 8st "spröt" på varje. I vissa finns en lysande grön prick i mitten. Vad kan detta vara. Det verkar bara komma fram fler å fler.

I övrigt finns det en del korta, korta strån på mina begagnade stenar. Gissar att det är alger, men vilken sort. Ser ut att vara bruna å mjuka. Ca 2-3mm långa å tunna.

Så...nu börjar det som sagt hända lite. Synd bara att man inte hade råd å köpa all sten färsk...får bli den dagen man uppgraderar hehe

Tacksam för svar /Erik

post-1765-14468912772242_thumb.jpg

post-1765-14468912772408_thumb.jpg

post-1765-14468912772546_thumb.jpg

post-1765-14468912772717_thumb.jpg

post-1765-14468912772845_thumb.jpg

post-1765-14468912773001_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Ser ut som illa medfarna knappar. Kanske någon. Palythoa eller Zoanthus de brukar komma igen.

2: Glasros

3: Skivanemon

4: Jag förmoidligen eller Palythoa

5:Kommer inte ihåg vad den heter, men det brukar finnas massor på skuggsidan. Ofarlig filtrerare låt den vara.

6: ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då har karet stått ännu en vecka å "mognat" (hoppas jag)...

Testade värdena igår, vilket var 5 dagar efter att jag satt in min första fisk, en Amblygobius phalaena. Värdena jag fick ut var följande:

Salt: 1.025

pH: 8.3

kH: 8.0/2.86

Nh4: 0.25

No2: 0

No3: 50

Po4: 0.03

Ca: 370

Mg: 1140

Såvitt jag förstår så är värdena helt okej förutom aningen högt Nh4 och aldeles för högt No3. Men har jag förstått det hela rätt om jag säger att det höga No3 betyder att nitrifikationen fungerar, eller är jag helt ute å cyklar?

För övrigt har jag ännu inte bytt något vatten (förutom att fylla på osmosvatten pga avdunstningen). När ska man börja med vattenbytena?

Buffrar kH med TM Tripple Buffer sedan ett par veckor tillbaka.

Kör med en 5x sats RowaPhos i skummaren. Har kör så från starten och har ännu inte bytt.

Tillsätter bakteriekultur dagligen sedan 22 dagar tillbaka.

Har som sagt satt in en fisk för att öka belastningen på karet och denna har jag matat med fryst artemia 2 gånger sedan den satten in i lördags. I övrigt finns en liten snigel av nått slag (ljus och mörk-randig, avlång å ca 1-1½ cm lång.

Finns för övrigt 45kg sten (30kg begagnad väl inkörd. 10kg torkad. 5kg ny fräsch).

Har börjat belysa karet med en 9W månljuslampa 2h om dagen.

Sen jag satte i fisken så har skummaren börjat jobba. Om den jobbar rätt vet jag inte, men innan fisken kunde jag tömma den på några cm grönbrunt vatten 1 gång i veckan typ...nu kan jag tömma den varje eller varannan dag på brungrönt vatten och lite brunvitt skum. Dock är det mest vatten.

Bäst å slänga in lite frågor oxå.

Hur ser värdena ut med tanke på att karet nu gått med sten i ca 4½ vecka?

När ska jag börja byta vatten?

Hur ska jag få ner nitraten. Har ingen sump å kan sådeles inte ha ett filter som inte kan hängas på karet eller stå fristående under karet. Har funderat på att försöka komma underfund med hur vodkametoden funkar, alltervativt köra med AN Nitratremover som tydligen ska funka. Dock måste jag då stoppa i någon form av innerfilter eller ett ytterfilter som påsen kan ligga i. Ska man köra vodka måste man väl å andra sidan skaffa en mycket exakt doseringspump...

Med tanke på att det finns lite Nh4 i karet...har inte nitrifikationen kommit igång då ännu?, men det låter ju motsägelsefullt att nitraten är så hör om den inte startat..eller?

Sen undrar jag även hur ofta man skall våga mata fisken jag har?

Har även börjat fundera en del kring belysningen. Jag har nu en 9W månljuslampa tänd 2h om dagen. Sen är tanken att jag ska öka tiden med 1h i veckan tills den går 12h om dagen (10-22). Efter det skulle jag då dra igång mitt 36W Ancinic coralstar-rör med 1h i veckan tills även det går 10-12h om dagen. Å när det är klart skulle jag dra igång MH (2x150W) och öka med 1h om dagen tills jag är uppe i 8h med dom. Detta låter ju som en relativt säker metod, men med följande sätt så är man inte uppe i full belysning förens om 28-30v. Med andra ord kan man inte sätta in särskillt mycket koralldjur förens om ett drygt halvår. Ska man verkligen behöva vänta så lång tid med att sätta i koralldjur som kräver lite belysning? Eller är jag överdrivet försiktig med den taktiken jag förklarat ovan?

Undrar även när det kan börja bli läge att sätta i sniglar, någon eremit och även de första koralldjuren (utöver de få som följt med den nya LS:en). Samt även hur länge man ska vänta innan man vågar sätta i ännu en fisk.

Det var väl allt just nu.

Tacksam för alla svar MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så...nu har det gått ca 6v sen uppstarten, och allt framskrider väldigt lugnt å stabilt.

Po4, Nh4 och No2 ligger på 0. Ca runt 370 och kH på dryga 8. Det som kan anses lite illa är väl att nitraten ligger på ca 50, men har sedan en vecka tillbaka börjat med AN Stop Nitrat som enligt uppgift skall funka bra om det får lite tid på sig. Får se vad värdet ligger på om ett par veckor...

Har börjat belasta karet lite och sen jag började sätta i lite fisk och mata lite lätt så har Nh4 gått ner på 0 och karet verkar över lag fungera bättre.

Har numera en phalaena, en salarias och en six line wrasse plus 3st sniglar (turbo enligt handlaren).

Har en liten skivanemon och 2-3 mindre kollonier av olika kollonianemoner. Även någon form av små flerstråiga kollonianemoner (eller vad det nu kan vara). Har tyvärr oxå fått med mig en liten krabba...

Körde från början 30kg begagnad LS och 10kg torkad. Sen köpte jag till 5kg ny sten. Men efter att ha sett hur mycket roligt man kan få med när man köper ny sten, så har jag köpt på mig ytterligare 5kg ny sten och bytt ut 5kg torkad.

Numera kör jag med andra ord 30kg begagnad, 10kg ny och 5kg torkad.

Skummningen har kommit igång och jag får nu tömma den var 3e dag ungefär. Algerna har oxå kommit allt mer. Dock ingen algexplossion utan mer vad jag skulle beskriva som en "frisk" algtillväxt.

Har sedan en vecka tillbaka sakta börjat öka belysningen och kör idag T8 3h/dygn samt MH 1h/dygn.

Tanken är att öka dessa med 1h i veckan och sådeles bör jag ha full belysning innom 8v.

Tillsätter fortfarande full dos med bakterieflora dagligen samt har nu börjat tillsätta Salifert AllInOne varje vecka samt Iodine dagligen.

Nu till mina frågor:

Börjar bli lite småsugen att införskaffa någon/några koraller till burken. Frågan är om det är för tidigt då jag ännu bara belyser 3h om dagen (MH 1h). Kommer iofs bli 4h (2h MH) fr.o.m imorron... Vilka koraller ska man börja med, eller ska jag vänta tills jag har full belysning?

Sen har jag länge funderat på vad jag vill ha för levande i karet (förutom koraller) och kommit fram till en besättning som ser ut som sådan.

1 Salarias (finns i karet idag)

1 phalaena (finns i karet idag)

1 Six Line Wrasse (finns i karet idag)

1 kirurg (troligen gul kirurg eller stregosus)

2st clowner

ca 5st green chromis

och så någon liten fisk till typ fridmani eller magnefika (ursäkta stavningen)

Till det skulle jag vilja ha 1-2 blåbenade eremiter, ett gäng sniglar (har 4st idag), en putsräka och gärna en sjöstjärna av något slag.

Min självklara fråga är ju då om det är på tok för mycket fisk för ett kar på 240L samt om de isf är kompatibla med varandra?

Sen undrar jag även när det börjar bli läge för första vattenbytet?

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jaha, då var det exakt 11v sen jag la i LS för första gången i karet, och en hel del har hänt sedan dess.

Karet har funkat väl från starten förutom några få saker. Bl.a har jag fått alltmera Bryopsis som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort. Jag har även vissa problem att hålla uppe kH, Ca och Mg. Fick oxå ett dödsfall då min salarias lyckades ta sig in i min streamerpump och skadade sig såpass svårt att han dog inne bland LS där jag inte hade möjlighet att plocka upp honom.

Karet bebos för tillfället av:

2st Ocelaris-clowner

5st green chromis

1st sixliner wrasse

1st phalaema

3-4st sniglar

Mätte nyss vattenvärdena med följande resultat:

Salt: 1.022

pH: 8.3

kH: 5.9

Nh4: <0.25 (betydligt närmare 0 än 0.25, men det kan ev vara aningen över 0)

No2: 0

No3: 0

Po4: 0

Ca: 320

Mg: 1080

Några saker är bra medans andra är mindre bra och några är underliga...

Salt och pH är ju helt okej så som No2, No3 och Po4. Dock är det svårt att avgöra dessa då jag läst att bryopsis-algerna kan accumulera ämnen i sig så det inte syns på testerna... En av anledningarna till varför jag misstänker detta är att jag för 8 dagar sedan mätte No3 till 10-25. Har haft högt No3 för en tid sedan (50) men det har sakta men säkert gått ner då jag börjat filtrera med AN Nitrat Stop.

Sen har vi då kH, Ca och Mg som är ett problem. Tillsätter Salifert AllInOne varje lördag sedan 7v tillbaka och den rekommenderade dosen är 10ml för mitt kar. Har senaste veckorna böjat tillsätta 15ml i veckan utan någon skillnad. Värdena är lika illa som vanligt dvs alldeles för låga. I tisdags förra veckan gjorde jag dessutom mitt första vattenbyte på 10%. Dagens test var det försa "heltest" jag gjort sedan vattenbytet och så lågt kH som jag har nu har jag aldrig haft förut. Började en bit över 10 när jag startade karet, för att sedan gå ner på straxt över 8 en tid, för att sedan gå ner på 7.6 å ligga där ett tag. Nu är det alltså på 5,9 och jag valde därför att tillsätta TM TrippleBuffer för en stund sedan. Vad jag dock läst mig till är att man skall börja med att höja Mg för att kunna få upp de övriga. Ska testa kH igen imorgon å se vad det ligger på. Tycker dock det borde vara höga värden då jag dels bytt vatten och tillsatt AllInOne, men tydligen inte...

Har inga stenkoraller som skulle kunna äta upp stora mängder Ca förutom det att kalkalgerna växer duktigt.

Skall väl oxå tillägga att min städpatrull numera är extremt begränsad. Tidigare hade jag en salarias och 3st turbosniglar, men min salarias gick som sagt under och mina 3 turbosar har jag konstigt nog inte sett skymten av på en vecka eller två... Min handlare har haft semesterstängt, och dessutom haft svårt att få fram städare...skall dock dit imorron å se om han lyckats fylla upp nått efter semestern.

Skall ta ett par frågor då:

Vad skall jag göra åt mina låga värden och vad skall jag göra åt bryopsisen?

Till slut skall jag oxå passa på å lägga med lite bilder.

Bild1: Karet som det såg ut innan bryopsisen började komma...

Bild2: Ett litet stimm green chromis som nyss flyttat in å gömmer sig bland stenarna.

Bild3: De små clownerna framför en mjukkorall.

Bild4: Min phalaema.

Bild5: Clownerna framför sin älskade pump som jag gissar att dom använder som anemonsubstitut.

Bild6: Vad är detta för alg? Kalkalger kanske?

Bild7: Dessa växer lite varstans på LS. Är detta någon kollonianemon kanske?

Bild8: Närbild på mina kollonianemoner. Vilken sort kan det vara?

Bild9: Å detta då. Vad är detta?

Bild10: Någon form av alg. Vad kan det vara?

Bild11: Dålig bild på någon form av "kulalg". Röd tjock "stjälk" med grönt "huvud". Vad är detta?

Bild12: Små kollonianemoner, men vilken sort?

Bild13: Någon form av små polyper. Vilken sort?

Bild14: Någon form av läderkorall. Vilken sort?

Bild15: En turbosnigel enligt säljare, men jag är tveksam...

Bild16: En till bild på mina små kollonianemoner.

Bild17: En snigel som följde med den begagnade LS. Vad kan det vara för art?

Bild18: En liten neongrön skivanemon. Vilken art?

Bild19: En liten snigel i full färd med att försöka föröka sig...

Bild20: Min mjukkorall av något slag med polyperna ute. Vad kan detta vara för art?

Bild21: Den största bubbelalgen. Blir bara fler å fler i karet. Vad är detta för art?

Bild22: En fin bild på en av clownerna.

Nu blev det långt och mycket bilder, men jag är mycket tacksam för alla svar/förslag på de frågor jag har angående vad som finns i mitt kar.

MVH /Erik

post-1765-14468912867759_thumb.jpg

post-1765-14468912867977_thumb.jpg

post-1765-14468912868059_thumb.jpg

post-1765-14468912868145_thumb.jpg

post-1765-14468912868375_thumb.jpg

post-1765-14468912868585_thumb.jpg

post-1765-14468912868809_thumb.jpg

post-1765-1446891286902_thumb.jpg

post-1765-14468912869223_thumb.jpg

post-1765-14468912869471_thumb.jpg

post-1765-14468912869737_thumb.jpg

post-1765-14468912870038_thumb.jpg

post-1765-14468912870314_thumb.jpg

post-1765-14468912870589_thumb.jpg

post-1765-144689128707_thumb.jpg

post-1765-14468912870936_thumb.jpg

post-1765-14468912871145_thumb.jpg

post-1765-14468912871376_thumb.jpg

post-1765-14468912871675_thumb.jpg

post-1765-14468912871969_thumb.jpg

post-1765-14468912872263_thumb.jpg

post-1765-14468912872567_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...