Magnus Hörkeby Postat 3 juli 2019 Postat 3 juli 2019 Hittade en Ozongenerator bland grejerna jag fick med till mitt begagnade akvarium. Om jag fattat rätt så kan den kopplas till skummaren. Är det något som jag borde koppla in? Dessutom finns det en stor kalkreaktor som jag funderar på om jag borde koppla in men det är ju redan lite trångt i sumpen. (Red Sea reefer 250). Magnesium lite lågt på 1275 har införskaffat magnesium mix som jag försiktigt börjat dosera och när det går upp ska väl calsium doseringen börja följa med? Citera
Jois Postat 3 juli 2019 Postat 3 juli 2019 Det kan du göra, om det finns behov. Vilket behov man nu kan ha. Kolla om du behöver göra rent membranet innan du kör igång den bara. 1 Citera
Christian J Postat 3 juli 2019 Postat 3 juli 2019 2 hours ago, Magnus Hörkeby said: Hittade en Ozongenerator bland grejerna jag fick med till mitt begagnade akvarium. Om jag fattat rätt så kan den kopplas till skummaren. Är det något som jag borde koppla in? Eventuellt kan du koppla en luftpump till också. Ozon gör vattnet klarare och kan döda en del parasiter, men det kan även vara hälsofarligt för människor och djur. Känner du minsta lukt i rummet så är det för mycket ozon. 2 hours ago, Magnus Hörkeby said: Dessutom finns det en stor kalkreaktor som jag funderar på om jag borde koppla in men det är ju redan lite trångt i sumpen. (Red Sea reefer 250). En kalkreaktor behöver koldioxidtillförsel från en gaspatron, följde en sådan med? 2 hours ago, Magnus Hörkeby said: Magnesium lite lågt på 1275 har införskaffat magnesium mix som jag försiktigt börjat dosera och när det går upp ska väl calsium doseringen börja följa med? Förstod inte detta riktigt, doserar du redan kalcium? Då behöver du kanske inte använda kalkreaktorn. 1 Citera
Magnus Hörkeby Postat 3 juli 2019 Författare Postat 3 juli 2019 Okey jag avvaktar lite med ozon. Det följde med en mojäng med klockor på som man kan skruva ditpå en kolsyrepatron (sodastream?) Jag har ingen dospump men har skättat I lite calsium lösing som följde med ner i sumpen. Ska ta prover i kväll så får vi se hur det gått. Citera
danne031 Postat 3 juli 2019 Postat 3 juli 2019 Mojängen med klockor är en regulator, troligtvis avsedd att montera på en riktig tub inte sodastream. Den används för att se hur mycket gas det finns i tuben samt reglera hur mycket som ska släppas ut. 1 Citera
Magnus Hörkeby Postat 4 juli 2019 Författare Postat 4 juli 2019 Tack Daniel, snubben jag köpte akvariet ifrån sa att regulatorn passade på sodastream flaskorna men det var så mycket info den dagen. Men är det rätt gas och om så borde den väl vara ren nog? Citera
danne031 Postat 4 juli 2019 Postat 4 juli 2019 Aha ja men då ska den nog passa på en sodastream om han säger så, de finns också men är inte lika vanliga bara Ja CO2 som CO2 det är helt ok att använda sådana tuber, det är bara olika mycket innehåll i små sodastream kontra vanliga större tuber. 1 Citera
Lasse Postat 4 juli 2019 Postat 4 juli 2019 Oftast behövs en speciell adapter för Soda Stream - den kanske sitter på MVH Lasse 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.