Gå till innehåll

Dez3d's nanokar


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Jag har nu med föräldrarnas monetära stöd köpt denna burk. Jag kunde inte motstå ett så frestande erbjudande som när denna Porsche till Nano såldes för så billig penning.

Det hela bestämdes väldigt hastigt, efter bara några mail mig och Peter emellan och jag hämtar burken om en vecka.

Åker troligen på pisk för att jag startar upp så här fort, men jag hoppas få det stöd som krävs här på guiden.

Jag kommer under sommaren/hösten att införskaffa RO, samt uppgradera belysningen. Fram tills dess hämtar jag i mesta möjliga mån RO-vatten hos en kompis.

Till en början blir invånarna en Xeniatuss Peter givmilt skickar med samt renhållare om några veckor.

Peter / Dez3D: Tusen tack igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv, och jag hoppas du blir nöjd och att min modding fungerar bra.

Det är delade meningar med nanokar här på guiden, men om man följer råden från vana saltisar, byter vatten veckovis utan undantag och befolkar karet med djurens bästa i åtanke så går det säkert bra. Även om det är ett litet kar så kräver den ändå sitt underhåll och bevakning.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns med i planen. Tänkte utföra 10% vattenbyte, liksom tester, veckovis. Oftare om någonting verkar onormalt.

Skötte mina söt-kar minutiöst och tänker bara bli bättre med detta! Det handlar i min bok om respekt för djuren i fråga, samt akvaristik i stort.

Planen var, som går att läsa i en annan tråd, att starta upp ett 112L först i höst, men jag ska göra mitt allra bästa.

Planen som den nu blev är att på sikt hålla några olika mjukkoraller, renhållare och kanske en/två Nemateleotris magnifica fram mot hösten/vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen var, som går att läsa i en annan tråd, att starta upp ett 112L först i höst, men jag ska göra mitt allra bästa.

Planen som den nu blev är att på sikt hålla några olika mjukkoraller, renhållare och kanske en/två Nemateleotris magnifica fram mot hösten/vintern.

Tror du har valt en bra säljare! Jag har läst massor av det Peter skrivit och nyttjat det som ledstång genom mitt eget arbete. Han är nogrann och fuskar inte.

Du behöver väll inte ändra planen du hade? Det går ju att följa den även om du skaffat detta nano!;)

Lycka till och berätta om starten med text och bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska fixa en tråd med allt som händer. Det lovar jag!

Problemet är mestadels plats (och så här på vårkanten monetärt för oss studenter), så om ett till kar ska startas tänker jag göra rätt från början och investera i något större än 112 liter. Det känns lite overkill att ha två små kar, men vem vet...

Lite off topic, men jag spånar i detta nu på ett hörnkar på ca 200 liter + sump... Det kan nog gå att trycka in om jag byter bokhylla och hänger TV´n på väggen... Time will tell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag du ska satsa på ett större, över 300l när du har möjlighet (när du pluggat klart och flyttat?). Du lär säkert lära dig en hel del från nanot under tiden, speciellt när det gäller vattnets kemi som du får nytta av i framtiden. Givetvis är valet ditt, men det kan vara skönt att skaffa sig ett så pass stort kar som möjligt när det tillåts (platsvis och ekonomiskt) då man alldrig kan vara nöjd med ett mindre.

M.v.h

Peter

PS: Ska inte du plugga nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska fixa en tråd med allt som händer. Det lovar jag!

Problemet är mestadels plats (och så här på vårkanten monetärt för oss studenter), så om ett till kar ska startas tänker jag göra rätt från början och investera i något större än 112 liter. Det känns lite overkill att ha två små kar, men vem vet...

Lite off topic, men jag spånar i detta nu på ett hörnkar på ca 200 liter + sump... Det kan nog gå att trycka in om jag byter bokhylla och hänger TV´n på väggen... Time will tell.

:skal :skal Peter! Trodde du också hade pluggat i något år! Jag vet hur man pluggar på fredagskvällar!:skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker också två små kar är litet overkill. Utnyttja det lilla karet till att studera livet i havet i de små dimensionerna och skaffa ett betydligt större när du skrapat ihop tillräckligt kapital. Vitsen med två kar är ju att de skall vara olika annars vore det ju lika bra med ett eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig helt och fullt. Och har tid på mig att fundera och lära innan ett nytt kar är på fråga.

Tyvärr har Peter rätt och Jonas fel om just denna fredagkvällen. De sista sekinerna går till burken och jag hårdpluggar för en 10p-tenta i fysikalisk kemi. Så jag borde plugga och inte läsa trådar... Men har man slutat röka får det bli annat när man tar en paus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, plugga kan jag, men jag har alltid varit den som sparat allt till sista stund och skrivit tentan halvvaken p.g.a lite sömn. Då jag väl pluggar tar jag alltid en paus var el. var annan timme med lite TV el dyl. Detta rensar sinnet och ger plats åt mer kunskap för mig.

Stefan, bra att höra att du gett upp rökning. Jag har själv varit där. Tuggumi, kaffe och en tandpetare funka för mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig blev det hinkvis med kaffe, tuggummi och ett för :jävul: humör.

Men så firar man 8 veckor rökfritt på måndag, så det torde bli ca 2000 sparade kulor. Eller snarare spenderade på annat... ;)

GRATTIS!!!!! 8 veckor, inte illa!

Hoppas du klarar av det nu!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...