Illustratören Postat 12 oktober 2019 Författare Postat 12 oktober 2019 30 minuter sedan, mikoto sa: Sten! Spännande. Har du någon finurlig plan på hur du ska ta hål så bra som möjligt eller tänker du bara "göra det" och hoppas du inte slår ut allt för stora flisor när du går igenom? Har övervägt att bygga en borrjigg så jag kan borra halvvägs från varje sida av glaset för att undvika att få de retliga flisorna. Men måste kunna centrera borret isf. Har använt glashålsåg med pelarborrmaskin en gång, det var det bästa jag testat än så länge. Men våra pelarborrar står bägge så dumt till att det är lögn att arbeta med någon större skiva nära de. Stenen var ju lika bra att beställa tänkte jag. Då kan jag testa aqua scape och planera det under längre tid. Testa, flytta runt och ändra om och om igen tills jag blir nöjd. Testade att borra på frihand och det fungerade bra, så jag kommer nog bara ”göra det”. Kommer ju dessutom inte limmat glaset när jag borrar, så om det skiter sig får jag helt enkelt beställa ny glasskiva. Citera
Illustratören Postat 30 oktober 2019 Författare Postat 30 oktober 2019 Testfyllt burken, gick ju bra. Citera
Illustratören Postat 30 oktober 2019 Författare Postat 30 oktober 2019 Testmonterade durso, kommer nog bli bra. Målade även baksida svart och skar ut cellplastskiva att ha under. Måste måla skivan som akvariet ska stå på. Sedan kan jag placera akvariet på sin plats och skruva fast ställningen i väggen. Citera
Illustratören Postat 2 november 2019 Författare Postat 2 november 2019 Sådär ja, rätt pilligt. Borrade hål, pluggar och förankrade ställningen efter finjustering med vattenpass för att få allt i våg. Nu står ställningen stadigt. 1 Citera
Illustratören Postat 17 november 2019 Författare Postat 17 november 2019 Det rullar på. Fått odlingsburk på plats, ställning klar, och är 50% av storburken färdiglimmad. 2 Citera
Slanten Postat 17 november 2019 Postat 17 november 2019 Ser riktigt bra ut! Ska sumpen stå på golvet? Citera
Illustratören Postat 18 november 2019 Författare Postat 18 november 2019 23 timmar sedan, Slanten sa: Ser riktigt bra ut! Ska sumpen stå på golvet? Japp, det är tanken. Det blir nog en låg konstruktion som den står på ca 5cm så att om olyckan är framme och man spiller eller det stänker lite vatten så går det att torka upp. Citera
Illustratören Postat 26 november 2019 Författare Postat 26 november 2019 Så är provfyllningen gjord, gick galant. 3 Citera
mikoto Postat 26 november 2019 Postat 26 november 2019 Ser ju fortfarande hur bra som helst ut. Kommer bli kalastrevligt. Citera
peterj66 Postat 27 november 2019 Postat 27 november 2019 Snyggt jobbat! Hur har du tänkt scapen? Jag köpte också min sten tidigt så att jag kunde experimentera med scapen i lugn och ro. Citera
Illustratören Postat 1 december 2019 Författare Postat 1 december 2019 On 2019-11-27 at 07:40, peterj66 sa: Snyggt jobbat! Hur har du tänkt scapen? Jag köpte också min sten tidigt så att jag kunde experimentera med scapen i lugn och ro. Blir rätt öppen scape, med ett större stenröse och en ”ö”. Kommer se lite kalt och luftigt ut innan korallerna växt till sig och tagit över. Sedan kommer jag köra svart sand i ”finburken”. Har en vision om en majoritet av lila,blå, röda, rosa koraller i burken och sedan köra en algätare, sixline och möjligen en liten puffer. Sparsam belastning och enkel skötsel är målet. Citera
Illustratören Postat 2 december 2019 Författare Postat 2 december 2019 (ändrat) Så där ja, burken uppe. Ska även måla baksidan på bortre kortsidan svart. väggen som avrinningen sitter på blir fortfarande genomskinlig. Kommer vara Sten mot den så större delen av den kommer döljas. Kommer även bygga en liten låg hylla åt sumpen. Sen kan installationen börja lagom till jul. Ändrat 2 december 2019 av Illustratören 4 Citera
mikoto Postat 4 december 2019 Postat 4 december 2019 Grotech skummare? Lyxigt! Ser ju fortfarande så otroligt bra ut! Citera
Illustratören Postat 9 december 2019 Författare Postat 9 december 2019 On 2019-12-04 at 23:07, mikoto sa: Grotech skummare? Lyxigt! Ser ju fortfarande så otroligt bra ut! Japp, körde med en sådan skummare i min gamla burk. Var otroligt nöjd med den, så jag hade bevakning på begagnad. Sumpen kommer bli utan filterfack och krångel. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.