MattiasN Postat 22 augusti 2019 Postat 22 augusti 2019 Har lite lågt kalium, låg på 345 vid senaste icp så det är inte jättelågt och kalium är väl lite segt att dosera upp oxå? Skaffade kalium från Triton, tänkte mig inte riktigt för, de anger ju inget om dosering mer än "dosera efter anvisning i Triton-analys" mina senaste icp har dock varit från Marinlab..... Någon som kan ge tips, systemet är på runt 1100l, tänkte dosera med dospump... Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
Kexxet Postat 23 augusti 2019 Postat 23 augusti 2019 (ändrat) Hallå Mattias. Ett utklipp ifrån ett av mina test för ca. ett år sedan: K Potassium 331mg 400mg -69.00 K: We have detected a lack of potassium. A potassium dose may have the following advantages for your aquarium: - Can promote the coloring of SPS - Can have a positive effect on the bacterial flora To restore the natural value, they refer to our recommended dosage. K: We recommend the corrective dosage be carried out over 5 days. For the first 4 days the daily dosage should be 260ml. On the last day please use 110ml edit: Jag har uppgivit 1300liter i vattenvolym Ändrat 23 augusti 2019 av Kexxet Citera
danne031 Postat 23 augusti 2019 Postat 23 augusti 2019 Jag hade 377 och blev rekommenderad 2 dagars dosering med 90ml+42.69ml. Detta till 450 liter vatten En månad senare hade jag nästan exakt samma siffror och kunde räkna ut hur mycket som skulle doseras löpande. Citera
MattiasN Postat 23 augusti 2019 Författare Postat 23 augusti 2019 Ah där ser man, jag kom ihåg rätt, det går åt en hel del för att höja kalium....Min 1l förpackning kommer inte räcka så länge.... Knappt lönt att programmera dospump när den ändå kommer vara slut på typ 1 vecka.... Tack för inputen, någon som har tips på billigare/drygare sätt att dosera kalium för framtiden? Har för mig att jag köpt kaliumxxxx nånting i pulver och doserat för några år sedan....Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
nike83 Postat 24 augusti 2019 Postat 24 augusti 2019 On 2019-08-23 at 12:21, MattiasN sa: Ah där ser man, jag kom ihåg rätt, det går åt en hel del för att höja kalium.... Min 1l förpackning kommer inte räcka så länge.... Knappt lönt att programmera dospump när den ändå kommer vara slut på typ 1 vecka.... Tack för inputen, någon som har tips på billigare/drygare sätt att dosera kalium för framtiden? Har för mig att jag köpt kaliumxxxx nånting i pulver och doserat för några år sedan.... Skickat från min SM-G960F via Tapatalk jag har haft samma "dielmma" med både K och Sr. det förbrukas väldigt mycket. vad har du för salthalt? Citera
MattiasN Postat 24 augusti 2019 Författare Postat 24 augusti 2019 jag har haft samma "dielmma" med både K och Sr. det förbrukas väldigt mycket. vad har du för salthalt? Låg på 34 icp-testet. Kör med algreaktor sen nån månad, har för mig att macroalger kan förbruka en del kalium så jag tror det är därigenom för mig. Sr låg okej hos migEdit: dubbelkollade sr, låg lite lågt där oxå, 4,15mg/l.... Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
Lasse Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 On 2019-08-24 at 20:37, nike83 sa: jag har haft samma "dielmma" med både K och Sr. det förbrukas väldigt mycket. vad har du för salthalt? Men du körde väl Zeo. Det är kännt för att äta K och Sr MVH Lasse Citera
nike83 Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 1 timme sedan, Lasse sa: Men du körde väl Zeo. Det är kännt för att äta K och Sr MVH Lasse helt rätt, men det verkar inte vara hela sanningen. verkar som många kar med mycket koraller förbrukar dem med. Citera
irwin_fletch Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 Jag doserar stora extra mängder K och Sr genom ballingen (alltså utöver maxdosen spårelement i ballingen). Inga alger, men mycket koraller. Innan doserade jag tritons flaskor efter varje icp men verkar förbrukas snabbt för vid nästa icp är det lågt igen. Citera
nike83 Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 2 timmar sedan, irwin_fletch sa: Jag doserar stora extra mängder K och Sr genom ballingen (alltså utöver maxdosen spårelement i ballingen). Inga alger, men mycket koraller. Innan doserade jag tritons flaskor efter varje icp men verkar förbrukas snabbt för vid nästa icp är det lågt igen. vilken balling kör du? jag upplevde typ samma. Sr fick jag aldrig upp. Citera
irwin_fletch Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 Kört olika, men för tillfället romans mezzoforte. Är FM:s spårämne som tillsätts, ligger bra i allt annat. Men just K och Sr behöver jag dosera mängder för att ligga i nivå. Sr har varit värst. Citera
MattiasN Postat 26 augusti 2019 Författare Postat 26 augusti 2019 Hur dosera extra k och sr genom ballingen? Kan säga att jag inte har så värst mycket koraller i mitt kar...Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
irwin_fletch Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 Jag häller extra kalium- och strontiumkloridlösning i ballingen. Började lågt och testat mig fram med icp. Citera
MattiasN Postat 26 augusti 2019 Författare Postat 26 augusti 2019 Jag häller extra kalium- och strontiumkloridlösning i ballingen. Började lågt och testat mig fram med icp.Okej, logiskt ju Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
Lasse Postat 26 augusti 2019 Postat 26 augusti 2019 Jag doserar strontium dagligen - men är livrädd för överdosering av Kalium. Ligger bra där dessutom - men lågt i Strontium. MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.