Dimorb Postat 28 augusti 2019 Postat 28 augusti 2019 Använder mig av det receptet som är 7x starkare än traditionell balling. Läser receptet som att man skall fylla dunken med vatten, tillsätta kemikalier och så efter fylla upp till en liter. För mig som blandar 9 liter åt gången blir det då till exempel följande. KH-DUNKEN 128 gram Natriumkarbonat x 9 = 1152 gram natriumkarbonat 82 gram natriumvätekarbonat x 9 = 738 gram natriumvätekarbonat osv... När jag blandar enligt följande process: fyller på dunken med 7 liter osmosvatten, häller i saltet och efterfyller upp till 9 liters strecket så får jag aldrig allting till att gå i lösning. Det blir alltid klumpar och sediment i botten. Gör jag något galet? Borde jag fylla i 9 liter vatten först å så tillsätta kemikalierna efteråt? Det känns inte riktigt för då blir alla lösningarna i olika stora i volym. Citera
Dimorb Postat 28 augusti 2019 Författare Postat 28 augusti 2019 Kemikalierna tar olika stor plats i lösningarna så om jag häller i dem efter att jag har mätt upp 9 liter så blir volymen på lösningarna olika stora och då räcker de inte lika länge om man doserar likt från dem. Räknar med att det är som vanlig balling och att man skall dosera lika stora volymer från alla 4 dunkarna i receptet. Men är det någon som vet med säkerhet? Citera
MattiasN Postat 29 augusti 2019 Postat 29 augusti 2019 För att få 9l får du då fylla typ 8l sen i med pulver för att därefter toppa upp till 9l, så får du 9l färdig vätska och den uträknade lösningen i alla dunkarnaSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
Dimorb Postat 29 augusti 2019 Författare Postat 29 augusti 2019 11 minuter sedan, MattiasN sa: För att få 9l får du då fylla typ 8l sen i med pulver för att därefter toppa upp till 9l, så får du 9l färdig vätska och den uträknade lösningen i alla dunkarna Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Ok. Så då har jag gjort riktigt i processen: Först vatten, så kemikalier och så fylla upp. Kan ha max 7 liter vätska i flaskorna före kemikalierna för efter jag lägger i kemikalierna flyttar sig vattennivån uppåt och blir ruskigt nära 9 liters linjen. Efterfyller bara med några dl-halv liter som mest. Men då har jag förstått det riktigt. Om man skulle gjort så att man fyller 9 liter först så blir ju alla lösningarna olika stora och då får man inte till att dosera samma mängd från alla flaskorna utan att det blir "skevt" och olika mellanrum före man måste blanda nytt. Citera
danne031 Postat 29 augusti 2019 Postat 29 augusti 2019 Häller du i alla salter på en gång eller har du testat att lösa lite i taget? Citera
Dimorb Postat 29 augusti 2019 Författare Postat 29 augusti 2019 2 timmar sedan, danne031 sa: Häller du i alla salter på en gång eller har du testat att lösa lite i taget? allt på en gång. Tar så lång tid att få det klart annars. Trodde inte det hade något med lösligheten å göra. Citera
danne031 Postat 29 augusti 2019 Postat 29 augusti 2019 Just nu, Dimorb sa: allt på en gång. Tar så lång tid att få det klart annars. Trodde inte det hade något med lösligheten å göra. Jag spekulerar bara men det känns som att det är själva volymerna som ställer till det. Lite som att göra sås från blå band. Citera
petnym Postat 31 augusti 2019 Postat 31 augusti 2019 Använder du kallt vatten? De kemikalier som inte själva utvecklar värme vid kontakt med vatten kan bli lättare att lösa om man värmer osmosvattnet innan man blandar. Citera
Dimorb Postat 31 augusti 2019 Författare Postat 31 augusti 2019 1 timme sedan, petnym sa: Använder du kallt vatten? De kemikalier som inte själva utvecklar värme vid kontakt med vatten kan bli lättare att lösa om man värmer osmosvattnet innan man blandar. Tar ofta helt nytt osmosvatten och kör det ut så det är ljummet. Citera
jonasroman Postat 10 november 2019 Postat 10 november 2019 rekommenderar mitt nya 2 parts recept. 3 ggr starkare än vanlig balling. Skall lägga upp det /Jonas 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.