Gå till innehåll

blåbenad eremit


Draedon

Rekommenderade inlägg

var förbi den lokala djuraffären igår och de hade fått in lite smått o gott i saltväg.

blev lite sugen på ett par små blåbenade eremiter.

undrar bara hur dessa är att hålla, kommer dom tex. vara på mina sniglar och försöka sno deras skal när de växer osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade några större eremiter med blå ben. Dock ej av den sort som vanligtvis kallas för blåbenade, d.v.s. Clibanarius Tricolor. Dessa hann mumsa i sig några snäckor och den minsta eremiten av de tre som inhandlades innan de deporterades. Nu har jag para en pytteliten C. Tricolor som kom med levandestenen och jag har iaf inte sett den hitta på ofog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det 3 små eremiter som kryper runt i karet. enligt butiken hette dom "P. operculatus".

hände en rätt kul grej när jag hade släppt i dom.. en av dom kröp upp på en sten och satte sig i en springa.

efter ett tag ramlar han stendöd ur skalet. "skit! han dog direkt!?" tänkte jag. jag fiskar upp den döda eremiten och slänger den. när jag kommer tillbaka och börja kika i karet så kryper det fram en en eremit ur skalet som den döda ramlade ur ?? jag fattade ingenting.. måste ha varit 2 st i skalet ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har med största sannolikhet bytit skal :)

grejen är den att jag köpte 3 eremiter i 3 skal... en ramlade, stendöd, ur sitt skal och jag plockar upp den döda eremiten men låter skalet ligga kvar (kan ju behövas när de andra växer täntke jag) sen när jag kikar en halv minut senare kryper det ut en eremit ur det "tomma" skalet. så en eremit dog, men jag har fortfarande 3 st.

det måste ha varit 2 i samma skal, för jag kikade noga i påsen när jag koppade in dem och det var bara 3. :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiter är utmärkta renhållare i kar. Jag har 100 st i mitt av 4 arter. Eremiter måste förses med toma skal av lämplig storlek då dom växer och vill ha större hus. Om dom inte får detta så kan 2st st låss om ett skal eller alternativt i undantags fall jaga ut en snäcka ur sitt skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, din eremit har med största sannolikhet ömsat "skinn", eller rättare sagt, skal. Precis som räkor och krabbor gör när de växer. Och ormar och ödlor. :) Du förstår säkert. När de ömsat sitt skal är deras nya ganska ömtåligt och relativt mjukt innan det hårdnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, killen i butiken som sålde mig eremiterna skulle fixa lite skal så dom har något att växa i. han hade tyvärr inte i butiken, men han hade hemma som han skulle ta med någon dag.

och nog verkar dom göra sitt jobb.. dom far runt som galningar på stenen och "städar" :)

roliga djur detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen är den att jag köpte 3 eremiter i 3 skal... en ramlade, stendöd, ur sitt skal och jag plockar upp den döda eremiten men låter skalet ligga kvar (kan ju behövas när de andra växer täntke jag) sen när jag kikar en halv minut senare kryper det ut en eremit ur det "tomma" skalet. så en eremit dog, men jag har fortfarande 3 st.

det måste ha varit 2 i samma skal, för jag kikade noga i påsen när jag koppade in dem och det var bara 3. :snurrig:

De ömsar skal (skinnet) precis som räkor mm. Fullt normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

tar och lyftern den här tråden igen... Hur stora kan dessa blåa eremiter bli?

Tycker mina har växt väldigt mycket sen jag köpte dem. Igår fick en av dem storhetsvansinnen tror jag, han norpade det största av alla tomma skal jag lagt i. Sen kröp han iväg och fastnade mellan två stenar för skalet var så stort :)

Men han kom loss efter en stund haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som vet hur stora dom blir? får fråga google istället kanske..

men jag har en annan fråga, mitt akvairum är ju ganska så nystartat och 90% av stenen har legat i mörker under en längre tid så det finns inte mycket alger för eremiterna att mumsa på.

kan man slänga i någon mat till dem? bytte lite sten med min kusin så jag fick lite sten med alger på iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du var mig en!

Jag har aldrig förut hört talas om en ny börjare som klagat på för litet alger i karet!

haha, nej det får väl klassas som "lyxproblem" ;)

har inte en algfläck så långt ögat når, därav min oro för att eremiterna ska gå hungriga.

lade i två mindre stenar från ett kar som varit igång ett tag, de var fulla i alger men nu är dom renskrapade.

tror jag hörde en eremit rapa belåtet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kanske dags att introducera någon liten ammoniumproducent så dina stackars eremiter får nyvuxen sallad?:ler:

Skämt åtsido - jag köpte en liknande gynnare idag. På en timme har den rensat nästan 10 kvadratcentimeter av mina brun/kiselalger jag har i sanden. Det blir att jaga fler i morgon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...